Gravstedet på julaften

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Vi skal på graven til sønnen vår, og kanskje på graven til tanten min.

Vi gjør det ikke. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg slettet gravstedet til pappa - så hadde ingen trengt å tenke på det mer.

noen som går på gravstedet julaften?
Vi har pleid å gå på graven til bestemor på julaften, legge ned krans og tenne lys..
Det lyser på nesten hver grav der.
Det er fint, samtidig så liker jeg det ikke helt. Fordi det gjør vondt, savner bestemor og det er litt tungt også.
Kunne heller tenkt meg å gjort det i morgen, så slipper jeg å kjenne på de følelsene på julaften.

Har dere noen dere besøker på kirkegården i jula?
Hva synes dere om det?

Alltid gått hvert år. Hender vi har gått lille julaften om vi ikke får tid på selve julaften.
Kjenner også på at det er trist, men tror og det er litt sunt og, d å kjenne på de følelsene. En får liksom en ny respekt for livet og setter pris på de en fortsatt rundt seg [emoji173]️

Vi besøker mormor, farfar og farmor. Morfar er gravlagt i USA, så litt langt å reise [emoji87] men håper familie der borte besøker hans grav.

Pleier å gjøre det lillejulaften på graven til farmor, fordi vi helst vil være hjemme og bare kose oss på julaften. Det er vel rundt 40min å kjøre en vei, så litt kjedelig å bruke julaften på det syns vi.

Alle mine er dessverre gravlagt for langt unna til at jeg kan ta en tur.

Nei har ingen grav å gå til egentlig.

Kan du ikke gjøre det på kvelden på lillejulaften isteden eller noe? Ser alltid masse lys på kirkegården på lillejulaften. Sånne gravlykter som lyser lenge

Jeg tenner lys på graven til mine besteforeldre hver julaften. Gjør det alltid når det har begynt å mørkne, synes det er så fint å se alle lysene [emoji4]

Pleide å gjøre det før, men syns det blir mye med tre timers biltur for to barn under tre år, og lenge å være borte fra dem også.

Så flinke dere er alle sammen. Bestemor døde for 12 år siden. Ja, det er lenge siden. Men jeg føler fortsatt sorg. Jeg bodde i samme hus som henne til jeg var 11 år. Og hun har vært som min andre mor på en måte. Veldig nært forhold.
Savner henne, og jeg taklet ikke helt at hun døde, klarte ikke godta / innse det.

Jeg sliter også litt med å godta at bestemor døde. Hun var syk, hadde kols, men hun klagde aldri over begrensningene det medførte. Hun var alltid blid, hadde alltid gode råd og humoren på plass. Hun forventet aldri noen spesialbehandling. Hele holdningen hennes til hvordan man oppfører seg uansett om man er syk eller ikle, gjorde at jeg hadde en enorm respekt for henne, og jeg håper at jeg klarer å bli som henne om jeg blir syk. Det er nok av gamle, grinete folk som bare klager.

Vi skal gå i ettermiddag. Er for vondt å gå der i morgen, vil heller gråte fra meg i kveld. Mista både sønnen vår og mormor i år så dette året er litt spesielt. Men blomster og lys er klare, tror det blir fint og så kan vi feire jul med familien i morgen litt lettere til sinns.

Ikke julaften, men dagen før :)

Vi går hver julaften til min søsters grav, tror det er helt uaktuelg å ikke gjøre det den dagen, spesielt for mamma

Vi bor alt for langt unna til at vi besøker gravene til familiene våre.
Pleier å stoppe på grava hos mormor og morfar når vi kjører forbi på vei til svigers. Har aldri vært på grava til bestemor og bestefar som døde for 2-3 år siden.

Jeg er hos mormor og morfar på kirkegården hver julaften[emoji173]️ fin tradisjon!

Kan jeg spørre hvorfor? Trenger ikke svare hvis du ikke vil
Jeg minnes pappa på så mange måter; ser på bilder av ham, forteller ungene om bestefaren og snakker om han daglig. For meg er ikke selve gravstedet riktig sted å minnes noen på, er kun hans fysiske jeg som befinner seg der (om det er noe igjen av han), og ikke noe annet. Synes det er mer en plikt, enn noe jeg liker å gjøre.

Vi har betalt festeavgift for 20 år, når den tid kommer, kommer jeg til å be om at vi a) sletter hele graven, eller b) betaler noen for å holde den ved like. Slik det er nå, er det ingen av ungene som drar på grava hans.

Vi går alltid på kirkegården lille julaften for å legge på kranser og tenne lys. Bruker lys som brenner i flere dager, så er vi innom i romjula og tenner nye.

Vi gjør det på lille julaften. Var i dag på graven til morfar og bestefar. Det er vondt, men samtidig fint synes jeg å få pyntet litt, tent lys og minnes de <3

Back
Topp