Jeg var i en litt lignende situasjon som deg da jeg fant ut at jeg er gravid, bare at jeg verken har leilighet, bil eller jobb. Graviditeten var definitivt ikke planlagt, og jeg skulle akkurat flytte sammen med kjæresten min, som jeg hadde hatt et avstandsforhold med i et år. Vi hadde også store planer om å reise sammen til Asia og Sør Amerika, og bare være oss, etter vi var ferdige med utdanningene våre. Så kunne vi, etter kanskje tre år, begynne å tenke på barn. Sjokket var ganske stort da vi fant ut at jeg var blitt gravid i løpet av sommeren. Kjæresten min var overhode ikke klar for å bli far, og sørget over hele situasjonen, reisene som ikke kommer til å bli noe av, økonomiske bekymringer osv. Det var et punkt jeg vurderte abort, for jeg ville absolutt ikke miste han, eller gjøre han ulykkelig. Men tanken gjorde så vondt, siden jeg alltid har hatt lyst på barn. Jeg kunne ikke, og kjæresten min kjenner meg godt, til tross for at vi bare har vært sammen i et og et halvt år, så han ville heller ikke at jeg skulle ta abort, for det ville ødelagt meg. Men, som de andre over her sier, det er en tilvenningssak.
Ukene gikk, og stemninga var opp og ned. Vanskelig. Kjæresten ville ikke snakke om barnet i magen, og jeg var lei meg. Sakte men sikkert begynnte det hele å snu. Kjæresten hadde vært i byen å sett en mann med baby i ei bæremeise som så veldig bra ut, og kom hjem og sa at en slik må vi få, så vi kan ta med lillebabyen på tur. Det var utrolig godt å se at han hadde akseptert det, og begynnte å se muligheter, i stedet for bare negative ting. I dag er jeg 16+4, og i går sparket babyen for første gang slik at kjæresten kunne kjenne det utenpå magen. Han gleder seg sånn til å bli pappa, synger og koser med magen, og sier ofte at han skulle ønske vi kunne hatt barnet i armene våre nå med en gang.
Litt av en omvending fra starten. Så jeg tror nok at mange menn, ved uplanlagt graviditet, kan ha en negativ førstereaksjon, og at de trenger mer tid til å venne seg til tanken. Lykke til!