Gulsot

*p!nk smile*

Forumet er livet
Noen her som har hatt baby med gulsot??

Vesla har fått gulsot..men helt fra jeg fødte henne har hun vært rolig å snill..kun sutret når hun er sulten[:)] Så det jeg lurer på er: Når hun blir kvitt denne gulsoten (som visst skal gjøre de så rolige osv)..kan hun da ble helt annerledes?? Hvordan opplevde du det??[:)]

TAKKER FOR SVAR

ORIGINAL: snikende ullteppe

har hatt 2 m antydning t gulsot

Ok...for mitt nurk er akk på grensen men pga hun er født nesten 1 mnd for tidlig så må hun i lys[:)]

Opp

ORIGINAL: *p!nk smile*

Ok...for mitt nurk er akk på grensen men pga hun er født nesten 1 mnd for tidlig så må hun i lys[:)]

min også kom en mnd for tidlig og måtte også ligge i lys, merka ingen stor forskjell egentlig, utenom at han ble litt mere våken, han sov jo hele tida...[:)]

Alle fire her har hatt gulsot! Tre har ligget i lyskasse (ble oppdaget så sent på 8 åringen, så det ble ikke lyskasse). De blir jo litt slappere av gulsoten, men den går som oftest tilbake etter ett døgn heller to i lyskasse, og da kommer de seg sakte men sikkert til hektene igjen i løpet av kort tid!

snuppa hadde ganske mye gulsott, å låg i lyskasse i over 30 timer.

Okey..får håpe hun er like snill når gulsoten er borte da[:D]

Begge mine hadde det.. De ble mer våkne når den forsvant, men personligheten endret seg jo ikke [:)]

ORIGINAL: ~Kine~

Christoffer hadde gulsot når han blei født..da målte de og tok blodprøver med jevne mellomrom for å sjekke at det ikke blei sterkere..

om ho er blitt veldig gul så ville jeg ringt legen, for har de for sterk gulsot så må de ligge i sånn lyskasse

Er ikke mye gulsot hun har...og vi ligger enda på sykehuset pga det..[:)] Håper på å få dra hjem imorgen[:D]

Christoffer hadde gulsot når han blei født..da målte de og tok blodprøver med jevne mellomrom for å sjekke at det ikke blei sterkere..

om ho er blitt veldig gul så ville jeg ringt legen, for har de for sterk gulsot så må de ligge i sånn lyskasse

Er ikke mye gulsot hun har...og vi ligger enda på sykehuset pga det..[:)] Håper på å få dra hjem imorgen[:D]

aaah[:)]men om det ikke er mye og om det ikke øker så kommer dere nok straks hjem[:D]får håpe det er i morgen da[:D]

Ja vi får krysse alt vi har[:D] L

datteren min motte 2 ganger i lys.. det tok 2 uker før hun ble "friskemelt" vi motte vekke kver 2 time for å gi mat å nå er hun snart 9 mnd å har så sinnsykt med energi at jeg av og til blir sprø.. lykke til ..

Johanna lå i lyskasse i ett døgn, og var gul og fin i et par måneder. Hun sov mye, men det gjør jo de fleste nyfødte. Merket aldri at hun "ble frisk" og at hun endret seg noe etter at gulsotten var borte

Jentungen min hadde gulsot, så vi måtte bli lengere på føden enn jeg ville![8D] Det gikk en liten stund hvor jenta var gul i både øyne og hud, beste "motgiften" er jo morsmelk/mme og jeg hadde fløte så jeg skal ikke klage.

hun kom over termin

Heisann..jeg har hatt ei jente med gulsot og lå hele tiden på grensa på å måtte ligge under lyset.. så det vi fikk mbeskjed om at vist hun drikker så og så mye i løpet av dagen så skal den klare å senke gulsoten ned bare ved det.. da begynnte jeg å føre dagboglogg for å se vor mye hun drakk.(da pumpet jeg meg og gidde flaske for å holde kontrll) og vi fikk den kjempe fint ned:D

Datteren min hadde gulsott. Hun måtte ligge i lys da hun var fire dager gammel, men det holdt med ett døgn. Etter at småen er ute av lys må man ta blodprøver for å sjekke at bilirubinet går ned (går som regel opp igjen etter å ha gått ned da de var i lys, for så å gå ned for godt - noen må inn i lys igjen og). Vi var vel fram og tilbake for blodprøvetaking i nesten to uker før bilirubinet hadde gått nok ned. Men virkningen av gulsotten hang vel igjen til hun var en måned eller noe. Hjelper godt på å sitte med småen ved vinduet og la det komme sollys på huden - da går nedbrytingen av bilirubinet kjappere.

