Gravid med ME

BlueAngel

Andre møte med forumet
Hei! ☺
Er helt ny i forumet, førstegangsgravid og har ME. Er i dag 11+3.
Lurer på om det er flere her som har ME og er/har vært gravide?
Hadde vært fint å dele erfaringer ☺
 
Tror jeg må følge denne tråden :) har ME, ikke gravid enda men er prøver. Kjekt å vite hvordan andre har det under en graviditet. Er du mer sliten/verre enn før graviditeten, det samme eller bedre? Det er jo veldig forskjellig hvordan det påvirker oss med ME.
 
De fleste ME-symptomene mine er forsterket. Føler meg konstant drenert for energi, batteriet mitt er flatt hele tida. Det er vel det verste..
Samtidig er jo, såvidt jeg har forstått, mange av symptomene noe mange friske gravide opplever også. Så da trøster jeg meg med at dette er jeg jo vant med, så da er det ikke så farlig ☺
I tillegg tenker jeg at kroppen min faktisk produserer ett helt nytt menneske, det krever jo masse energi. Og så satser jeg på at energien kommer på plass igjen om ei stund

Har du prøvd lenge å bli gravid?
 
De fleste ME-symptomene mine er forsterket. Føler meg konstant drenert for energi, batteriet mitt er flatt hele tida. Det er vel det verste..
Samtidig er jo, såvidt jeg har forstått, mange av symptomene noe mange friske gravide opplever også. Så da trøster jeg meg med at dette er jeg jo vant med, så da er det ikke så farlig ☺
I tillegg tenker jeg at kroppen min faktisk produserer ett helt nytt menneske, det krever jo masse energi. Og så satser jeg på at energien kommer på plass igjen om ei stund

Har du prøvd lenge å bli gravid?
Satser på at energien blir bedre :) ikke noe kjekt når man ikke klarer noe som helst og er helt flat.
Vi begynte prøvinga i februar, men ikke helt skikkelig før i juni da vi begynte med el-testing. Neste uke får vi se om det gikk denne måneden eller ikke :)
Prøvde dere lenge før du ble gravid? Vet ikke om det er vanskeligere å bli gravid når man har ME...??
 
Vi ble enige om å prøve i slutten av januar. Har ikke brukt tester av noe slag, bare fulgt med på WomanLog-kalenderen.
Kan ikke si at vi prøvde så hardt frem til juli, men den måneden var vi som kaniner... Og sannelig ble det resultat ☺

Jeg vet ikke om det er vanskeligere å bli gravid når man har ME...
Vet om mange som har blitt det.
En teori noen har, er at det kan ta litt tid for noen fordi kroppen har nok med sykdommen og ikke har "kapasitet" til å gjennomgå et svangerskap. Om det stemmer aner jeg ikke.

Det blir spennende å høre om det blir resultater neste uke! Jeg krysser alt jeg har for dere!!
 
Vi ble enige om å prøve i slutten av januar. Har ikke brukt tester av noe slag, bare fulgt med på WomanLog-kalenderen.
Kan ikke si at vi prøvde så hardt frem til juli, men den måneden var vi som kaniner... Og sannelig ble det resultat ☺

Jeg vet ikke om det er vanskeligere å bli gravid når man har ME...
Vet om mange som har blitt det.
En teori noen har, er at det kan ta litt tid for noen fordi kroppen har nok med sykdommen og ikke har "kapasitet" til å gjennomgå et svangerskap. Om det stemmer aner jeg ikke.

