Glukosebelastningstest

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Andre som har tatt dette, og på hvilket grunnlag?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ha det, men jordmor sa at det måtte jeg passe på å få tatt mellom uke 24 og 28. Da var jeg i Norge og skulle til Frankrike. Nå er jeg snart 24 uker og hadde jordmortime i dag og forklarte hva jordmor i Norge sa. Så hun satte meg opp på det. Det gjøres på en lab og hun sa jeg måtte påberegne 3 timer der.

For en måned siden tok jeg diabetestest som blodprøve og den var fin, jeg er normalvektig og rimelig sunn. Må jeg ta det pga alder tror dere? Blir 40 år sent på året.

Å, ser jo det er en annen tråd her nå om det også.

Jordmor «tvang» meg nærmest til å gjøre det. Fastlegen var nesten likegyldig til det men jordmor ga meg ikke noe valg føltes det ut som. For min del var årsaken at jeg er førstegangsfødende og over 25 år. Jeg vil jo gjerne vite det om jeg faktisk har svangerskapsdiabetes og hadde nok tatt testen uansett, men synes det blir så feil å si at noe er frivillig for så å bli pusha til å gjøre det.

Fikk ikke legetime så møtte opp fastende på laboratoriet idag, kom rett inn til blodprøve og glukosevann, satt på en trebenk og venta i to timer, ny blodprøve og så fikk jeg reise hjem.

Samme som over, pga at alder er over 25 og fordi jeg er førstegangs. Det står anbefalt i NHI sine retningslinjer, og jordmor forholder seg til det. Jeg tenkte det var like greit å bare sjekke det som sjekkes kan, men leste et annet sted at noen leger mente denne praksisen med å sluse så mange gjennom denne testen var å skyte spurv med kanoner. Her var verdiene på under 4, både før og etter. Synes det er godt å vite at det ikke er noen risiko, da jeg har hatt mange bekymringer tidlig i svangerskapet ellers.

Jeg tok det for noen uker siden, var av egen fri vilje og jeg som ba om rekvisjon hos legen min. Har lest at det lønnet seg da jeg er førstegangs og over 25 år.

jeg fikk glukosevann med ekkel appelsinsmak :yuck: og satt på eget rom med et par andre gravide i en ok skinnstol med matchende fotskammel i 2 timer før ny blodprøve.

Helt ok men ikke sånn at jeg vil ta glukosebelastning ofte, ønsket å sjekke for å sørge for at lille i magen skal ha det så bra som mulig :happy: Ved uoppdaget svangerskapsdiabetes kan dette ha negativ effekt på babyen!

Ja, jeg er jo også førstegangsfødende over 25, så er vel derfor hun var så på det. De brydde seg ikke om det her i Frankrike, men jordmor i Norge var veldig bestemt på at det måtte jeg ta. Så da blir det en gang til uka tenker jeg. Det kommer til å bli to seige timer, men tenker jo også at dette er lurt å sjekke for sikkerhets skyld.

I følge min lege så er det nye kriterier, så om du kommer fastende om har mål på under 5,3, da har du ikke svangerskapsdiabetes og slipper belastningstesten.

Jeg gjorde det forrige torsdag, hadde mål på 5.0, og ingen totimers test ble gjort.

Legen min er fornøyd med denne endringen, da han mener det er mange som unødvendig må ta den (bokstavelig talt) belastningen uten grunn. Slik som for min del, når jeg aldri har vært i nærheten av diabetes i fem svangerskap, så syns han det er håpløst å utsette meg for enda en gang. Men for meg er det overvekt som slår ut som kriterie.

Skjønner at man som førstegangs ønsker å være på sikre siden, så det er kanskje greit å ta den om man ønsker å være trygg :happy:

I følge min lege så er det nye kriterier, så om du kommer fastende om har mål på under 5,3, da har du ikke svangerskapsdiabetes og slipper belastningstesten.

Jeg gjorde det forrige torsdag, hadde mål på 5.0, og ingen totimers test ble gjort.

Legen min er fornøyd med denne endringen, da han mener det er mange som unødvendig må ta den (bokstavelig talt) belastningen uten grunn. Slik som for min del, når jeg aldri har vært i nærheten av diabetes i fem svangerskap, så syns han det er håpløst å utsette meg for enda en gang. Men for meg er det overvekt som slår ut som kriterie.

