Gravid igjen etter MA ❤️

Svartsol

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Februarhjertene 2025
Barn 1: Det beste som har hendt meg
Barn 1: startet prøvinga i mai 2021. Ble gravid januar 2022 og fødte en sønn høsten 2022.

Ønskebarn 2 - missed abortion i uke 17
(21.11.23-19.03.24)

Jeg skulle bli mamma til nummer to i august, men jeg fikk påvist en missed abortion i uke 17 i mars i år. Denne måneden begynner vi å prøve igjen. Skulle gjerne ventet mer, men jeg blir snart 37, så jeg føler ikke jeg har mye tid, om jeg i det hele tatt blir gravid igjen.

Vi brukte ca. 8 mnd på å lage førstemann som nå er 19 måneder. Forrige gang tok det bare 3-4 måneder, men endte i sorg, så håper jeg fortsatt er fertil.

Har så indelig lyst på et barn til. Min regnbuebaby.

REGNBUEBABY(?) 16.05.24-?
PP1: EL: 30.06 IKM: 11.juni Pos. test 11.juni

Milepæler for første trimester
Positiv test 11.juni

Legetime for å bestille ultralyd u.8: 20.06
Uke 6(5+0-5+6)

5+5: blødning! Hcg-prøver
Få svar på hcg-prøver:
Privat ultralyd uke 7+5

Prøve 1: 19 000
Prøve 2: 27 000
Uke 8 (7+0-7+6)
Privat ul 10.juli 7.5 alt vel
Ultralyd 12.juli (8+1) alt vel
Uke 10 (9+0-9+6)
Første jordmortime 25.juli (10+0)
10+5 privat ultralyd alt vel
Uke 12(12+0) (abortrisiko går ned)
TUL 19.august (13+4) +nipt
Få svar på nipt
Uke 14: 2.trimester
Uke 15
UL uke 16+2
16+0-16+6
17+0-17+6 (oppdaget ma forrige gang 17+0)
Uke e 18: begynne med jern!
18+0-18+6

19+0-19+6
OUL uke 20+2
Svangerskapskontroll uke 24 hos jm
Uke 24: levedyktighet
3.trimester
Svangerskapskontroll 28 uker hos lege
Uke 28: sjansen for overlevelse øker betraktelig
Uke 29
Uke 30
Uke 31
Uke 32
Uke 33
Uke 34
Uke 35
Uke 36
Uke 37 (fødte barn 1 37+3)
Uke 38
Uke 39
Uke 40
Uke 41
Uke 42 (overtid)
"Fjerde trimester" den første tida med ny baby
 
Last edited:
Hei
Jeg er også straks 37, og prøver på barn nr. 2. Det ble oppdaget BO/MA i uke 8 rett etter påske, og jeg måtte ta medisinsk abort.

Det er jo ingenting mot å miste i uke 17, og jeg er skikkelig lei meg på dine vegne. Unner ingen å oppleve noe sånt.

Nå er vi i samme båt mtp å prøve igjen, håper så at vi får det til i løpet av sommeren! Masse lykke til :Heartred
 
Hei
Jeg er også straks 37, og prøver på barn nr. 2. Det ble oppdaget BO/MA i uke 8 rett etter påske, og jeg måtte ta medisinsk abort.

Det er jo ingenting mot å miste i uke 17, og jeg er skikkelig lei meg på dine vegne. Unner ingen å oppleve noe sånt.

Nå er vi i samme båt mtp å prøve igjen, håper så at vi får det til i løpet av sommeren! Masse lykke til :Heartred
Huff, det er nå vondt å miste uansett, selv om jeg gjerne skulle ha sett at det skjedde mye tidligere. Man føler seg så lurt, på en måte...

Men ja, nå får vi heie på hverandre! ❤️

I dag fikk jeg vite at en god kollega er gravid. Jeg ble glad, for henne. Og trist for meg, for hadde min graviditet holdt, hadde vi fått barn med få måneders mellomrom....og jeg blir redd, redd for at noe galt skal skje, selv om jeg vet at dette ikke er smittsomt.

Jeg går inn i min fertile periode nå. Merker at jeg sjekker premom-appen flere ganger om dagen. Føler meg ganske opphengt i graviditet og prøving. Og kanskje litt deprimert...men hormonene mine tuller en del med meg også, sikkert.
 
Huff, det er nå vondt å miste uansett, selv om jeg gjerne skulle ha sett at det skjedde mye tidligere. Man føler seg så lurt, på en måte...

Men ja, nå får vi heie på hverandre! ❤️

I dag fikk jeg vite at en god kollega er gravid. Jeg ble glad, for henne. Og trist for meg, for hadde min graviditet holdt, hadde vi fått barn med få måneders mellomrom....og jeg blir redd, redd for at noe galt skal skje, selv om jeg vet at dette ikke er smittsomt.

