Gravid igjen etter MA ❤️

Tusen takk! Den gjorde det i første svangerskap, og den gjør det hos 99% tror jeg, så sjansene er gode!

Så dumt at ingen forklarte deg det. De sa forsåvidt ikke noe om det nå, men har lest om det. Mulig sjansen er større hvis den ligger over åpningebn? Min ligger like ved, tror jeg. Tusen takk for at du tipset om det.
Min lå rett ved åpningen på TUL og 1.1 cm fra i uke 21 og nær 3cm i uke 25. Så fikk aldri satt opp oppfølging med ultralyd i uke 32 fordi jeg er klarert til vaginal fødsel. Fikk ultralyd innvendig i uke 21 og 25 pga ny blødning. Etter alle blødningene så har de egentlig ikke gitt et klart svar men flere leger mistenker at det er kanten på morkaken som har gitt blødning. Det trenger jo selvfølgelig ikke å skje med deg også men dumt at vi ikke fikk denne informasjonen på TUL. Hadde spart meg for full panikk i uke 16 hvertfall :laughing002

Min lå rett ved åpningen på TUL og 1.1 cm fra i uke 21 og nær 3cm i uke 25. Så fikk aldri satt opp oppfølging med ultralyd i uke 32 fordi jeg er klarert til vaginal fødsel. Fikk ultralyd innvendig i uke 21 og 25 pga ny blødning. Etter alle blødningene så har de egentlig ikke gitt et klart svar men flere leger mistenker at det er kanten på morkaken som har gitt blødning. Det trenger jo selvfølgelig ikke å skje med deg også men dumt at vi ikke fikk denne informasjonen på TUL. Hadde spart meg for full panikk i uke 16 hvertfall :laughing002
Ja, det skjønner jeg godt. Jeg hadde nok taklet blødning i 2.trimester svært dårlig, for sist jeg opplevde det, var fosteret dødt. :(

21+4 Kjenner bevegelse hver dag
Nå kjenner jeg ham hver dag, flere ganger om dagen. Det gir meg litt mer ro.

Har mye å gjøre på jobb. Det er på en måte greit, for jeg hater å kjede meg/ha for mye tid til å tenke. På den andre siden tåler jeg fysisk mye mindre enn ellers, hodepinen er ikke langt unna om jeg ikke hviler mye.

Jeg har spist som en gris de siste dagene, så er redd jeg raser opp i vekt hvis jeg ikke skjerper meg. Er heldigvis i dånn form at jeg jevnlig kan trene og være aktiv i det minste.

Jeg prøvde å ta med meg toåringen på badeland alene i høstferien. Anbefales ikke! :joyful: Han bare løp og løp og løp...som man ikke skal gjøre ved basseng. Men han hadde det topp, da, og det var faktisk hovedmålet. Han lærte jo nettopp å gå (23 mnd, ekstremt seint ute) og det er gøy å se gleden og stoltheten han kjenner ved å kunne utforske verden på en ny måte.

Kjenner litt på mangel på glede for tida. Håper bare det er hormoner og ikke depresjon (har hatt det før). Jeg vil så gjerne glede meg til februar, men bruker heller tids på å være litt misunnelig på folk jeg kjenner som nettopp har fått baby.

23+5
I overimorgen er jeg endelig 24 uker. Det blir vaksiner i morgen og jordmortime + enda en vaksine på onsdag i neste uke.

Jeg føler meg i grei form, men den varierer veldig, både fysisk og psykisk. Det skal ikke mye til for at jeg bekymrer meg. Men jeg står fortsatt i 100% jobb, og håper egentlig på å fortsette med det.

Last edited:
23+5
I morgen er jeg endelig 24 uker. Det blir vaksiner i morgen og jordmortime + enda en vaksine på onsdag i neste uke.

Jeg føler meg i grei form, men den varierer veldig, både fysisk og psykisk. Det skal ikke mye til for at jeg bekymrer meg. Men jeg står fortsatt i 100% jobb, og håper egentlig på å fortsette med det.
Så langt du har kommet allerede! Hvordan føles det at de kan stoppe en evt fødsel eller forsøke å redde baby om den blir født? Føles det litt bedre?

Så langt du har kommet allerede! Hvordan føles det at de kan stoppe en evt fødsel eller forsøke å redde baby om den blir født? Føles det litt bedre?
Ja, jeg vil si at det gjør det. Samtidig så er jeg veldig redd for for tidlig fødsel, selv om jeg ikke har grunn til å tro det skal skje. Men for hver dag som går, føler jeg meg litt nærmere en lillebror i februar. :Heartred

Ja, jeg vil si at det gjør det. Samtidig så er jeg veldig redd for for tidlig fødsel, selv om jeg ikke har grunn til å tro det skal skje. Men for hver dag som går, føler jeg meg litt nærmere en lillebror i februar. :Heartred
Det forstår jeg, håper dere kommer helt i mål!

