Fant ut at hvis det skal være 60 cm bredt må jeg legge opp like mange masker som pleddet jeg begynte på 5 år siden og som ikke er halvferdig... Kanskje jeg bør starte på kluter isteden, og så heller sy dem sammen til et teppe hvis jeg får mange nok.
Jeg fant dem frem for deg. Tynt garn, men tykke pinner. Gull!
Her er begge oppskriftene:
Legg opp 160 masker på pinn 6, eller 170 masker på pinn 6 (lite eller stort teppe). Strikk vanlig rettstrikk frem og tilbake til ønsket størrelse. Hvis ønskes hekles en kant musetagger rundt teppet. Det største teppet kan barnet ha glede av lenge etter babyperioden. Hvis du ønsker det kan du hekle en kant rundt: 1. rad: fastmasker. 2. rad: 1 fastmaske. 3 luftm., fastm. i første luftm. Hopp over 1 fastm,. 1 fastm. i neste.
Babyteppe med hullrad, strikket på skrå:
Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.