Håndarbeid

Nå fant jeg faktisk fram strikketøyet mitt, et ca 60 cm langt pledd som jeg begynte på for 5 år siden. ;) Er mørkerødt, så passer kanskje ikke så godt til baby da... Tror ikke jeg tar sjansen på å starte babyprosjekter. Forrige gang jeg ble hekta på håndarbeid kjøpte jeg garn for 1500 kr og endte opp med ingenting.

Er det noen som vet om noen man kan betale for å strikke for seg?

Noen av de som jobber i garnbutikker strikker på forespørsel har jeg hørt!

Ble helt tatt sv basillen her så løp ut og kjøpte garn og pinner til klompelompe buksa lillemor...også hadde de ikke boka på Ark eller oppskriften på nett så da var den strikkekvelden i grus ....blah!

Ble helt tatt sv basillen her så løp ut og kjøpte garn og pinner til klompelompe buksa lillemor...også hadde de ikke boka på Ark eller oppskriften på nett så da var den strikkekvelden i grus ....blah!

Har sendt deg et tips [emoji6]

Kan du dele oppskriften eller må den kjøpes på nett?

Og de krokene du har på...det er for å markere en omgang, sant?

Krokene er for å markere hvor omgang starter og slutter. Jeg kan sende deg en melding.

Spørsmålsbonanza fra nybegynneren ;

Når man strikker mønster, man strikker da med to eller flere tråder da? Også plukker man opp den sangen man ønsker ?

Synes den bodyromperen så sykt fin ut, men tenkte kanskje jeg kunne prøve å lage et mindre komplisert mønster og kanskje bruke 2 farger.

Strikker bare luer og tøfler til nå, men har utrolig lyst til p strikke en body eller genser men skjønner ikke en dritt av oppskriftene - selv med ordbok ift forkortelser. Tviler på egen intelligens her

Med to farger så har du to tråder over fingeren samtidig, eller du kan ha den ene over fingeren og «kaste» den andre. Det er litt smak og behag. Skal ikke avansere for mye, men hvilken tråd man holder lengst mot venste/nærmest strikketøyet avgjør også hvilken tråd som blir dominant og ikke. Feks hvis du skal strikke lus, slike enkle spredte masker i en farge, så vil man gjerne at den tråden skal være dominant for at ikke lusene skal forsvinne inn i strikketøyet og bli mindre synlig. Osv osv.

Kan evt finne noen videosnutter til deg ifht flere tråder/farger. Jeg strikker aldri med mer enn to tråder av gangen, selv om et plagg gjerne har 4-5 forskjellige farger totalt. Å strikke med tre eller flere samtidig går, men slike oppskrifter unngår jeg helst.

Den kjappstrikka drakten VictoriaH avbildet lenger tilbake i tråden er jo er flott nybegynnerorosjekt.

Med to farger så har du to tråder over fingeren samtidig, eller du kan ha den ene over fingeren og «kaste» den andre. Det er litt smak og behag. Skal ikke avansere for mye, men hvilken tråd man holder lengst mot venste/nærmest strikketøyet avgjør også hvilken tråd som blir dominant og ikke. Feks hvis du skal strikke lus, slike enkle spredte masker i en farge, så vil man gjerne at den tråden skal være dominant for at ikke lusene skal forsvinne inn i strikketøyet og bli mindre synlig. Osv osv.

Kan evt finne noen videosnutter til deg ifht flere tråder/farger. Jeg strikker aldri med mer enn to tråder av gangen, selv om et plagg gjerne har 4-5 forskjellige farger totalt. Å strikke med tre eller flere samtidig går, men slike oppskrifter unngår jeg helst.

Den kjappstrikka drakten VictoriaH avbildet lenger tilbake i tråden er jo er flott nybegynnerorosjekt.
Ja, fant den nå- skal testes ut!

Stakkars unge som må gå med alt dette rælet jeg greier å produsere :D blir vel penere og penere jo mer jeg øver

Stakkars unge som må gå med alt dette rælet jeg greier å produsere :D blir vel penere og penere jo mer jeg øver
Øvelse gjør mester med alt! ;) Og hjemmestrikk er jo så koselig.

Fant du ur av oppskriften på lillemor-bukse?

Ja, det ordner seg! :D

Hvis dette går bra sp skal jeg ønske meg alle bøkene til bursdagen min! For da skal det strikkes! Hehe

Og så er det jo bare å spørre om man lurer på noe. Jeg måtte som sagt Google teknikken her. Kan være litt kompliserte de oppskriftene til Klompelompe, dvs egentlig enkle, men forklart på en klønete måte. Men de har utrolig mange fine design/mønster!

Noen av prosjektene jeg tenker på:

4BBC71EC-14B1-4537-853B-A9CA0FE7DE9A.jpeg

Rosa kjole, hentesett og romper fra Sandnes Garn, mens kjolen nederst heter Bobbykjole :)

Noen av prosjektene jeg tenker på:

Vis vedlegget 247842

Rosa kjole, hentesett og romper fra Sandnes Garn, mens kjolen nederst heter Bobbykjole :)

Veldig fine altså! Likte veldig godt den selebukseromperen, superfin. Alt var fint, jeg er bare ikke så god på så mye ensfarget strikk som på den grå kjolen, jeg synes det blir dødskjedelig. Så selv om kjolen er veldig fin, så er det en kjole jeg neppe hadde blitt ferdig med. Hehe.

Veldig fine altså! Likte veldig godt den selebukseromperen, superfin. Alt var fint, jeg er bare ikke så god på så mye ensfarget strikk som på den grå kjolen, jeg synes det blir dødskjedelig. Så selv om kjolen er veldig fin, så er det en kjole jeg neppe hadde blitt ferdig med. Hehe.

Jeg er omvendt.. Klarer kun enkle mønstre og må forholde meg kun til 1 farge ellers får jeg helt fnatt :P Så mer avansert setter jeg vekk til andre ;)

Ja, altså - det er veldig deilig med sånn "hjernedød" strikk der jeg ikke trenger å konse når jeg feks ser TV osv. Ensfarget kan være gull, men jeg liker når det feks er litt hullmønster og sånn da. Jeg er litt rar. Knegg.

Sokker er det aller aller verste jeg kan strikke egentlig, og ermer til store gensere. Bedre med mønster, men jeg synes den nummer to er helt drepen. Knegg. Det sitter jo helst bare mellom øra, så jeg får prøve å skjerpe meg.

Vis vedlegget 247733
Har heklet disse to! Er ikke så flink til å strikke, også er det mye morsommere å hekle kosedyr ‍♀️
Nå skal jeg fortsette (og fullføre) acne-genseren jeg har begynt på ☃️

Er oppskriftene fra Garnstudio typisk eller har du tips? Kunne tenke meg å prøve.

Back
Topp