24+3: Lite liv og sjekk på sykehuset (gikk bra)
I går kjente jeg plutselig lite liv. Mellom kl.20 og 22 pleier å være hans nest aktive timer, men klokka ble 20, 20:30, 21, og 21:30 uten at jeg kjente noe. Prøvde å spise noe søtt, dytte på magen, bevege meg, ligge stille. Saft haddejeg ikke. Ringte til slutt gøden og fikk komme inn til ctg. Var sikker på at han var død. Men der var det hjertelyd. Dog litt høy, og fortsatt ikke mange spark. Men så kom wi jordmor inn med et glass saft med isbiter, og da ble det endelig fest i magen. Skal kjøpe inn saft med sukker, så har jeg det i bakhånd i framtida. Heldigvis ble jeg møtt med forståelse av jordmødrene på sykehuset. Hadde taklet det dårlig hvis jeg ikke hadde fått komme inn. Så i dag har jeg vært ganske mentalt sliten og litt lei meg. Men samtidig glad for at alt var bra.

Uke 25+5: hodepine og legebesøk (ingenting farlig!)
Det blir en tur til legen i morgen for å diskutere en ev. gradert sykemelding. Det begynner å bli litt mye for meg, og på fredag var det et nytt migreneanfall og på mandag måtte jeg bare gå hjem fra jobb med hodepine.

I dag føler jeg meg bedre igjen, heldigvis, og da er det lett å tenke at det ikke er nødvendig med sykemelding. Samtudig er det vel kanskje bedre fordi jeg hvilte i går. Det går jo fint å ha egenmelding i blant, men med min type jobb, forskyves bare arbeidsoppgavene og jeg får mer å gjøre de påfølgende dagene. Det blir noe qnnet om jeg sykemeldes en viss prosent, for da settes det innen fast vikar og jeg klarer kanskje å møte på jobb de dagene jeg skal også med overskuddet som kreves for å få gjort arbeidet. At jeg ikke klarer alt jeg skal tærer på psykisk også. Samtidig er jeg redd for å virke sytete og lat.

Ellers har jeg det bra da. Babyen sparker og vi fikk nettopp lagt en god plan med tanke på permisjon.

Uke 27+4: veldig gravid
Da er jeg plutselig snart i 3.trimester! Ikke at det føles s plutselig for meg da, hehe! Men det er en lettelse, for om det skulle bli fødsel nå, er sjansene svært gode for at det går bra.

Jeg ba om 20% sykemelding hos lege, og fikk det uten problemer. Kjenner det gjør godt. Denne uken er det også en del avtaler:
Sukkerbelastningstest på onsdag, jordmor (28 ukerskontroll) på torsdag og legetime gor forlenging av sykemelding på fredag. Neste uke blir det også en del greier: helsestasjon med toåring på tisdag, foreldresamtale i bhg på onsdag, bursdagsfeiring for samboer på torsdag og julegrantenning i bhg på søndag. Heldigvis har vi en god del julegaver i boks allerede.

Ellers begynner jeg å merke på både pust og fasong at jeg er gravid, hehe!

Uke 29+3
Da er jeg godt i gang med 3. trimester. Begynner å kjenne at jeg har en mage nå. Og så er jeg syk - igjen. Denne gangen er det en heftig øyebetennelse og forkjølelse.

Antall % fullført: 73%
Cravings: mat, generelt. Men synes appelsinjuice er godt, men bør egentlig ikke drikke sukker.
Vektoppgang: Jada. Orker ikke å snakke mer om det.
Tanker om fødsel: Ser fram til det, håper alt går bra.
Form: Syk akkurat nå, er vel ellers i grei form.

30+4: har begynt å se fram til fødsel
Ja, så er jeg syk igjen. Forrige uke var det øyebetennelse, nå har viruset lurt seg nedi en mandel. Heldigvis er allmenntilstanden bra, så jeg kan jobbe. Bare litt ubehag når jeg svelger.

Vet ikke om det er flere enn jeg som synes det er vanskelig å ikke la seg prege/påvirke av nyhetene om dagen. Sultne barn med tåteflasker med bittelitt varm te har festet seg på netthinnen min. Jeg føler meg så hjelpeløs og skulle ønske jeg kunne gjort mer. Jeg kan jo gi litt penger, men det er det. Jeg er evig takknemlig for å kunne gi min sønn det han trenger av mat, klær, omsorg og trygghet. Når han blir redd, er det som regel på grunn av en uskyldig lyd, og mammas eller pappas fang er til stor trøst. Kanskje jeg må ta meg en nyhetspause...

Jeg har begynt å se fram til fødsel. Det kjennes jo veldig godt at jeg er gravid nå, uten at jeg har de verste plagene. Det går i det vanlige: kynnere når jeg går fort, tissetrengthet, søvnproblemer og hvileløse bein om kvelden. Og jeg blir "sliten" i magen på slutten av dagen. Flere som opplever det? Synes det er en komisk plass å bli sliten, hehe!

Er vel omtrent i rute med julegaver. Har noen få igjen som jeg tar på onsdag. Ellers begynner jeg med julebaksten i kveld, og samboer tar julevasken i helga mens sønnen og jeg drar til mamma så han får vaske i fred. Heeeelt grei arbeidsdeling, spør du meg!

Jeg føler meg også sliten i magen! :p Ofte holder jeg den litt oppe hvis jeg må stå oppreist en liten stund.

Så fint at du ser frem til fødsel! Det er jo en veldig fin opplevelse, stort sett. :Heartred

Back
Topp