Håndarbeid

Jeg har strikka mye til de to første, og det er så urolige mye jeg har lyst til å strikke i de minste str! Men jeg tror nok jeg først og fremst kommer til å strikke større plagg som søskna kan passe inn i etter hvert som de vokser. Blir tredje jente, kan jeg gyve litt mer løs på jentete plagg, for 3-åringen vil gjerne ha alt rosa og lilla om hun får bestemme. Blir det gutt fortsetter jeg nok primært å strikke kjønnsnøytrale farger, slik at alle tre kan bruke de samme plaggene. To-åringen forguder alle typer kjøretøy, så en traktor-genser kan jeg vel kanskje ta meg tid til.

Nå er jeg i dog i en strikke-tørke og er mest ute i hagen eller leser bøker. Regner med fingrene blir gode og varme igjen etter ultralyd fra uke 15 og utover :sign17:sign19

Til dere som venter første, eller har god kapasitet i livet, vil jeg sterkt anbefale å begynne på litt str. størrelser på bukser, heldresser og gensere, fordi det tar lenger tid, og det har du gjerne mindre av når ungen(e) er kommet. Strikket selv flere gensere og bukser i str. 3-4 år, 4-5 år og 5-6 år før førstefødte. Setter stor pris på det nå.
 
Noen som strikker eller syr, eller kanskje driver med noen annet spennende håndarbeid som har planer om og lage noe til baby? Selv strikker jeg, og klør i fingrene etter og begynne :joyful:
Strikker på hobby basis, holder på med 1 genser er ferdig med buksa også skal jeg strikke mønstre til slutt som skal sys på genseren er størrelse 1 år så har god tid laughing6 Siden den lille bor i magen og kommer om 3 måneder, skal begynne på hentesett til uka må ha hjelp av ei venninne for ekke så dreven enda!
 
Mest brukte plagg hos oss er tynne gensere i alpakka silke eller tynn merino, og tynne bukser i alpakka silke.

I dresser (og spesielt fra bhg-alder) kan jeg sterkt anbefale å bruke trykk-knapper fremfor vanlige knapper og knappehull. Gjerne med litt lenger avstand enn det er i de fleste oppskrifter. Vi har brukt Sundaysuit mye til våre fra minste til største str.

Seaside set i alpakka silke og sundaysuit i kfo merino/sg tynn merino har blitt mye brukt i barnehagen under dresser.

Balaklava i alle str. og f.eks. sunday socks i alle str. kan anbefales.

Vi har hatt puttyserien og putty-nisselue som juleantrekk/julekortbilde/17.mai-antrekk og ellers i bhg og til fest. Har kjolen og genseren i alle str. opp til 6 år nå.

Favoritten til jentebaby er utvilsomt Snuppsibabyjakke fra klompelompe i alpakka silke. Den brukte datteren min fra nyfødt til ett år. Pyntet opp ethvert hverdagsantrekk og brukte den over alle penkjoler. Så vi brukte den igrunn nesten hver dag i ett år!

Beste nyfødtlua er uten tvil blondehua til jente og olivesribhue til gutt. Sitter sååå godt. Blondehua bør være i str. prematur om den skal passe fra start. Mine har ikke hatt små hoder, men de har likevel passa et pr. mnd. Kan være en idé å ha en restegarn-lue i ribb til de aller første dagene, for det lukter ikke så godt av nyfødtluene…

Huttemegtuvotter er fantastiske. Kjekke med snor i mellom og klype til å feste på ermene.

Hylleblomstbluse er veldig fin til både gutt og jente. Og Hollykjole/romper er så nydelige. Vi bruke romperen til navnefest.

Olives strømpebukse er fantastisk - men vil fraråde å bruke kfo merino til den, som det garnet er lite elastisk når du har brukt plagget noen ganger, så det passer liksom aldri. SG tynn merino funker veldig bra!

Bregnebukse står øverst på min liste til den lille babyen, uansett kjønn.
 
Back
Topp