Jeg går inn i min fertile periode nå. Merker at jeg sjekker premom-appen flere ganger om dagen. Føler meg ganske opphengt i graviditet og prøving. Og kanskje litt deprimert...men hormonene mine tuller en del med meg også, sikkert.
Ja det gjør litt vondt å se andre gravide, jeg har en venninne som ble gravid etter meg, og vi gledet oss til å få barn med så kort mellomrom. Hun er fremdeles gravid, men virker som hun skåner meg for alle gravid-snapper.

Men så tenker jeg at det sikkert er andre i omgangskretsen som blir gravide ca samtidig neste gang også.

Jeg også følte på en altoppslukende trang til å bli gravid på nytt i ukene etter aborten. Nesten litt desperat. Nå har det roet seg veldig, og jeg tenker at det går fint hvis det går et par måneder, siden det er sommer og lyst ute, og man da kan ta seg en kald øl i sola. Prøver å nyte tilværelsen litt, plutselig er vi gravide og kvalme igjen :love017
 
Ja det gjør litt vondt å se andre gravide, jeg har en venninne som ble gravid etter meg, og vi gledet oss til å få barn med så kort mellomrom. Hun er fremdeles gravid, men virker som hun skåner meg for alle gravid-snapper.

Men så tenker jeg at det sikkert er andre i omgangskretsen som blir gravide ca samtidig neste gang også.

Jeg også følte på en altoppslukende trang til å bli gravid på nytt i ukene etter aborten. Nesten litt desperat. Nå har det roet seg veldig, og jeg tenker at det går fint hvis det går et par måneder, siden det er sommer og lyst ute, og man da kan ta seg en kald øl i sola. Prøver å nyte tilværelsen litt, plutselig er vi gravide og kvalme igjen :love017
Så fint at du klarer å se slik på det, det gjør nok godt.

Jeg klarer nok ikke å se like lyst på ting akkurat nå, selv om jeg prøver. Kjente egentlig ikke på noe ønske om å bli gravid igjen rett etterpå(mistet i midten av mars), for jeg opplevde det hele som såpass traumatisk (sterke smerter, mye blod, morkake som satt fast osv). Men nå kjenner jeg på det. De gravide er kolleger, så dem må jeg møte hver dag. Men sånn er jo livet. Men er veldig takknemlig for sønnen min. Han er et lyspunkt. ❤️
 
Hormonhelvete og eggløsning
Jeg synes kroppen er et hormonhelvete etter fødsel. Jeg er vanligvis blid rundt eggløsning, men denne gang har det vært humørsvingninger konstant. Eggløsninga kom også tidligere enn antatt. Tror jeg har eggløsning i morgen/natt til i morgen om jeg tolker testene riktig. Har heldigvis lagt inn aksjer tidlig, så håper det blir klaff!
 
Last edited:
Som jeg skrev i går, så er jeg i et hormonhelvete. Det kjennes ut som at pms har kommet allerede, rett etter eggløsning, og det er vel ikke et godt tegn. Har hodepine, hetetokter og roter og surrer veldig. Kan bli lange dager til mensen om pms skal begynne allerede nå...
 
En god dag
Det går mye bedre i dag. Kanskje jeg rett og slett bare var trøtt og hadde hodepine i går. Og greit var det at jeg hadde en god dag i dag, for da jeg var på butikken med sønnen min, møtte jeg en bekjent som sa "Nå er du vel snart klar for nummer to". Jeg vet at hen bare er god og snill, men skulle ønske folk visste at det ikke er så smart å si, rett og slett fordi de ikke vet hva folk står i. Om tre måneder skulle jeg ha hatt termin. 28.august. men heldigvis var og er det en god dag, så jeg bare jattet med og betalte for varene mine.

Det blir spennende dager fram til IKM. Jeg blir like forhåpningsfull hver gang, jeg. Til og med forrige måned, da vi var for forkjøla til å ha sex rundt eggløsning.
 
Last edited:
3/4 dpo symptomgnål og testedilemma
Jeg tror jeg er 3 eller 4 dpo i dag. Man vet jo ikke helt hvor mange timer det er mellom pos eggløsningstest og eggløsning.

Prøver å ikke lete etter symptomer såtidlig, men gjør det litt likevel. Sist jeg ble gravid, forstod jeg det faktisk flere dager før ikm, men testet ikke før ikm. Keg var veldig lettrørt (viste klassen min en Karsten og Petra-film og strevde med å holde tårene tilbake ) Frøs mye gjorde jeg også.

Teste tidlig?
Denne gangen er jeg usikker på om jeg skal teste tidlig. Det som taler for, er at jeg da ummidelbart slutter på medisinene jeg går på (skal helst ikke tas av gravide). Ulempen er sjansen for kjemisk, og jeg er ikke klar for nye nederlag etter det som skjedde i vår. En annen ulempe med å teste mye, er at jeg ikke har en garanti for at jeg er gravid. Da blir jo hver test en skuffelse uansett. Så vente til ikm, kanskje? Jeg slo heller ikke ut ekstremt sterkt på testene ved ikm i noen av mine to graviditeter, så jeg produserer nok ikke voldsomme mengder hcg. Lite kvalm var jeg også.

