Grøt og annen mat..

*MissMe*

Gift med forumet
Hvilke tanker har dere om start av mat?
Har begynt rundt 4måneders alder med de andre, og gjør nok det samme nå. Jeg har masse melk, men fra å spise med 2-3timers mellomrom spiser han plutselig en gang i timen, minst!! Ikke alltid like fornøyd mellom måltidene. Han er 4 mnd om 2,5-3 uker..
 
Regner med vi starter med smaksprøver etter fylte 4 mnd, og så blir vel grøtmengden økt etterhvert. Ammer fult og kun 6 ganger i døgnet, øker det veldig fremover så blir det vel mer naturlig med mer mat
 
Regner med vi starter med smaksprøver etter fylte 4 måneder, og så tar vi det litt derfra. :)
 
Regner med, og starte med smaksprøver når han er 5 eller 5,5 mnd. Kommer an på om han er fornøyd med å bare fullamme eller viser tegn til at han trenger mere :)
Har fullammet dem andre til dem var 6 mnd, og håper det går fint denne gang også :)
 
Blir nok smaksprøver innimellom. Jeg har tydeligvis fløte i melka mi så går enda 3 timer mellom hvert måltid
 
Venter til seks måneder. Vi dropper grøt, så han må kunne sitte oppreist (med støtte) og ha pinsettgrepet på plass. Har fullammet alle mine til seks måneder, så jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det denne gangen også.
 
Jeg håper jeg klarer å fullamme til 6 mnd, da lille har litt umodne sensitive tarmer. Så fra 4 mnd skal han måles og veies jevnlig, så får vi se hva det blir til :)
 
Hvilke tanker har dere om start av mat?
Har begynt rundt 4måneders alder med de andre, og gjør nok det samme nå. Jeg har masse melk, men fra å spise med 2-3timers mellomrom spiser han plutselig en gang i timen, minst!! Ikke alltid like fornøyd mellom måltidene. Han er 4 mnd om 2,5-3 uker..

Tror det kan ha med utviklingstrinnet som er rundt 4mnd å gjøre. :)
 
Vi kommer til å starte med grøt når hun er fire måneder. Storesøstera startet da hun var 3,5 mnd, i samsvar med lege og helsesøster. Hun fikk først litt drøyt, men vi gikk ganske raskt videre til middag, søtpotetmos med hvitløk i starten. Hun var et skikkelig matvrak, og var en drøm å både lage og gi mat til. Krysser fingrene for at lillesøster er likedan!
 
vi kommer til å introdusere fast føde fra 4 mnd selv om vi fullammer nå [emoji4]
 
Er det noen som kan si noe for og i mot å begynne ved 4 mnd? Ser mange velger dette. Jeg hadde flaskebarn sist, så da begynte vi ved 4 mnd. Fullammer nå, og har igrunnen ikke tenkt på når vi skal begynne med fast føde...
 
Er det noen som kan si noe for og i mot å begynne ved 4 mnd? Ser mange velger dette. Jeg hadde flaskebarn sist, så da begynte vi ved 4 mnd. Fullammer nå, og har igrunnen ikke tenkt på når vi skal begynne med fast føde...

Jeg hadde flaskebarn både nå og sist, problemet sist var at hun aldri ble fornøyd med melken, før hun var tre måneder, var hun over anbefalt mengde, så da ville hs at vi skulle begynne. Vi fikk en mye mer fornøyd unge, som faktisk sov litt lenger av gangen!
Nå tenker vi å kjøre samme løp, selv om hun ikke drikker like mye melk enda, men det nærmer seg literen.
 
Er det noen som kan si noe for og i mot å begynne ved 4 mnd? Ser mange velger dette. Jeg hadde flaskebarn sist, så da begynte vi ved 4 mnd. Fullammer nå, og har igrunnen ikke tenkt på når vi skal begynne med fast føde...
Kan ikke gi deg annet enn min personlige mening, men jeg tror at tarmene har godt av å vente så lenge som mulig med fast føde. Ved fire måneder har de fremdeles mye modning igjen å gjøre.
Her skiller man jo også på de som er fullernærte på morsmelk, og på de som har fått flasker med erstatning.