Det blir spennende å høre om det blir resultater neste uke! Jeg krysser alt jeg har for dere!!
Takk :shy: håper jeg også :)
Jeg har også tenkt tanken på at hvis kroppen har nok med ME'en akkurat i rundt når festelse finner sted og sånt så vil det kanskje ikke være mottakelig for en start på en graviditet. Har ikke lest noe om det emnet, og de lærdes strides vel også...
Kanskje vi må være som kaniner vi også en mnd å se om det går :D vi fikk lagt inn aksjer veldig på rett tidspunkt denne mnd så håper det gikk :)
 
Ja det er bare å "peise på" :p:cool:
Hold meg gjerne oppdatert:smiley-bounce022
Da ble det ingenting denne gangen :( Men vi gir ikke opp og får begynne på igjen når TR har dratt avgårde :p
 
Kanskje moderator kan flytte denne tråden til rett sted så det blir flere svar. :)
 
Dere som er gravide eller prøver å bli med ME, hvor hardt rammet er dere av sykdommen? Er det lov å spørre hva slags plager dere har? Beklager å kuppe tråden med spørsmål! Men jeg skal utredes for ME nå :( Vært helt utkjørt og uten energi i lang tid, også før jeg fikk barn og før svangerskapet. Merket ikke så mye til svangerskapet (bortsett fra at jeg ikke orket så mye annet enn å være på jobb, trene og sove). Gikk litt bedre i permisjon. Men nå som jeg jobber igjen, så er det helt ille! Klarer snart ikke jobb mer. Legger meg samtidig eller før barnet vårt, orker ingenting annet enn jobben (og presser meg på trening, liker det egentlig godt). Er jo ulike grader av ME. Folk mener det er normalt å være sliten når man har barn. Men er det virkelig normalt at man ikke orker noe husarbeid, er våken de tre timene man er hjemme etter bhg og legger seg kl 19/20? Har ikke noe liv utenom jobb (hangler meg gjennom dagen). Ikke funnet noe på blodprøver og fastlegen ba meg prøve helt regelmessig måltid, drikke godt og trene tre ganger i uken (trente mer før, men nå er jeg så sliten, men han ment det var bra å holde meg i aktivitet).
 
Dere som er gravide eller prøver å bli med ME, hvor hardt rammet er dere av sykdommen? Er det lov å spørre hva slags plager dere har? Beklager å kuppe tråden med spørsmål! Men jeg skal utredes for ME nå :( Vært helt utkjørt og uten energi i lang tid, også før jeg fikk barn og før svangerskapet. Merket ikke så mye til svangerskapet (bortsett fra at jeg ikke orket så mye annet enn å være på jobb, trene og sove). Gikk litt bedre i permisjon. Men nå som jeg jobber igjen, så er det helt ille! Klarer snart ikke jobb mer. Legger meg samtidig eller før barnet vårt, orker ingenting annet enn jobben (og presser meg på trening, liker det egentlig godt). Er jo ulike grader av ME. Folk mener det er normalt å være sliten når man har barn. Men er det virkelig normalt at man ikke orker noe husarbeid, er våken de tre timene man er hjemme etter bhg og legger seg kl 19/20? Har ikke noe liv utenom jobb (hangler meg gjennom dagen). Ikke funnet noe på blodprøver og fastlegen ba meg prøve helt regelmessig måltid, drikke godt og trene tre ganger i uken (trente mer før, men nå er jeg så sliten, men han ment det var bra å holde meg i aktivitet).
Fikk diagnosen i fjor etter mange år syk. Begynte med at jeg var trøtt, hadde ikke energi, klarte bare å gå på jobb, og ikke så mye ellers. Var da alene så hadde bare meg selv å tenke på. Sov nesten hver dag jeg kom hjem fra jobb. Ble 100% sykemldt og brukte tre år på å komme meg til 80% jobb, som brått tok slutt, for kroppen klarte det ikke lenger. Fastlegen tok noen blodprøver men var ingenting jeg manglet, og ME vises ikke på blodprøver. Man får diagnosen ME når alt annet er utelukket, eller hvis du har de fleste punktene på den ME lista. Jeg måtte ta spinalprøve, men det er ikke alle som må. Ikke mange fastleger som kan om ME, og det er mange dessverre som fortsatt tror det er psykisk, som det ikke er.
Plagene jeg har er at jeg ikke har så mye energi mesteparten av tiden. Har selvfølgelig gode dager, og noen ikke så gode dager. Jeg har heldigvis aldri vært så dårlig som de verste ME pasienter er. Er mye trøtt. Prøver å finne ut hva jeg blir dårlig av, og hva jeg kan gjøre for å ikke bli dårlig, men finner ikke noe mønster i det hele tatt. Blir frustrert for det er mye jeg har lyst å gjøre, men kroppen sier nei. De gangene jeg gjør for mye, så kan jeg forvente at etter en dag eller to så er jeg helt flat i mange dager etterpå.
Var på Skogli rehab.senter på Lillehammer i fjor. Der fikk vi god hjelp til hvordan mestre dagene, lytte til kroppen... Ang trening, så fikk vi beskjed om å ikke presse for hardt, men heller starte i det små. Og når vi mestrer det nivået over en lang tid, så gå et trappetrinn opp og øk littegrann på tid eller intensitet. Nå er jo du vant til å trene, men kanskje endre litt på lengden på tiden for å se om du klarer å få en mer stabil dag og heller øke etterhvert. Bevegelse er bra, sunt kosthold også (der er jeg ikke så flink)
Nå har jeg ikke noen barn enda, men føler det ikke er normalt å legge seg så tidlig som du gjør, hvis man har barn og er frisk.
Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre, kan jo bare si ut fra mitt ståsted og hva jeg kan, men alle er forskjellig. Send en PM også hvis det er noe :)
 
Dere som er gravide eller prøver å bli med ME, hvor hardt rammet er dere av sykdommen? Er det lov å spørre hva slags plager dere har? Beklager å kuppe tråden med spørsmål! Men jeg skal utredes for ME nå :( Vært helt utkjørt og uten energi i lang tid, også før jeg fikk barn og før svangerskapet. Merket ikke så mye til svangerskapet (bortsett fra at jeg ikke orket så mye annet enn å være på jobb, trene og sove). Gikk litt bedre i permisjon. Men nå som jeg jobber igjen, så er det helt ille! Klarer snart ikke jobb mer. Legger meg samtidig eller før barnet vårt, orker ingenting annet enn jobben (og presser meg på trening, liker det egentlig godt). Er jo ulike grader av ME. Folk mener det er normalt å være sliten når man har barn. Men er det virkelig normalt at man ikke orker noe husarbeid, er våken de tre timene man er hjemme etter bhg og legger seg kl 19/20? Har ikke noe liv utenom jobb (hangler meg gjennom dagen). Ikke funnet noe på blodprøver og fastlegen ba meg prøve helt regelmessig måltid, drikke godt og trene tre ganger i uken (trente mer før, men nå er jeg så sliten, men han ment det var bra å holde meg i aktivitet).

Du kupper overhodet ikke tråden! Tenkte det kunne være fint å ha en tråd som omhandler graviditet og ME. Da har man gjerne mange spørsmål ;)
Jeg veksler mellom moderat og mild grad av min ME. I dårlige perioder er jeg husbundet ca 80-90% av tida.
Ble syk i 2007, fikk diagnosen i 2009 og 2014.
Utredningen gikk etter Canada-kriteriene, som er de strengeste.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste og kutte all form for trening inntil du føler at du er mindre sliten. En rolig gåtur når du føler at kroppen har overskudd er nok. Presser du kroppen for mye nå, kan du risikere å bli mye verre, og at det vil ta enda lengre tid før du kommer deg igjen.
Når man har ME, restituerer ikke kroppen seg normalt etter en treningsøkt. Musklene produserer over 20 ganger mer melkesyre enn normalt. Det er lite som fungerer normalt med ME...:depressed:
Prøv også og få en sykemelding så du får hvilt deg.
Selve utredningen tar også krefter.
Du er velkommen å ta kontakt på pm om du har flere spørsmål :)
 
Har ikke ME, men fibromyalgi. Var helt utmatta i svangerskapet, 0 energi! Hadde fryktelig vondt i leddene, og trøttheten og slitenheten var ubeskrivelig. Men det har faktisk bedret seg veldig etter jeg ble mamma!
 
Bare tipser dere om at det finnes en me og gravid gruppe på FB :D
 
Back
Topp