Datteren min hadde gulsott. Hun måtte ligge i lys da hun var fire dager gammel, men det holdt med ett døgn. Etter at småen er ute av lys må man ta blodprøver for å sjekke at bilirubinet går ned (går som regel opp igjen etter å ha gått ned da de var i lys, for så å gå ned for godt - noen må inn i lys igjen og). Vi var vel fram og tilbake for blodprøvetaking i nesten to uker før bilirubinet hadde gått nok ned. Men virkningen av gulsotten hang vel igjen til hun var en måned eller noe. Hjelper godt på å sitte med småen ved vinduet og la det komme sollys på huden - da går nedbrytingen av bilirubinet kjappere.
Vi hadde en liten som måtte vekkes til måltidene og var temmelig rolig. Men det snudde seg da gulsotten var borte, så det er ikke sikkert at bebisen din kommer til å fortsette å være så trøtt og rolig. Mange er jo det i begynnelsen uansett.
Personlig syns jeg det var helt grusomt da hun måtte inn i lys. Men det skjedde samtidig som disse berømmelige barseltårene kom, den dagen vi egentlig skulle reist hjem og jeg måtte dele rom (hadde enerom først), så det var en kombinasjon av ting. Datteren min likte ikke å ligge i lys, så hun bare skrek. De hentet meg flere ganger så jeg kunne roe henne mens hun lå inni der, og da hun fikk komme ut for å spise ville hun bare kose. Men det var jo bare ett døgn da. Litt slitsomt for meg som ikke fikk særlig søvn med amming i en halvtime hver tredje time og så pumping, kos og tilbake på rommet igjen.
Håper det går fort over, *p!nk smile*, og gratulerer med jenta! [:)]