Livet er mer enn graviditet og prøving
Kanskje jeg burde fokusere litt på andre ting. Det er mer enn nok å gjøre på jobb framover, sådet er kanskje greit. Han på 19 mnd krever også sitt. Tror også jeg bør begynne å planlegge litt morsomme ting så jeg kan glede meg til noe annet enn å kanskje bli gravid.
 
5 dpo: vondt i magen og kvalm
Dette er klassiske (og plagsomme)pms-symptomer hos meg, dessverre! Det samme gjelder at jeg surrer, roter og glemmer mye. Jeg HATER pms. Men alt håp er ikke før ikm!
 
6 dpo: (TW!)Mareritt om natta om død baby i magen
I natt hadde jeg mareritt om at jeg var høygravid og hadde en død baby i magen. Jeg kjente og kjente på magen og prøvde å dytte på barnet, men det rørte seg ikke.Kanskje jeg burde prøve å snu fokuset litt. Både sorgen over barnet som ikke ble noe av og håpet om ny graviditet stjeler fokus og konsentrasjon fra meg som jeg trenger både hjemme og på jobb. Jeg har ADHD og har ikke så lett for å skifte fokus eller spre konsentrasjonen min på flere ting.

Ellers er det de vanlige pms-aktige symptomene ned mage-rygg-smerter, lett kvalme og slapphet.
 
8 dpo
Mageplagene skyldes nok at jeg har fått litt av min sønns adenovirus. Det er heldigvis ikke farlig for noen av oss, men jeg har vært konstant syk siden jeg mistet i midten av mars. Er litt lei av det.

Det blir spennende å se når ikm nærmer seg. Har jo massevis av symptomer, men det kan jo være pms eller sykdom. Det mest mystiske var kanskje at jeg hadde kokt noen poteter i dag og ikke klarte "stanken" fra dampen. Men SÅ tidlig får man vel ikke gravid-symptomer uansett... er også eitrende forbanna for småting, men pms, småbarnsliv, sykdom og jobbstress kan også bidra der.
 
9 dpo blendatest og kvalme
Tok en tidlig-test i dag, den blenda-hvit. Men det kan jo være for tidlig, er bare 9dpo. Det verste er at jeg føler meg litt gravid. Samtidig må jeg minne meg selv om at jeg har følt meg gravid svært mange ganger uten å være det. I dag har jeg vært ganske kvalm. Kaffen smakte fælt. Jeg er trøtt. Men det kan være at jeg har fått viruset sønnen min hadde. Da kan man bli både kvalm og trøtt. Jeg har relativt kort lutealfase (11 dager), så det er ikke så lenge til ikm.
 

Vedlegg

  • 20240608_140302.jpg
    20240608_140302.jpg
    209,5 KB · Visninger: 40
Tok en test til i dag (vet det ikke er mye vits). Jeg synes kanskje jeg kan skimte en strek hvis jeg legger godviljen til, men det er nok bare jeg som har fått slike strekøyne.
 

Vedlegg

  • 20240609_131032.jpg
    20240609_131032.jpg
    246 KB · Visninger: 74
11 dpo: kanskje positiv test
I dag tok jeg en tidligtest fra Metode på morgenurin. Så negativ ut for meg. Tok deretter en eggløsningstest +en vanlig strimmeltest fra rfsu senere i dag. Positiv eggløsningstest + en svaaak strek på graviditetstesten. Tør ikke å håpe for mye før jeg er godt over ikm og får en sterkere test.
20240610_160351.jpg
 
12 dpo, ikm-dato!
Ingen mens ennå, men den bruker å komme om kvelden. Testen har strek i dag også!
 

Vedlegg

  • 20240611_062822.jpg
    20240611_062822.jpg
    296,6 KB · Visninger: 60
Gravid!?
Det har begynt å gå opp for meg at jeg er gravid. Jeg klarer ikke å se for meg at det skal gå bra. At jeg får en levende unge på brystet en gang i februar. Jeg har begynt å kjenne på lukten av blod igjen, slik jeg gjorde i dagene etter MA-en. Jeg vet at det ikke er ekte, men det er veldig uhyggelig.

Jeg prøver likevel å fokusere på at jeg faktisk er heldig. Dette er første gang jeg har blitt gravid på første forsøk. Uansett hvordan det vil gå, vet jeg st jeg ennå er fertil. Jeg har også båret fram et friskt barn før, så jeg vet at kroppen min kan gjøre det.

Jeg føler meg veldig uvel til å være så kort på vei. Mye murringer image og korsrygg. Lett kvalme som kommer og går. Jeg håper ikke det er et dårlig tegn. Må vel ringe jordmor i morgen fordi jeg skal få ultralyd i uke 8 denne gangen. Gruer meg sånn til den, selv om jeg er takknemlig for at jeg blir godt tatt vare på.

Heldigvis har jeg lærerferie om to dager. Så de tøffeste ukene av svangerskapet vil være over ved skolestart. Men denne gangen kan jeg ikke puste lettet ut når jeg har passert 12 uker, føler jeg.
 
Back
Topp