hadde dere gitt ut passet?

Hentet fra jusstorget sine sider: utenlandstur med barnet krever fullmakt fra den som sitter med foreldreansvaret på barnet.

Men nå vet ikke jeg deres status da. Vært gift/samboere osv..

Jeg hadde faktisk ikke latt noen ha samvær med barna mine om de ikke samarbeidet og hadde god kommunikasjon med meg!!! Hvordan i huleste har ungen det oppi dette å bare bli sendt til samvær med far som plutselig tar henne med på en utenlandsferie hun ikke er forberedt på eller vet om (eller har fått beskjed om å ikke fortelle om)? Det må være en link mellom barnets to bosteder så de ikke føler de lever et dubbeltliv. Det skal være godt samarbeid mellom foreldre hvis barnet bor litt hos begge, uansett samværsfordeling. Og den ene forelderen skal ikke ha makt og drive med skremsel, trussel eller utpressing. Dette synes jeg er bekymringsfullt. Mener å huske du har skrevet noe ang bf før som ikke var bra.

Jeg hadde sagt at han ikke fikk lov å ta henne med på utenlandstur, men at han kanskje hadde fått lov om han hadde oppført seg ansvarsfullt - noe han ikke har gjort/gjør med å nekte deg informasjon om deres felles barn. Hadde sendt han sitat ang krav til fullmakt.
Hadde også bestilt time til mekling med ny saksbehandling ang foreldresamarbeid.

Jeg hadde faktisk ikke latt noen ha samvær med barna mine om de ikke samarbeidet og hadde god kommunikasjon med meg!!! Hvordan i huleste har ungen det oppi dette å bare bli sendt til samvær med far som plutselig tar henne med på en utenlandsferie hun ikke er forberedt på eller vet om (eller har fått beskjed om å ikke fortelle om)? Det må være en link mellom barnets to bosteder så de ikke føler de lever et dubbeltliv. Det skal være godt samarbeid mellom foreldre hvis barnet bor litt hos begge, uansett samværsfordeling. Dette synes jeg er bekymringsfullt.

Jeg hadde sagt at han ikke fikk lov å ta henne med på utenlandstur, men at han kanskje hadde fått lov om han hadde oppført seg ansvarsfullt - noe han ikke har gjort/gjør med å nekte deg informasjon om deres felles barn. Hadde også bestilt time til mekling med ny saksbehandling ang foreldresamarbeid.
Signerer dette jeg

Hadde ikke gitt bort passet om jeg ikke visste hvor de skulle, nei. Hvorfor i all verden skal det være hemmelig? Da ville jeg ant ugler i mosen...

Er han nordmann eller utlending? Hadde 100% ikke gjort d om han var utlending pga bortføringsfaren. Og selv om han ikke er utlending, så ville jeg nok har forsøkt å snakke litt fornuftig med ham. Få ham til å forstå.

Finn ut av rollene, så vet du I hvert fall hvilke rettigheter hver av dere har og kan finne en løsningen ut fra det.

Enig i at det sikkert vanligst at begge foreldrene vet hvor barnet reiser. Ikke minst, som noen allerede har nevnt, for at man skal kunne forberede barna og la dem glede seg. Kanskje det siste er et argument som kan overbevise ham?

Last edited by a moderator:
Var dere gift før? Samboere? Eller var dere ikke sammen da barnet ble født? For om dere var gift har dere begge foreldreansvar automatisk.Ved samboere har dere og felles ansvar for felles barn. Om dere bor hver for dere når barnet blir født er det automatisk mor som har foreldreansvar alene om ikke annet er avtalt/ sendt inn til folkeregisteret. :)

Var dere gift før? Samboere? Eller var dere ikke sammen da barnet ble født? For om dere var gift har dere begge foreldreansvar automatisk.Ved samboere har dere og felles ansvar for felles barn. Om dere bor hver for dere når barnet blir født er det automatisk mor som har foreldreansvar alene om ikke annet er avtalt/ sendt inn til folkeregisteret. :)

Dette her er vel ikke helt riktig? Når jeg fikk første så måtte far underskrive farskapserklæringen og vi fikk vite noen år etter at han hadde ikke foreldreansvar for barn nummer en. Så da måtte vi få nye papirer på dette. Nå kan jeg ikke så mye om sånt, men det gikk ikke automatisk med oss.

Dette her er vel ikke helt riktig? Når jeg fikk første så måtte far underskrive farskapserklæringen og vi fikk vite noen år etter at han hadde ikke foreldreansvar for barn nummer en. Så da måtte vi få nye papirer på dette. Nå kan jeg ikke så mye om sånt, men det gikk ikke automatisk med oss.
Her har det iallefall gått automatisk med begge mine :) så det er basert på egen erfaring iallefall og er det som står opplyst på nett også. Men for all del, kan jo hende det ikke stemmer da, men som sagt så står begge parter med ansvar her iallefall :)

Mener du kan logge deg inn på Skatteetaten sine sider å sjekke :)

Men om han ville ha delt, så betyr det at du sitter med foreldreansvaret alene og da kan ikke han ta med seg barnet utenlands uten ditt samtykke.

Jeg hadde ikke gitt fra meg det. Jeg hadde forventet og vite hvor barnet mitt var.

Jeg hadde aldri gitt han noe pass uten å vite hvor han skal ta med barnet. Dersom min eks hadde vært så barnslig, hadde jeg ringt hans mor og fortalt henne om saken, så tipper jeg hun hadde kunnet både fortelle hvor de skulle, og gitt han beskjed om at slik oppfører man seg bare ikke!!:p

Back
Topp