Håpet om det siste ønskebarnet

Ved BO tror jeg du skal ha sett fostersekken, bare ikke noe inni. Det de mistenkte til meg i april da vi så sekken, men ikke noe embryo. Uken etter var embryo der, så den utviklet seg tilsvarende en uke, ble da allikevel satt tilbake 2 uker ... For meg gikk det ikke bra, men da så de jo noe hele veien. Og fostersekken var der som en rund sirkel. Synes dette her er så merkelig. Håper ikke det er exu, men at noe bare utvikler seg i sitt eget tempo/at du er kortere på vei.

Enig angående at progesteron ikke holder tilbake en truende abort. Har gått på det noen år, og ikke opplevd det selv iaf. Har brukt både lutinus, utrogestan og Dupaston.
Hvilke uke var du i da de ikke så noe embryo?

Ja, håper inderlig jeg ikke opplever en exu. Han sa først at han ikke så noe tegn til det, men så sa han senere at dersom HGG er høy kan exu være en mulighet. :confused:

Takk for det. :Heartred Han så ikke noe som tydet på graviditet i livmor sa han. Han sa også at han ikke så noe utenfor livmor, heldigvis. Men, senere sa han at dersom HCG er høy, kan det mistenkes exu. Det skremte meg litt. Han skrev også ut resept til meg på 400mg utrogestan, men sa at jeg ikke bør hente ut den resepten før HCG-svaret er klart.

Spurte om 200mg utrogestan er nok til å holde tilbake blødning, men da sa han at utrogestan mot truende abort vanligvis er i dose 400mg x2 per døgn, at 200mg er en liten dose. Men vet ikke, har en dårlig følelse.

Spurte også om det med bakovervendt livmor, men som sagt mente han at han så området der hvor foster skulle ha vært. Men igjen, han så jo ingenting i 2022 heller, riktignok var det tidligere. Han kalte også dette "tidlig" for øvrig.

Er det BO når man ikke finner noe i livmor? Eller kanskje en hittil usynlig exu?
Uff det er så fæl beskjed å få og så gå i uvissheten. Det skjedde med meg i fjor og nå i sommer. I fjor ble det mistenkt bo fordi det var tom men forstørret gestasjonsekk tilsvarende uke og høyt hcg. Ved sa var det og tom gestasjonsekk, men ikke så forstørret. Hvis utviklingen stopper opp veldig tidlig ser man ikke noe fosteranlegget, det er for lite. Håper du får positivt svar, men utrolig hva magefølelsen kan si en

Hvilke uke var du i da de ikke så noe embryo?

Ja, håper inderlig jeg ikke opplever en exu. Han sa først at han ikke så noe tegn til det, men så sa han senere at dersom HGG er høy kan exu være en mulighet. :confused:
Trodde jeg var 7 uker. Så bare en runding (fostersekken). Ble da målt til 5 uker med mulig BO. Uken etter skulle jeg vært 8 uker, ble da målt til 6+0, 4 mm embryo, men ingen hjerteaksjon.

Når tror du svaret på hcg-målingen kommer? Tok du hos fürst kan du kanskje sjekke på nettet?

Uff det er så fæl beskjed å få og så gå i uvissheten. Det skjedde med meg i fjor og nå i sommer. I fjor ble det mistenkt bo fordi det var tom men forstørret gestasjonsekk tilsvarende uke og høyt hcg. Ved sa var det og tom gestasjonsekk, men ikke så forstørret. Hvis utviklingen stopper opp veldig tidlig ser man ikke noe fosteranlegget, det er for lite. Håper du får positivt svar, men utrolig hva magefølelsen kan si en
Ja, er veldig vondt. Men, i motsetning til det du opplevde, så så dessverre gynekologen ingenting i min livmor. Han nevnte hverken gestasjonssekk eller fosteranlegg. :confused:

Ja, er veldig vondt. Men, i motsetning til det du opplevde, så så dessverre gynekologen ingenting i min livmor. Han nevnte hverken gestasjonssekk eller fosteranlegg. :confused:
Uff, ja burde kanskje sett noe, men slimhinnen er vel normalt tykk som ved svangerskap?

