Håndarbeid

Selv skal jeg strikke noen små bleiebukser og drakter i 3-6 mnd. Tror nesten jeg hopper rett over 0-3 mnd, regner med stor baby :p Ellers blir det mye 6 mnd og opp, syns det er så mange plagg som er så mye finere når de begynner å sitte og gå!

Jeg strikket ruteshortsen til klompelompe i 3-6 mnd, passer guttungen på 1 år :hilarious:

Haha, ånei!
Etter et visst antall plagg strikka i lille lerke fant jeg ut at strikkefastheten min med det er 23/10 og ikke 26/10. Altså er alle plaggene over 1 år i bredden men 3-6 mnd i lengden [emoji23]

Sjekka strikkefastheta di, og at overvidde stemmer med målene som står i boka?
Jeg brukte et garn som har 26 m på 10cm istedenfor 22m på 10 cm som jeg skal ha. Skal den ikke i teorien bli mindre i str då? Står ingen plass hva målene på di forskjellige str er. Men strikket en i str 1-2 år til guttungen med rett strikkefasthet å den var aaaaalt for stor :p

Jeg brukte et garn som har 26 m på 10cm istedenfor 22m på 10 cm som jeg skal ha. Skal den ikke i teorien bli mindre i str då? Står ingen plass hva målene på di forskjellige str er. Men strikket en i str 1-2 år til guttungen med rett strikkefasthet å den var aaaaalt for stor :p

Jo, med tynnere garn blir plaggene angivelig mye mindre, men det kommer jo også an på din strikkefasthet. Hvis du feks strikker løst, så er det ikke sikkert forskjellen blir så stor. Allikevel. Mer enn 2 masker i forskjell på strikkefasthet utgjør flere centimeter på plagg, jo større plagg, jo flere centimeter for lite/for stort blir plagget alt ettersom.

IMG_2280.JPG

Har fått sydd ei bukse idag. Mangler bare knapper i den [emoji4]

Noen tips til garn som gir de mest erketypiske babyblå- og babyrosafargene? Gjerne bomull eller bomullsmiks siden vi skal ha sommerbabyer. :)
Edit: Gjerne garntyper som holder seg fine lenge!

Last edited:
Strikker dere mye i de minste størrelsene? 0-6 mnd? :)

Ja, majoriteten er 0-9 mnd :) Men prøver beherske ullen i minste da det blir august/september, noe som ikke direkte er nødvendig. Så strikket litt bomull i den størrelsen :)

Jeg strikker stramt, men endte opp med å kjøpe en dukke som er 56 cm for å prøve på. Er det stramt er det første størrelsen (mini mini), passer det er det ca 56-62 og alt for stort større enn det igjen. Men kontrollerer også med mål. Dog strikker jeg nå litt bredere en del av strikket rundt stumpen fordi vi forventer pute på datteren vår :)

Jeg strikker stramt, men endte opp med å kjøpe en dukke som er 56 cm for å prøve på. Er det stramt er det første størrelsen (mini mini), passer det er det ca 56-62 og alt for stort større enn det igjen. Men kontrollerer også med mål. Dog strikker jeg nå litt bredere en del av strikket rundt stumpen fordi vi forventer pute på datteren vår :)

Du kan jo også evt gå opp en halv pinnestøreelse, hvis du opplever at du ofte strikker såpass stramt at plaggene blir mindre enn de skal.

Har dere fått forespeilt hofteleddsdysplasi på UL, eller har mye av det i familien kanskje?

Noen tips til garn som gir de mest erketypiske babyblå- og babyrosafargene? Gjerne bomull eller bomullsmiks siden vi skal ha sommerbabyer. :)
Edit: Gjerne garntyper som holder seg fine lenge!

Fine fargevalg hos blant annet Dale og Sandnes. Jeg kan varmt anbefale Sandnes Duo, mange anbefaler Dale Lerke og Lille Lerke. Mix av ull og bomull, veldig mykt og fint til sommerlige plagg. Evt har du Mandarin-garnet som er godt å strikke med, synes jeg. Ren bomull.
Når det kommer til ull synes jeg Sandnes sin merinoull, både den vanlige og den tynne, er nydelig å strikke med. Godt fargeutvalg i alle disse garnsortene, samt i babyulla.

Fine fargevalg hos blant annet Dale og Sandnes. Jeg kan varmt anbefale Sandnes Duo, mange anbefaler Dale Lerke og Lille Lerke. Mix av ull og bomull, veldig mykt og fint til sommerlige plagg. Evt har du Mandarin-garnet som er godt å strikke med, synes jeg. Ren bomull.
Når det kommer til ull synes jeg Sandnes sin merinoull, både den vanlige og den tynne, er nydelig å strikke med. Godt fargeutvalg i alle disse garnsortene, samt i babyulla.
Jeg hadde sett for meg Lerke, da det passet med oppskriften jeg hadde funnet, men det var ingen av de blåfargene jeg syntes var babyblå nok. Skal sjekke de andre, takker. :)

Back
Topp