Håndarbeid

Fant ut at hvis det skal være 60 cm bredt må jeg legge opp like mange masker som pleddet jeg begynte på 5 år siden og som ikke er halvferdig... Kanskje jeg bør starte på kluter isteden, og så heller sy dem sammen til et teppe hvis jeg får mange nok.

Jeg fant dem frem for deg. Tynt garn, men tykke pinner. Gull!

Her er begge oppskriftene:

Legg opp 160 masker på pinn 6, eller 170 masker på pinn 6 (lite eller stort teppe). Strikk vanlig rettstrikk frem og tilbake til ønsket størrelse. Hvis ønskes hekles en kant musetagger rundt teppet. Det største teppet kan barnet ha glede av lenge etter babyperioden. Hvis du ønsker det kan du hekle en kant rundt: 1. rad: fastmasker. 2. rad: 1 fastmaske. 3 luftm., fastm. i første luftm. Hopp over 1 fastm,. 1 fastm. i neste.

Babyteppe med hullrad, strikket på skrå:

Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.

Du kan jo bruke garnet dobbelt? Da kan du bruke litt tykkere pinner, også går det litt fortere for du trenger færre masker
emoji5.png
Å bruke garn dobbelt, vil det si at man bruker to nøster samtidig, men later som om det er én tråd?

Legg opp 160 masker på pinn 6, eller 170 masker på pinn 6 (lite eller stort teppe). Strikk vanlig rettstrikk frem og tilbake til ønsket størrelse. Hvis ønskes hekles en kant musetagger rundt teppet. Det største teppet kan barnet ha glede av lenge etter babyperioden. Hvis du ønsker det kan du hekle en kant rundt: 1. rad: fastmasker. 2. rad: 1 fastmaske. 3 luftm., fastm. i første luftm. Hopp over 1 fastm,. 1 fastm. i neste.

Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.
Takk! Tror du jeg kan bruke garnet jeg allerede har?

Å bruke garn dobbelt, vil det si at man bruker to nøster samtidig, men later som om det er én tråd?

Takk! Tror du jeg kan bruke garnet jeg allerede har?

Ja, da strikker du med dobbel tråd som om den var én.

Elise har strikkefasthet på 22-23 m pr. 10 cm på pinne 3,5, mens nøstebarnulla har 26 m på pinne 3 til sammenlikning. Dvs at hvis du bruker pinne 6, så blir teppet muligens bittelitt større med Elise, men mulig strikkefastheten hadde blitt nokså lik hvis man sammenliknet nøstebarnulla på pinne 3,5. Jeg hadde bare kjørt på, med et slikt teppe er jo ikke et par centimeter fra eller til noen big deal. Evt. kan du strikke fra hjørne til hjørne og øke helt til målene stemmer før du begynner å felle, eller gå ned en halv pinnestørrelse. Jeg tror jeg bare hadde strikket med Elise på pinne 6, kanskje til og med gått opp til pinne 7 hvis du har, for å få det litt luftigere og lettere med bomullsgarn, som jo veier litt mer enn ull.

Så smart!! Det er jo så dyrt for ullinnlegg:eek:

Ja det er kjempe dyrt! Strikket flere par for 5 år siden, men ga de bort til en venninne. Den gangen tovet jeg de ikke, strikket kun på små pinner, men denne gangen tenker jeg å tove de om jeg finner et godt tovegarn som ikke klør/stikker [emoji4]

Mor signe teppet? Anbefaler tynt garn til dette, blir mye finere :) Helst alpakka

Mor signe teppet? Anbefaler tynt garn til dette, blir mye finere :) Helst alpakka

Ja, tynt garn. Elise er ganske tynt, ikke store forskjellen fra nøstebarnullen.
Jeg synes alpakka fort kan bli litt tungt og siger, men deilig garn, helt klart.

D6CA9995-02B5-4A4E-BDD6-416E3AC0449B.jpeg
Strikket ferdig disse i helga. Ble selvfølgelig spurt om jeg visste kjønn. Neida. Jeg tipper det blir en gutt, men lilla er da fint på gutter:-)

Begynt på denne omslagsjakken i gammelrosa ❤️ Men skjønner ikke helt neste steg av prosessen :P Godt jeg skal til strikkekyndig bestemor på onsdag!

1ECB73C2-51BF-4CAC-9657-BDF906A86093.jpeg

Ferdig med luen til Setesdal-sett, mangler bare dusk og trådfesting. Nå er jeg godt igang med retro Alma body i babyull, str 3 mnd. Gøyal strikk!
45F37B41-FACD-4D23-9007-C0EA042DC158.jpeg

D92E8DCF-251A-49EA-989C-5F84B7E3B0F0.jpeg

Din racer! Blir kjempefint...[emoji1303]

Endelig fått litt fart i pinnene igjen etter å nær sagt ikke ha strikket en eneste maske siden før jul, så det føles godt. Og sånn ministrikk går jo desidert litt fortere enn kofter str L. Hehe.

Tusen takk!

Endelig fått litt fart i pinnene igjen etter å nær sagt ikke ha strikket en eneste maske siden før jul, så det føles godt. Og sånn ministrikk går jo desidert litt fortere enn kofter str L. Hehe.

Tusen takk!

Jeg har ikke klart å strikke nå som jeg er så kvalm. Og så har jeg null motivasjon når jeg ikke vet om det er jente eller gutt.

Jeg har ikke klart å strikke nå som jeg er så kvalm. Og så har jeg null motivasjon når jeg ikke vet om det er jente eller gutt.

Den luringen din altså! Skikkelig prinsesse-vil-ikke, gjetter jeg på! :smug:

Min produksjon så langt [emoji28]

7d9f70f7c11779d3345f3db062784412.jpg

9f97e644ec6db62c970b2575f7519ad3.jpg

Men endelig er formen og strikkelysten på topp, så tipper produksjonen blir litt større framover [emoji4] Har lagt en plan for alt garnet mitt, og holder foreløpig på med en knapper bak-genser, strømpebukse i alpakka silke, little hannahs kyse i rosa og en ankersdrakt [emoji5]

Back
Topp