Gravide over 30 år, NIPT test?

Jusom

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Juligull2021
Er det flere enn meg som vurderer NIPT test? Jeg er 34 å skal bestille meg legetime for å ta NIPT test og tidlig UL. Jeg tar ingen sjanser.
 
Jeg skal ha tidlig ultralyd og NIPT test. Blir straks 38 år, så NIPT test får jeg vel av det offentlige.
 
Jeg blir 33 straks og skal i hvertfall ta TU. Reglene for NIPT skal på plass 1 november,så det er ingen som tilbyr det privat i Norge ennå slik jeg forstår?
Hvis det blir tilgjengelig å ta privat så gjør jeg det :)
 
Jeg blir 33 straks og skal i hvertfall ta TU. Reglene for NIPT skal på plass 1 november,så det er ingen som tilbyr det privat i Norge ennå slik jeg forstår?
Hvis det blir tilgjengelig å ta privat så gjør jeg det :)
34 og 35 ved fødsel, ønsker å ta det om det er mulig i Norge.

Åja det viste jeg ikke. Men 1 november er jo i morgen så da burde jeg jo få det hos fastlegen? Jeg har ikke så lyst å bruke privat hvis jeg ikke må. :)
 
Har time hos fastlege den 9.11 skal høre om det er not nyheter fra han.
 
Åja det viste jeg ikke. Men 1 november er jo i morgen så da burde jeg jo få det hos fastlegen? Jeg har ikke så lyst å bruke privat hvis jeg ikke må. :)
Sniker fra juni. Helsedirektoratet har fått frist til 1.november på å finne ut hvordan dette skal fungere i praksis, men det tar nok en god stund før det iverksettes her i Norge dessverre. Blir nok ikke før til neste år..
 
Sniker fra juni. Helsedirektoratet har fått frist til 1.november på å finne ut hvordan dette skal fungere i praksis, men det tar nok en god stund før det iverksettes her i Norge dessverre. Blir nok ikke før til neste år..

Det er jo dårlig. :shifty: jeg får søke da..
 
Åja det viste jeg ikke. Men 1 november er jo i morgen så da burde jeg jo få det hos fastlegen? Jeg har ikke så lyst å bruke privat hvis jeg ikke må. :)

Tror ikke alle som ønsker vil få testen gjennom offentlig. Sikkert samme krav til alder, sykdommer i familien osv

Har lest ett sted det vil koste rundt 4 tusen å ta testen privat.
 
Sniker
Vil bare dele denne siden hvor det står oversiktlig hvilke ulike tilbud som finnes. :)

Hvis man ikke har rett til fosterdiagnostikk, og har mulighet til å betale selv, kan man finne en god gynekolog og bestille time privat til ultralyd en gang mellom 12+0 og 13+6 som er et godt tidspunkt for å se etter ulike organer. Hvis lege eller evt jordmor har grunn til å mistenke at ikke alt er i orden, vil du bli henvist til nærmeste fosterdiagnostikkavdeling.
Kan være greit å tenke på at NIPT bare er en indikasjon, en ganske god men ikke en helt sikker, på bare de 3 vanligste kromosomfeilene. Det er mye andre ting som kan være avvikende, manglende organer eller feil i organer, som ikke vil kunne påvises med denne blodprøven.

https://www.helsedirektoratet.no/te...sporsmaalogsvaromendringeneibioteknologiloven

https://oslo-universitetssykehus.no...spitalet&language=1044&behandling=Svangerskap
 
Last edited:
Er 32 år, og kommer til å ta tidlig ultralyd i uke 12. Men egentlig mest for å se at det er liv i det hele tatt. Har ikke bedt dem sjekke nakkefold ol. når jeg var til ul i uke 12 med de to andre ungene.
 
Regjeringen hadde frem til 01.11.20 med å utrede tilbud for gjennomføring av NIPT for alle som ønsker og betaler selv. Blir spennende å se når det kommer mer informasjon om dette, om det blir tilgjengelig for mange av oss i «tide».
 
Jeg er 31 år , skal på tul 9+6 og 12+6 :)
Den første er for å se Om alt er greit så jeg kan fortelle 5 åringen min ❤️
 
Blir 32 om noen dager og skal ta tul når jeg er 11+5. Håper at alt ser fint ut ❤️
 
Jeg henger ikke helt med kjenner jeg.

Kan man få tidlig UL nå fra november 2020? Eller gjelder det både NIPT og tidlig UL som blir tilgjengelig neste år/seinere?
 
"Helsedirektoratet har fått frist for gjennomføring av oppdraget til 1. november. Helse- og omsorgsdepartementet vil etter Helsedirektoratets utredning komme tilbake til hvordan og når NIPT skal gjennomføres. Inntil de nye ordningene er på plass, videreføres eksisterende retningslinjer for fosterdiagnostikk, NIPT og ultralydundersøkelser."
Kilde
Med andre ord, så er det nok lenge til regelverket er på plass. Jeg leste også et brev fra Helsedirektoratet hvor alt ble drøftet, sendt 1. november. Der skriver de at helsepersonell skal ha opplæring for at tidlig ultralyd vil være tilgjengelig. Det tar jo tid det også. Så neste gang dere er gravid, kanskje :confused005 Hvis dere skal det
 
Snakket med gynekolog, NIPT blir ikke tilgjengelig for oss denne graviditeten dessverre
 
Back
Topp