Lei meg for at det ikke ble noen avklaring idag, og at du fortsatt står i det uvisse:Heartred

Har fulgt litt med fra sidelinja. Det var leit å høre at gynekologen ikke fant noe på UL. Håper du får noen svar. Hva gjelder progestrontilskudd så holder den temperaturen kunstig høy så lenge man tar tilskuddet.

Blir så irritert på meg selv, for skjønner jo at dette sannsynligvis ikke er noen levedyktig graviditet, men så får jeg ChatGPT til å finne "lignende eksempler" og så kommer alle disse opp. Klamrer meg håpløst til et halmstrå igjen.

⭐

“Had an early scan at 7+1 because of pain. They saw nothing at all, no sac. I was told it was probably a miscarriage or ectopic. Came back 10 days later and baby was there with heartbeat. I was apparently earlier than expected and my uterus tilts back.”

⭐

“At 7 weeks my OB could not find a sac. HCG was high so they thought ectopic. Two weeks later they found the baby in the uterus, measuring small but perfectly healthy. Retroverted uterus.”

⭐

“Went for ultrasound at what I thought was 7 weeks. Tech saw nothing, just thin lining. Was told to prepare for miscarriage. One week later there was a fetal pole and heartbeat. They said the angle made it impossible to see earlier.”

⭐

“I had a scan at 7+0 and no gestational sac was visible. I cried for days. At 8 weeks exactly the sac, yolk, and heartbeat were all there. Doctor said retroverted uterus caused the missed view.”

⭐

“Early scan at 7w showed an empty uterus. HCG was rising. One week later there was a baby with heartbeat. Sonographer said it’s extremely common with a tilted uterus.”

⭐

“Had an ultrasound at 7 weeks and they said no embryo and probably missed miscarriage. Repeat at 8+2 showed healthy fetus measuring 8 weeks.”

⭐

“At 7w1d my uterus looked empty. At 8 weeks exactly there was a baby. Tech said my uterus is so far back that early ultrasounds often miss the pregnancy.”

⭐

“Two scans showed nothing at 6w5 and 7w. I was convinced it was over. But at 8w3 they found baby with strong heartbeat.”

⭐

“Ultrasound at 7 weeks showed empty uterus. Returned at 9 weeks and everything was normal. OB apologized and said retroversion caused the issue.”

⭐

“They found nothing at 7 weeks. 10 days later, baby was there with yolk sac and heartbeat. They said it was hidden behind bowel gas and uterus angle.”

⭐ EKSEMPLER FRA FORUM​

(gjengitt i forkortet form, uten medisinske vurderinger – kun historiene slik kvinnene selv beskrev det)

“Så ingenting i 6+0. Bare sekk. Ble sendt hjem i sjokk. Etter 10 dager var alt der, embryo og hjerte.”
Kvinnen skriver at legen mente det var for tidlig, men hun var sikker på at det var over. Oppfølgings-UL viste normal utvikling.

“Ingen foster å se i 6+3. Gynekologen trodde det var en MA, men det var visst bare tidlig. Alt var fint på ny UL.”
Hun rapporterte at hun målte litt bak i størrelse og at embryoet først ble synlig på neste kontroll.

“På 6+1 var det helt tomt. Ikke sekk heller. Jeg var sikker på at det var over. På 7+4 var alt synlig, inkl. hjerte.”
Hun skriver også at livmoren hennes er retrovert (som hos deg), og at legen sa det kunne forklare at “alt gjemte seg”.

“Var på tidlig UL 6+5. Så bare sekk, ingen plommesekk engang. Kontroll en uke senere viste foster og hjerteslag.”

“Went for scan at 7 weeks, nothing at all. They said possible miscarriage. Came back 11 days later – baby measuring 7+6 with heartbeat.”
Også her var livmoren retrovert og hun hadde helt feilberegnet EL.

“Ultrasound at 7 weeks showed absolutely nothing. I was devastated. Repeat scan at 8 weeks showed healthy embryo.”
Hun skriver: “Doctor said with retroverted uterus it can hide.”

“Empty ultrasound at exactly 7 weeks. No sac. Turned out I ovulated 5 days late. At 7+5 we saw baby and heartbeat.”

“Went for scan at 6w6d, no baby, no yolk, nothing. They said likely blighted ovum. Came back 1 week later and bam – baby with heartbeat.”

“Retroverted uterus. Two scans in week 6 and early week 7 showed nothing. Third scan showed viable pregnancy.”

