Grøt og annen mat..

Mitt valg baserer seg på https://forskning.no/svangerskap-vitaminer-menneskekroppen/dropp-fullamming-i-seks-maneder/599701 . Men jeg forstår og respekterer også at de aller fleste forholder seg til det helsemyndighetene sier og fullammer til 6 mnd. Jeg personlig syns det er koselig når de begynner med smaksprøver, og hadde bare positive erfaringer fra dette sist [emoji4]

Men, dette er en studie gjort på (få) premature og syke spedbarn, og ikke på friske barn født til termin. Om mor er bevisst sitt eget kosthold, og barnet legger på seg tilstrekkelig med kun morsmelk, er det ingen fare. I tillegg får ikke barnet tilført nok av de næringsstoffene det er snakk om her via fast føde til at det gjør noe monn, enten man starter ved fire eller ved seks måneder. Man skal opp i dugelige porsjoner før man gjør noen forskjell.
 
Men, dette er en studie gjort på (få) premature og syke spedbarn, og ikke på friske barn født til termin. Om mor er bevisst sitt eget kosthold, og barnet legger på seg tilstrekkelig med kun morsmelk, er det ingen fare. I tillegg får ikke barnet tilført nok av de næringsstoffene det er snakk om her via fast føde til at det gjør noe monn, enten man starter ved fire eller ved seks måneder. Man skal opp i dugelige porsjoner før man gjør noen forskjell.

Jeg tror ikke at det er noe fare å fullamme til 6 mnd. Jeg velger bare å ta dette til etterretning, og jeg er ikke så bevisst b12 i mitt eget kosthold. Tror nok barna blir like frisk med både det ene eller det andre [emoji4]
 
Jeg slenger meg på her med noen spørsmål angående smaksprøver. Hva gir dere som første smaksprøver? Og når på dagen gir dere det?

Jeg fullammer, men tenkte å se an om lille mann er fornøyd med bare melk når han fyller 4 mnd. Tenkte da kanskje å starte med å skrape litt banan/avokado morgen og kveld i tillegg til pupp? Eller er det best med grøt?
 
Jeg slenger meg på her med noen spørsmål angående smaksprøver. Hva gir dere som første smaksprøver? Og når på dagen gir dere det?

Jeg fullammer, men tenkte å se an om lille mann er fornøyd med bare melk når han fyller 4 mnd. Tenkte da kanskje å starte med å skrape litt banan/avokado morgen og kveld i tillegg til pupp? Eller er det best med grøt?

Jeg begynte med litt grøt til eldstefrøkna, men hun likte best søtpotetmos med hvitløk (kokte søtpoteter og halvknuste hvitløksfedd, tok bort feddene før jeg moste søtpotetene), lurer på om jeg hadde litt olje i, husker ikke helt. Jeg gav henne iallfall på dagtid i starten, i tilfelle hun skulle reagere. Hva som er "riktig" vet jeg ikke. :)
 
Jeg slenger meg på her med noen spørsmål angående smaksprøver. Hva gir dere som første smaksprøver? Og når på dagen gir dere det?

Jeg fullammer, men tenkte å se an om lille mann er fornøyd med bare melk når han fyller 4 mnd. Tenkte da kanskje å starte med å skrape litt banan/avokado morgen og kveld i tillegg til pupp? Eller er det best med grøt?
Sist starta jeg med frukt (svisker, aprikos, avokado, banan), senere grønnsaker (søtpotet, gulrot) og så grøt etter hvert. I dag fikk faktisk frøkna her smake en liten skje med sviskemos, selv om firemånedersdagen først er om en ukes tid. Hun smatta og skar grimaser og var veldig ivrig :)
 
Ikke helt 4mnd enda, men vi har begynt med litt smaksprøver nå de siste dagene! Veldig populært med banan og avocado, blir lei seg hver gang det er tomt:p
 
Her har hun smakt banan,avokado og aprikos. Utrolig glad når maten kommer. Smatter, koser og angriper skjeen. Haha.

Merker godt på magen hennes at det var greit med noe å jobbe med. Hun har mindre luft, mindre mageknip og ikke 10-12 bæsjebleier i døgnet..
 
Her har hun smakt banan,avokado og aprikos. Utrolig glad når maten kommer. Smatter, koser og angriper skjeen. Haha.

Merker godt på magen hennes at det var greit med noe å jobbe med. Hun har mindre luft, mindre mageknip og ikke 10-12 bæsjebleier i døgnet..
Akkurat sånn her også! Mye mer fornøyd!:)
 
Her har hun smakt banan,avokado og aprikos. Utrolig glad når maten kommer. Smatter, koser og angriper skjeen. Haha.

Merker godt på magen hennes at det var greit med noe å jobbe med. Hun har mindre luft, mindre mageknip og ikke 10-12 bæsjebleier i døgnet..

Så bra!! Hvor ofte og hvor mye? Og når starter du?
 
Back
Topp