Godt voksne prøvere (35+)

Da var jeg gravid igjen. 42 år, prøvd nesten 3 år nå og mistet i sa/ma for ca et halvt år siden. :) så går tydeligvis an selv om man «er gammel», hos oss har jo også mannen litt få sædceller så da vi var på fertilitetsklinikk i vår sa de sjansene var dårlige for å bli gravide selv , de anbefalte ivf/icsi.
Gratulerer så mye :love7

Går ganske greit, men bekymrer meg en del. Skal til legen senere i dag for å få henvisning til TUL.
Kvalm og trøtt, men det hører jo med:hungover:

Hvordan går det med deg? Hvor i syklusen er du?
Henvisning til TUL allerede ja, spennende, håper alt går bra. :)

Jeg er 12 eller 13 DPO i dag. Testet negativt på 11DPO morgen, og har ikke turt/orket å teste igjen. Får nok mensen på onsdag.

Henvisning til TUL allerede ja, spennende, håper alt går bra. :)

Jeg er 12 eller 13 DPO i dag. Testet negativt på 11DPO morgen, og har ikke turt/orket å teste igjen. Får nok mensen på onsdag.
Jeg går på progesteron denne gangen og fikk beskjed av den ene gynekologen jeg var hos i sommer om at jeg måtte spørre etter TUL på sykehuset rundt uke 8 pga det som skjedde forrige gang.

Så tenkte å høre med legen om hun kan sende henvisning.
Er ca.6+2 nå, men tror jo nesten ikke på at det er noe der etter en SA og en MA.

Jeg var helt sikker på at jeg skulle få mensen på julaften. Blødde til og med litt på morgenen 24.12 - 26.12, men ble bare litt blodspor.

Krysser fingrene for deg. Jeg pleier alltid få sen positiv test, så det er ennå håp.

Men denne gangen var den klart positiv allerede 25.12 (CD 29) Jeg pleier å ha syklus på 32 dager, men litt mye tull etter MA. Jeg testet ikke før det.

Jeg går på progesteron denne gangen og fikk beskjed av den ene gynekologen jeg var hos i sommer om at jeg måtte spørre etter TUL på sykehuset rundt uke 8 pga det som skjedde forrige gang.

Så tenkte å høre med legen om hun kan sende henvisning.
Er ca.6+2 nå, men tror jo nesten ikke på at det er noe der etter en SA og en MA.

Jeg var helt sikker på at jeg skulle få mensen på julaften. Blødde til og med litt på morgenen 24.12 - 26.12, men ble bare litt blodspor.

Krysser fingrene for deg. Jeg pleier alltid få sen positiv test, så det er ennå håp.

Men denne gangen var den klart positiv allerede 25.12 (CD 29) Jeg pleier å ha syklus på 32 dager, men litt mye tull etter MA. Jeg testet ikke før det.
Hva slags og hvor mye progesteron tar du? :) jeg tar lutinus men de mener 1 tablett om dagen er nok.

Er det noen her som vet noe om hva sjansene kan være for å lykkes, når jeg allerede er 41 og har hatt to mislykkede gravditeter på kort tid? En med alvorlig avvik/misdannelse (med en viss gjentakelsesfare) og en SA i uke 8 uten klar årsak (muligens kromosomavvik, slik at risikoen for å oppleve det på nytt også er forhøyet)?
Har lest om flere som har opplevd SA (som muligens kan være pga. kromosomavvik?) har fått friske barn senere, men det virker så mørkt for meg når jeg vet diagnosen på første mislykkede graviditet i fjor og er konstant redd for at det skal skje igjen om jeg blir gravid på nytt.

Kan hende det ikke er noen som har opplevd det, vet noe om sjansene? Vet er individuelt, men hadde vært så fint med noen solskinnshistorier. :Heartred
Hva sier gyn da? Kan de komme med noe statistikk kanskje?

Jeg vet ikke og har ikke erfaring, men krysser fingrene for deg :Heartred

12 dpo

Vedlegg

• FA841479-6384-4635-802E-236C9ED38358.jpeg
    FA841479-6384-4635-802E-236C9ED38358.jpeg
    225,5 KB · Visninger: 46
Er det noen her som vet noe om hva sjansene kan være for å lykkes, når jeg allerede er 41 og har hatt to mislykkede gravditeter på kort tid? En med alvorlig avvik/misdannelse (med en viss gjentakelsesfare) og en SA i uke 8 uten klar årsak (muligens kromosomavvik, slik at risikoen for å oppleve det på nytt også er forhøyet)?
Har lest om flere som har opplevd SA (som muligens kan være pga. kromosomavvik?) har fått friske barn senere, men det virker så mørkt for meg når jeg vet diagnosen på første mislykkede graviditet i fjor og er konstant redd for at det skal skje igjen om jeg blir gravid på nytt.
Fertilitetslegen min sa at en MA/SA er vanlig, to på rad er uflaks, og at først etter tre eller flere er det KANSKJE, men ikke alltid, grunn til bekymring.

Som du kanskje husker har jeg en MA (trolig grunnet genfeil/kromosomavvik mtp tidspunkt for fosterdød) og et barn (med Downs syndrom). Det er dog ikke noen økt sjanse for at noe liknende skjer igjen, utifra min research. Ja, faren for avvik øker med alder, men det gjør også sjansen for MA/sa av foster med avvik. Større sjans for at yngre mødre klarer å bære fostre med avvik/sykdom til termin- har jeg lest, men dessverre ikke notert kilde.

Jeg finner trøst i at min «gamle» kropp greide å bære frem min nydelige, lille kromosomkriger. Det gjør at jeg tenker at den vi mista nok dessverre ikke var levedyktig.

Redigert: han sa også at det er et veldig godt tegn at man har blitt gravid, selv om man mister flere ganger! Da har kroppen bevist at den vil og kan :Heartred

Last edited:
Hei☺️ vi har funnet ut att vi vil prøve på nr 2(4) Jeg har to jenter fra før også har vi ei jente isammen(2020) Vi har snakket frem og tilbake siste året og nå er vi klare.
Noen som vet om man kan få en samtale med jordmor i forkant mtp alder og opplevelser i de forrige svangerskap og fødsler? :) Selv er jeg 37 år

Last edited:
Melder meg inn her, 37 år, prøver på nr 3, pp 1 :Heartred

Er 37, men blir 38 i år. Vi skal prøve på nummer tre. Lurer også på om en får spesiell oppfølging når en runder det magiske 38. Jeg hadde dessuten begynnende svangerskapsforgiftning og ble derfor igangsatt i forrige graviditet (da var jeg 36). Det ble styrtfødsel. Mener sjansen er relativt stor for at det skjer igjen?

Back
Topp