Så lenge babyen er fornøyd med bare pupp, ser jeg ikke helt hvorfor man skal mase med fast føde før man må (jeg synes fast føde er skikkelig stress).
 
Jeg hadde flaskebarn både nå og sist, problemet sist var at hun aldri ble fornøyd med melken, før hun var tre måneder, var hun over anbefalt mengde, så da ville hs at vi skulle begynne. Vi fikk en mye mer fornøyd unge, som faktisk sov litt lenger av gangen!
Nå tenker vi å kjøre samme løp, selv om hun ikke drikker like mye melk enda, men det nærmer seg literen.

Vi ble også anbefalt fast føde til flaskebarnet ved 4 mnd, trodde det var vanlig. Husker ikke st hun drakk noe unormal mengde med melk men..
spennende å se hva vi ender opp med denne gangen!
 
Kan ikke gi deg annet enn min personlige mening, men jeg tror at tarmene har godt av å vente så lenge som mulig med fast føde. Ved fire måneder har de fremdeles mye modning igjen å gjøre.
Her skiller man jo også på de som er fullernærte på morsmelk, og på de som har fått flasker med erstatning.

Så lenge babyen er fornøyd med bare pupp, ser jeg ikke helt hvorfor man skal mase med fast føde før man må (jeg synes fast føde er skikkelig stress).

Helt enig. Veldig gøy de første smaksprøvene, men sånn generelt er det jo bare noe gris.
Vi har jo av og til spedd på med litt mme når sulten har vært større en produksjonen, men det er rimelig sjeldent. Vet ikke helt hvordan han legger på seg nå, men han er tung og stor, så tror han får nok næring :p
 
Vi har god erfaring med å begynne i 4måneders alderen, men det er jo noe som hver enkelt må kjenne litt på selv! Gå for magefølelsen, vi er jo alle forskjellige.
Her er det fullamming frem til grøtstart, samme som med de to andre:)
Har jo hørt historier om folk som begynte med mat når babyene var 1mnd gamle, det høres jo bare rart ut!!
 
Jeg har så mye allergier i familien at jeg tror det er positivt for oss (dvs. henne) å starte med smaksprøver ved firemånedersalderen. Starter med diverse frukt (siden det er det vi er allergiske mot alle sammen), og tror jeg venter til hun er fem eller seks måneder med å introdusere grøt. Jeg fullammer, noe både hun og jeg er fornøyde med hittil, i hvert fall.
 
Vi ble også anbefalt fast føde til flaskebarnet ved 4 mnd, trodde det var vanlig. Husker ikke st hun drakk noe unormal mengde med melk men..
spennende å se hva vi ender opp med denne gangen!

Ja, har også hørt at det er vanlig. Helsesøster på fredag sa at det er lurt å begynne om en måned (hun er nettopp blitt tre måneder).
Jeg håper hun blir lik som søsteren, matvrak (i positiv forstand, glad i mat og nye smaker) er gøy :-D
 
Er det noen som kan si noe for og i mot å begynne ved 4 mnd? Ser mange velger dette. Jeg hadde flaskebarn sist, så da begynte vi ved 4 mnd. Fullammer nå, og har igrunnen ikke tenkt på når vi skal begynne med fast føde...

Mitt valg baserer seg på https://forskning.no/svangerskap-vitaminer-menneskekroppen/dropp-fullamming-i-seks-maneder/599701 . Men jeg forstår og respekterer også at de aller fleste forholder seg til det helsemyndighetene sier og fullammer til 6 mnd. Jeg personlig syns det er koselig når de begynner med smaksprøver, og hadde bare positive erfaringer fra dette sist [emoji4]
 
Back
Topp