Vi hadde en liten som måtte vekkes til måltidene og var temmelig rolig. Men det snudde seg da gulsotten var borte, så det er ikke sikkert at bebisen din kommer til å fortsette å være så trøtt og rolig. Mange er jo det i begynnelsen uansett.

Personlig syns jeg det var helt grusomt da hun måtte inn i lys. Men det skjedde samtidig som disse berømmelige barseltårene kom, den dagen vi egentlig skulle reist hjem og jeg måtte dele rom (hadde enerom først), så det var en kombinasjon av ting. Datteren min likte ikke å ligge i lys, så hun bare skrek. De hentet meg flere ganger så jeg kunne roe henne mens hun lå inni der, og da hun fikk komme ut for å spise ville hun bare kose. Men det var jo bare ett døgn da. Litt slitsomt for meg som ikke fikk særlig søvn med amming i en halvtime hver tredje time og så pumping, kos og tilbake på rommet igjen.

Håper det går fort over, *p!nk smile*, og gratulerer med jenta! [:)]

de må ikke i lys fordi om de er født før tidlig...! Snuppa vår er født ca 6 uker for tidlig, hadde gulsot, men trengte ikke lysbehandling. Det kommer bare ann på graden det[:)] Hun var rolig hele tiden og det forandret seg ikke selvom hun ble kvitt gulsoten[:)]

ORIGINAL: Tilia sin mamma

de må ikke i lys fordi om de er født før tidlig...! Snuppa vår er født ca 6 uker for tidlig, hadde gulsot, men trengte ikke lysbehandling. Det kommer bare ann på graden det[:)] Hun var rolig hele tiden og det forandret seg ikke selvom hun ble kvitt gulsoten[:)]

Nei vet det,men de har strengere regler når de er født for tidlig...[;)] Hadde hun vært født et par dager senere så hadde vi fått reist hjem nå..det jeg mente[:)]

ORIGINAL: Maur Asto

Datteren min hadde gulsott. Hun måtte ligge i lys da hun var fire dager gammel, men det holdt med ett døgn. Etter at småen er ute av lys må man ta blodprøver for å sjekke at bilirubinet går ned (går som regel opp igjen etter å ha gått ned da de var i lys, for så å gå ned for godt - noen må inn i lys igjen og). Vi var vel fram og tilbake for blodprøvetaking i nesten to uker før bilirubinet hadde gått nok ned. Men virkningen av gulsotten hang vel igjen til hun var en måned eller noe. Hjelper godt på å sitte med småen ved vinduet og la det komme sollys på huden - da går nedbrytingen av bilirubinet kjappere.

Vi hadde en liten som måtte vekkes til måltidene og var temmelig rolig. Men det snudde seg da gulsotten var borte, så det er ikke sikkert at bebisen din kommer til å fortsette å være så trøtt og rolig. Mange er jo det i begynnelsen uansett.

Personlig syns jeg det var helt grusomt da hun måtte inn i lys. Men det skjedde samtidig som disse berømmelige barseltårene kom, den dagen vi egentlig skulle reist hjem og jeg måtte dele rom (hadde enerom først), så det var en kombinasjon av ting. Datteren min likte ikke å ligge i lys, så hun bare skrek. De hentet meg flere ganger så jeg kunne roe henne mens hun lå inni der, og da hun fikk komme ut for å spise ville hun bare kose. Men det var jo bare ett døgn da. Litt slitsomt for meg som ikke fikk særlig søvn med amming i en halvtime hver tredje time og så pumping, kos og tilbake på rommet igjen.

Håper det går fort over, *p!nk smile*, og gratulerer med jenta! [:)]

[;)]

Tusen takk for det[;)][;)][;)][;)]

[:)]

Back
Topp