Hadde dere tatt bort barnet hvis det hadde downs...?

jeg hadde ikke tatt abort om mitt barn om det hadde hatt downs...
 
jeg er nok redd for at jeg hadde tatt valget om å ta det bort ja... men aldri i verden om jeg hadde sagt til noen andre som er gravide meningen min om hva de burde gjøre.... det er bare stygt gjort...
 
Det er vanskelig å si hva en hadde gjort uten å være i den situasjonen selv.
Men siden jeg nå har en handicapet datter fra før, så tror jeg ikke familien hadde tålt det presset det er med enda et pleietrengende barn :(
Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å ta det bort selv om jeg nå kan se at det hadde blitt alt for mye for familien å takle.
Jeg vet hvor mye en kan få igjen fra disse herlige spesielle barna <3
Ja det er mye arbeid, men det er også mye mer glede.
 
Gammel gammel tråd dette, som jeg tilfeldig kom over da jeg søkte etter noe på forumet. Men jeg blåser liv i den igjen, jeg - i dag er det jo den international downs syndrome day og alt :)

Selv kunne jeg aldri tatt abort. Uansett. Dette fordi jeg ser på barnet som - nettopp - et barn helt fra starten av.

Når man får barn, kan man faktisk ikke "bestille". Man blir velsignet med det barnet som bor i magen, uansett hvem og hvordan barnet er.

Jeg blir veldig overrasket over hvor mange som sier at de ville tatt abort om barnet hadde downs "av hensyn til storesøsknene". Har dere som sier det snakket med mange barn som har småsøsken med downs? Det har jeg, og det er veldig sjelden det som dominerer følelsene deres er noe annet enn glede og stolthet over lillebror eller lillesøster, altså. At et barn med downs kan kreve mer av foreldrene enn mange andre barn er nok sant. Men de gir også familien et helt nytt fokus, helt nye opplevelser, man lærer mye, søsknene blir ofte veldig gode omsorgspersoner, blandt annet.

Jeg synes det er fryktelig trist at det blir født så veldig veldig få med downs i dag. Jeg er faktisk redd for at de skal bortimot forsvinne fra samfunnet. Det blir i tilfelle et mindre fargerikt og et mindre raust og romslig samfunn, som jeg ikke ønsker for mine barn.
 
Hadde ikke takket ja til prøver for å avdekke downs i svskapet. For jeg vet at hadde jeg fått vite det, hadde jeg tatt abort og slitt med følelsene i ettertid. Hadde jeg ikke fått vite, men født et barn med Downs, hadde jeg gjort det beste ut av det og garantert elsket barnet ubetinget. Jeg vil da helst ikke vite.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Nei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville ha beholdt et barn med downs syndrom :) Selvfølgelig er det mere jobb enn med et "normalt" barn, men altså... mange barn blir født friske, men så dukker det opp sykdommer senere, som kan være enda mer jobb en downs syndrom igjen. Man vet aldri. Jeg syns personer med downs syndrom er så hyggelige og gode mennesker, og jeg ville gjort hva som helst og jobbet som bare det for mine barn, friske eller ikke :)
 
svigerinnen min vurderer å fjerne barnet pga. dette.. jeg synes det er feil.. men tenker at jeg nok burde tie det i meg. Hva tenker dere, hadde dere tatt bort barnet hvis det hadde downs?

mannen ville gjort det, det vet jeg! men jeg vet ikke, syns det er veldig vanskelig! tror ikke jeg kunne bestemt meg for hva som var rett å gjøre for oss og vår familie, før jeg hadde stått i situasjonen.. men mulig jeg hadde tatt abort.. alle ønsker jo et friskt barn, og ingen vet hvilken grad sykdom barnet vil få, eller hvilke tilleggsplager/ sykdommer barnet vil få :/

men det er klart, hadde babyen kommet og vi hadde fått beskjed om at han var syk, så måttw vi ha taklet det der og da - og hadde ikke blitt noe mindre glad i barnet av den grunn! men når man får vite det tidlig, og har mulighet til å nøye lese seg opp og tenke gjennom på forhånd, så skjønner jeg godt at enkelte velger abort..

men hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke lagt meg inni deres avgjørelse, selv om du syns det er feil - det er tross alt deres avgjørelse :)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app
 
Dette er noe vi har diskutert ved begge graviditeter, og vi hadde aldri "fjernet" barnet pga et ekstra kromosom. Jeg tror det er et uendelig stort fokus på det "negative" at de er litt mer krevende. For lite fokus på at det faktisk er et barn, et menneske som du og jeg. Ja, de trenger gjerne litt mer oppfølging og hjelp i livet, men hva med den uendelige kjærligheten? Det er godt vi er forskjellige, jeg og min man hadde ikke trengte å tenke oss om :) hos oss er alle barn vi skal måtte få, hjertelig velkommen :)


<3 Storesøster 19.09.13 <3
<3 Lillesøster 13.08.14 <3
 
Nei

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Hadde ALDRi vurdert å ta bort et barn med downs....skjønner ikke at man ønsker det. helskjønne unger som har masse å gi.
 
Jeg hadde ikke tatt abort uansett nei, det hadde jeg ikke klart. Jg er kristen å mener at hvert barn er en gave fra Gud, livet mitt hadde vel blitt snudd opp ned på alle måter men det skulle vi nok taklet ja. har også jobbet med mennesker med downs, tett i lang tid. Herligere mennesker skal man lete lenge etter å likevel ikke finne. Mannen min ville at vi skulle tatt abort hvis vi hadde fått vite at barnet vi venter har downs men han hadde aldri presset meg å aldri forlatt meg selvom jeg hadde valgt å beholde så vi hadde beholdt, ja :)
 
Jeg hadde aldri vurdert abort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde ikke gjort det.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg tør ikke si hva jeg hadde tenkt jeg, ikke så enkelt å se for seg situasjonen.... Så er egentlig glad for at det ikke er rutine å sjekke for dette, for da slipper jeg også å ta stilling til det. Når barnet først er født, er man jo glad i det uansett, og man angrer nok aldri på et barn man har fått......
 
Nå er jeg gravid og har kun hatt OUL og har selvfølgelig ingen garanti for at lillegutt ikke har Downs, men om jeg ved tidlig ultralyd fikk vite at jeg bar på et barn med Downs, hadde jeg tatt abort. Jeg kjenner til flere herlige personer med Downs, og all ære til familiene, men jeg har også jobbet med utviklingshemmede, og vet hvor mye jobb det kan være. Jeg håper virkelig aldri jeg kommer i en situasjon der jeg er nødt til å velge, fordi jeg kommer til å ta abort, og jeg kommer til å slite mye med det i ettertid.
 
Nei♥

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Nei hadde ikke klart det. Barnet hadde vært Velkommen til verden å jeg hadde vært stolt over å være mamma til ungen.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp