Som tiden går!!
Nå er du 3 uker lengre enn jeg kom meg.
Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen, selv om jeg kun var gravid mens samboeren min var hjemme (de 12 ukene det varte) - så har det vært knallhardt å sitte i vakumet av å miste fosteret vårt, abort og alt - helt alene. Alt måtte jeg takle alene. Mens han var på kysten av Chile og knappest hadde telefondekning utover at vi kunne ringe hverandre i 30 minutter for 500kr eller noe (satellitttelefon). Det jeg som "sjømannsfru" vil spørre deg om er: er dette nye tanker, eller har du alltid hatt et nag mot at han drar vekk? For å stille spørsmålet enda klarere: har du noen sinne følt et slags "hvorfor gjør du dette mot meg" når han drar vekk? Eller endret det seg en eller annen gang på graviditetsvegen? Jeg spør bare fordi jeg vet at med disse tidsperiodene og avstandene (jeg har enda ikke sett min samboer siden 17 Desember 2018, og han kommer enda ikke hjem på over 1 måned og 2 uker...) så er det så forferdelig viktig å aldri ha litt tvil eller noe uoppgjort, usagt mellom seg. Vi har en 100% ren-policy: før han drar skal alt ut. Hver en minste idiotiske tanke: uansett om det er utroskap, tidsperspektiver, kjærlighet, den oppvaskkummen jeg ikke rengjorde eller dolokket som var oppe for 6 uker siden.. Alt MÅ snakkes om. For hvis ikke så ligger det inni deg og gnager som en jævel. Når man er gravid og med gravidehormoner tipper jeg det er enda mer viktig. Har dere tatt denne runden? Kanskje dere bør ta en kjempeoppvask til neste gang så det ikke blir sånn "kort og kranglete" hver gang. Og at dere rydder opp i all logikken og all fornuft før neste gang han drar: hvorfor han gjør det, hva som er målene deres, framtidsutsiktene. Det er viktig å ha knagger å henge på når man er fra hverandre. Jeg tok f.eks det valget at samboer skulle dra videre i 7 uker ekstra, i stedet for å komme hjem nå om ca 3 dager (de legger til kais for første gang på 6 uker i natt) - pga ferieløsning så måtte han jobbet på bursdagen min og på julaften om han kom hjem om 3 dager. Så jeg sa, nei vet du, da gjør vi det sånn. Da reiser du til slutten av April. Så kan du være hjemme når det teller. Han lot den avgjørelsen falle i mine hender, dermed føler jeg 100% ro ved det. Selv om jeg var sint, frustrert, deprimert nesten, sleit på privaten og alt i 1 måned etterpå fordi det var tungt. Men lot det aldri gå utover han, for mellom oss er ingen ting usagt... Håper det gir noen mening, tenkte bare å dele litt erfaringer om hvordan vi takler disse lange periodene fra hverandre.
Det verste er kanskje at jeg tenker nettopp det når jeg tenker på vår familieplan: dette har jeg planlagt selv. Jeg valgte en sjømann, jeg valgte han, jeg kunne sagt nei takk for lenge siden. Derfor bærer jeg ingen nag om å måtte sitte hjemme alene. Det er mitt valg, og verdens fineste mann får jeg som bonus for å forsake et normalt liv. Når man har denne "rene" følelsen inni seg, så gjør det det enklere å takle de slagene man får i magen når man ser normale folk gå hånd i hånd på tur hver ettermiddag. De som får oppleve å bygge hus sammen: jeg har sett vårt hus vokse fra jord, via grunnmur til å nå stå med en etasje ferdig "råbygg". Det gjør vondt å ikke kunne dele det med han, å ikke få dele det normale, å ikke kunne dra på kino sammen, å ikke kunne se på tv-serier på ekte-tv sammen, å ikke oppleve våren sammen, å ikke oppleve vinteren sammen, å ikke kunne dra på konserter sammen, det er så drit. I stedet handler livet om mobiltelefonen, for der er han. Hos oss har de ikke snapchat eller noe, de har bare whatsapp og telefon, en sjelden gang internett om de er i sentrale farvann noe de selvfølgelig som forskningsskip ikke gjør... Meh. Han får reise til Grønland og Antarktis, noe jeg bare kan drømme om. Ærlig talt så gjør det også vondt i hjertet mitt for min store drøm var alltid å besøke Grønland: i stedet sitter jeg hjemme og venter på han som overhodet ikke vil dra på ferie når han endelig er hjemme (logisk nok) siden han borte fra huset 8 mnd i året... For han er det en luksus å være hjemme. Man får et slags "nag", på den måten. Kanskje særlig når man gjør seg selv enda mer hus-bunden i det man får barn, og dermed praktisk talt forteller seg selv at nå blir det ingen reising overhodet. Nå blir det familie. Vi må være grunnmuren hjemme for våre menn, vi må håndtere vannlekkasjer og mystiske strømfeiler i lampene i huset. Vi må holde hagen, huset, familien og alt på stell. Vi må vise de at alt er rolig hjemme, slik at de ikke skal bekymre seg ute på tur. Er litt stolt jeg, til tross for at jeg overhodet ikke har ønsker om å bli en leder i jobbmarkedet så føles det litt tøft å være en sterk kvinne som holder familien sammen mens mannen er ute i dårlig vær og tjener penger
Litt sånn gammelklassisk
Men der er jo alle forskjellig; jeg finner verdi og stolthet i det, andre antakeligvis ikke.
Jaja. Det var et langt tankesprang. Du må gjerne si i fra om jeg er helt på trynet, haha
Masse lykke til videre <3