“No embryo seen at 7 weeks exactly. Only gestational sac. Follow-up scan: baby visible, measuring 7+3.”

Oppsummering av fellestrekk i disse tilfellene​

(Dette er ikke tolkning, bare observerte fellestrekk i eksemplene:)

• Retrovert livmor
  • Sen implantasjon
  • Feil talt uke
  • Gassanatomi eller tarm foran livmoren
  • Svak ultralydmaskin/konsulent
  • En lege som ga feil vurdering
  • Alt ble synlig 6–14 dager senere

Har lest gjennom mine gamle innlegg fra sommeren 2022, da jeg hadde SA 8+5. Da var det masse stress og vanskelig å se foster på ultralyd.
Lager litt oversikt for meg selv.
Ultralyd 6.juli, da jeg ifølge menstermin var 5+3, viste ingen graviditet i livmor. Blodprøve samme dag viste HCG på 8000.

Ultralyd 8.juli, altså 5+5, viste en fostersekk i livmor. Ny HCG viste over 14000.

Ultralyd 14.juli, 6+4, viste embryo med bankende hjerte.

Ultralyd 18.juli, da var jeg 7+1, ingen graviditet ble sett i livmor. Gynekologen lette lenge, hun pekte på et område i livmor som hun mente graviditeten burde vært, men hun mente at dette området så tomt og "kollapset" ut. Hun mente bestemt at det ikke var noe foster der. Hun tilkalte en kollega, som heller ikke så antydning til graviditet. Tok blodprøve, og beskjed om å ta en ny to dager senere.

Ultralyd 21.juli, ifølge menstermin 7+4. Begge HCG-prøvene viste stigning innen normalområdet. De mente kanskje det kunne være blæremola, men på ultralyden så de etter en god del leting plutselig et levende embryo. Normal hjerterytme. Hun ene gynekologen mente nedre del av livmor virket "rotete," og trodde kanskje det kunne være partiell blæremola. En kollega så på det, og mente det var en blodansamlig, et hematom, som kunne forklare blødningene jeg hadde hatt siden uke 5. De satte meg tilbake til 6+4.

Hadde noen massive styrtblødninger i uke 7 og 8.

Ultralyd 26.juli, 8+2, foster tilstede, bankende hjerte. Normal størrelse, forrige gang ble det mål til å være litt lite, men fikk beskjed om at de nok målte litt feil. Alt så fint ut nå.

Spontanaborterte 29.juli, så det gikk ikke bra. Men, viser at ting kan bli oversett på ultralyd. Har lite håp, men prøver å sammenligne med det i 2022 likevel.

PS: Ikke vanlig med så mange ultralyder, men fikk så mange fordi jeg hadde foster med nevralrørsdefekt i mars 2022 og skulle få hyppig oppfølgning i neste svangerskap samt at jeg hadde mange blødninger.

Da ringte gynekologen og fortalte meg at HCG fra i går var på litt over 4000.

Det er jo altfor lite til å være 7+0, evt 6+5.

Har ingen spesielle symptomer nå.

Han sa at tallet ikke sier så mye i seg selv, at jeg må avvente ny ultralyd og blodprøve neste uke.

Han sa også at evt exu ville gitt blødning og smerte ved så høy hcg, men har lest alle mulige historier på diverse forum så er ikke helt beroliget.

Jeg skal ikke nøle med å oppsøke sykehus eller legevakt om jeg får smerter, sa han og det skremte meg jo bare enda mer.

Da ringte gynekologen og fortalte meg at HCG fra i går var på litt over 4000.

Det er jo altfor lite til å være 7+0, evt 6+5.

Har ingen spesielle symptomer nå.

Han sa at tallet ikke sier så mye i seg selv, at jeg må avvente ny ultralyd og blodprøve neste uke.

Han sa også at evt exu ville gitt blødning og smerte ved så høy hcg, men har lest alle mulige historier på diverse forum så er ikke helt beroliget.

Jeg skal ikke nøle med å oppsøke sykehus eller legevakt om jeg får smerter, sa han og det skremte meg jo bare enda mer.
Men hvis du faktisk ligger på nærmere menstermin, er kanskje hCG innafor allikevel?
Er vel uansett ikke annet å gjøre enn å vente til uka ... Er tungt å gå i et sånt limbo.

Stor klem! :Heartred

Back
Topp