Gravid over 40

Nettopp fylt 40 her! Barn nr 2

har noen av dere gjort fosterdiagnostikk. Evt hva/ hvor?

vi har tatt morkakeprøve pga tidligere historie
Har tatt KUB-test på Rikshospitalet. Var en veldig fin opplevelse! Skulle ønske alle gravide fikk det, ikke bare de over 38.
Først var det samtale, og jeg ble beroliget der. Sjansene for et sykt barn er ikke mye større (som jeg trodde) enn de som er litt yngre enn oss. Tok også blodprøver den dagen. Det var før uke 10.

I uke 12 var det TUL. Jordmor gikk nøye gjennom alle organer. Det var fantastisk!!
Etterpå la hun inn målinger av foster, levevaner, blodprøve-svar, også kom svaret på hvor stor sjanse det var for at fosteret var sykt. Alt er i orden med min baby. :love7
 
Jeg har også ett barn som fyller 7 rett før baby kommer. Er spent på aldersforskjell, blir ekstra var på det når alle andre er så opptatt av å bemerke det. «Vi starter på nytt», «attpåklatt» osv. Vi har prøvd på nr 2 i 5 år så var ikke planlagt så lang avstand, men vil jo tro det blir fantastisk likevel!
Kjenner igjen de kommentarene der! Får også spørsmål om det var planlagt. Men absolutt flest positive kommentarer, ser også mange fordeler med å ha eldre søsken. For vår del hadde nok tredjemann kommet for noen år siden hadde det ikke vært for at mannen min har vært alvorlig syk. Vi ser det som en lykke at vi kunne bli gravid, selv om det skjedde litt senere enn «normalen».
 
Kjenner igjen de kommentarene der! Får også spørsmål om det var planlagt. Men absolutt flest positive kommentarer, ser også mange fordeler med å ha eldre søsken. For vår del hadde nok tredjemann kommet for noen år siden hadde det ikke vært for at mannen min har vært alvorlig syk. Vi ser det som en lykke at vi kunne bli gravid, selv om det skjedde litt senere enn «normalen».
Mannen min har to jenter fra før. Ei som ikke visste det sa: herregud, er ikke dine eldste ganske gamle??
Skulle ønske folk kunne tenke før de lar ord komme ut...
 
Er 40 nå, og 41 når barnet blur født. Dette blir mitt første og eneste barn. Samboeren har 2 fra før på 8 og 11. De ble så glade for å bli storesøsken. De så ikke den komme. Jeg har heldigvis noen venninner som er yngre enn meg, og ei skal ha barn en måned etter meg. Fått flere kommentarer på at folk ikke trodde jeg ville ha barn, at jeg var mer opptatt av karriere, og mor til bonusbarna slengte ut til min samboer at han vil være 60 når barnet konfirmeres. Ikke så hyggelig. Men, skal bli så stort å bli mamma! Alltid ønsket det.
 
Jeg er ikke helt inne i dette celebre selskapet siden jeg ‘bare’ er 38. Førstegangs etter Danmarkstur på egen hånd. Men har heldigvis en god heiagjeng i ryggen selv om de fleste er ferdig med barn for lengst.
 
Er 40 nå, og 41 når barnet blur født. Dette blir mitt første og eneste barn. Samboeren har 2 fra før på 8 og 11. De ble så glade for å bli storesøsken. De så ikke den komme. Jeg har heldigvis noen venninner som er yngre enn meg, og ei skal ha barn en måned etter meg. Fått flere kommentarer på at folk ikke trodde jeg ville ha barn, at jeg var mer opptatt av karriere, og mor til bonusbarna slengte ut til min samboer at han vil være 60 når barnet konfirmeres. Ikke så hyggelig. Men, skal bli så stort å bli mamma! Alltid ønsket det.
Jeg har også fått høre fra noen at de trodde ikke jeg kunne få barn.
Jeg tenker at folk som slenger ut slike kommentarer uten at de vet hva vi tenker, det sier mye om dem som person.

Jeg er ikke helt inne i dette celebre selskapet siden jeg ‘bare’ er 38. Førstegangs etter Danmarkstur på egen hånd. Men har heldigvis en god heiagjeng i ryggen selv om de fleste er ferdig med barn for lengst.
Jeg er 39, men blir 40 i år. Vi henger her vi og. :happy: Veldig spennende med barn på egenhånd da!
 
Er ikke helt 40år jeg heller, men begynner å nærme meg den alderen da. Ble 38år i januar. Har enda ikke fått noen kommentarer da. Men tror ikke noen egentlig tenker over det. Får ofte høre at jeg ser yngre ut enn jeg er. Og minstemann ble nettopp 2år. Har barn fra 2-12år.
 
Jeg har også fått høre fra noen at de trodde ikke jeg kunne få barn.
Jeg tenker at folk som slenger ut slike kommentarer uten at de vet hva vi tenker, det sier mye om dem som person.

Jeg er 39, men blir 40 i år. Vi henger her vi og. :happy: Veldig spennende med barn på egenhånd da!
Ja, det er veldig spennende. Krever litt ekstra planlegging, men det er jeg innstilt på:happy:
 
Det er veldig fantastisk med alder forskjell, min nr 1 var 8 når hun fikk søsken. Og nå blir det 7 år i mellom om alt utvikler seg i riktig retning.
 
Aldersforskjellen på min eldste og min lille baby blir 20 år :smiley-angelic003:Heartred
 
Hei!

Jeg er 40, ingen barn fra før, venter en gutt i august/september. Samboer har to barn på 13 og 16 (han er 48, men holder seg godt ;)

Hadde ikke planlagt å få barn sent, eller tenkt å ikke få barn - det ble bare sånn. En ting er lang utdannelse, en annen (viktigere) grunn er at det - til tross for andre langvarige forhold - to tok tid å finne "riktig" pappa ;)
-Og så har vi blitt et drøyt år "forsinket" pga. 2xMA og 1xT18.. Heldigvis blitt utrolig kjapt gravid hver gang! Fortsatt redd for at det skal gå galt denne gangen, men alt har sett veldig fint ut nå hele veien.

Har tatt Duo-test på Riksen med veldig lovende resultater (har derfor bestemt oss for å droppe NIPT; kan ikke teste for "alt" uansett - og nå er det jo ikke aktuelt lenger heller pga. Corona..)
T18 (som var graviditet nr. 2) ble mistenkt ut fra Duo-test og bekreftet vha. morkakeprøve (valgte deretter medisinsk abort).

Har jo ingen fra før, så kan ikke sammenlikne - men tenker at det er fordeler også ved å være "eldre foreldre". Vi er begge i fysisk god form, og kjenner oss nok tryggere på oss selv, og vi har god økonomi og sikre jobber (selv nå i disse tider så vidt vi vet..).

Det hadde selvsagt vært koselig spesielt med yngre besteforeldre, men har foreløpig 3 igjen av våre foreldre, og de er fortsatt spreke. Uansett ikke så mye å få gjort noe med :) Har både yngre venner og faktisk også jevnaldrende venner med små barn/baby, samt at både min og samboers bror hhv. nettopp har fått og snart får sine første barn (også gutter). Selvsagt også mange rundt oss som er ferdige med den perioden, men ikke fått med meg at noen har sagt eller tenkt noe annet enn positivt rundt dette.

Håper bare at alt går bra denne gangen - må tro det <3
 
Back
Topp