Skjønner at man som førstegangs ønsker å være på sikre siden, så det er kanskje greit å ta den om man ønsker å være trygg :happy:

Høres fornuftig ut. Unødvendig å kverke den flasken, og ikke minst å bruke tid og ressurser på dette, hvis det ikke er nødvendig ut fra resultat på fastende blodsukker. Da er ikke legekontoret mitt oppdatert på de kriteriene tydeligvis.

Andre som har tatt dette, og på hvilket grunnlag?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ha det, men jordmor sa at det måtte jeg passe på å få tatt mellom uke 24 og 28. Da var jeg i Norge og skulle til Frankrike. Nå er jeg snart 24 uker og hadde jordmortime i dag og forklarte hva jordmor i Norge sa. Så hun satte meg opp på det. Det gjøres på en lab og hun sa jeg måtte påberegne 3 timer der.

For en måned siden tok jeg diabetestest som blodprøve og den var fin, jeg er normalvektig og rimelig sunn. Må jeg ta det pga alder tror dere? Blir 40 år sent på året.
Du kan jo se på tråden som heter glükosetest resultater og erfaringer

Åh, ja, det var jo fornuftig. Vet ikke om det også er en regel her i Frankrike, men hadde jo vært greit om det var det :-)

Jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen i går, og var litt frustrert fordi jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å ta den, for jeg sliter veeeldig med kvalme på tom mage! :oops: Hun sa at de nye retningslinjene med lavere alder var så som så, og på dette legekontoret tok legene en subjektiv vurdering av den gravide. I og med at blodsukker var innafor og at jeg ikke har gått opp mye i vekt og er aktiv så slipper jeg å ta den! :joyful: Men jordmor var veldig bastant på at jeg måtte ta den sist jeg var der, men legen min sa at jordmødrene holder seg veldig til retningslinjene, mens legene kunne ta litt egne vurderinger. Men hadde jeg vært veldig bekymret for sv.dia. hadde jeg nok prøvd å ta den, selv om det betydde en grusom dag for meg og muligens avbrutt forsøk!:hilarious:

Sannsynligvis alder ja, det er derfor jeg må ta det denne uken her. Jeg blir 37 om et par mnd., og er 28 uker i morra. Det tas basert på BMI og/eller alder. Det er første gang for meg, så har null erfaring med det og hadde ikke hørt om det før.

Dette synes jeg hørtes veldig rart ut. Sikker på at det er nye kriterier? Man kan jo slå ut på totimers og ikke fastende (gjorde selv det).

Hmmm, høres rart ut at om du har under 5,3 er indikator på ikke sv.dia. Retningslinjene er under 4,8. er fastende 4.8 eller mer må det kontrollmåles en gang til og rådføres med lege om en kan ta test. Nå har vi dia i familien til «vanlig». Og et fastende bs på 5,3 er ganske «høyt» egentlig. Sikker på legen visste hva han snakket om? ;) ingen kritikk altså, bare nysgjerrig

Sannsynligvis alder ja, det er derfor jeg må ta det denne uken her. Jeg blir 37 om et par mnd., og er 28 uker i morra. Det tas basert på BMI og/eller alder. Det er første gang for meg, så har null erfaring med det og hadde ikke hørt om det før.

Jeg blir 40 i år så er nok derfor ja. Har bmi på 22 og ingen diabetes i familien, så skulle ellers ikke være noen grunn. Tok blodpøve for diabetes for en måned siden og den var negativ. Er vel bare å få det overstått :wtf:

hmm.. er tydeligvis ikke alle som har fått med seg de nye kriteriene. Jeg hadde 4,6 på festende og måtte likevel drikke sukkerdrikken og vente to timer. Hadde 6,7 når jeg var ferdig, så var jo tydelig at jeg ikke hadde noe tegn til svangerskapsdiabetes. Var jo ikke krise å ta den for min del, men hadde spart jobben for noen timer med vikar om jeg hadde unngått å ventet på legekontoret unødvendig lenge.. greit å vite at jeg var innenfor hvert fall :)

Til meg sa de ingenting om at man kunne slippe hvis man lå unna et visst nivå, men de nevnte at dersom det var over et visst nivå, så måtte det tas ny blodprøve før man drakk dette sukkervannet. Jeg har ikke kontroller hos fastlege, går bare hos jordmor. Det stemmer nok at jordmor her forholder seg ganske strengt til anbefalte retningslinjer.

På mitt skriv fra laben står det at S-glukose (fastende?) har et referanseområde på 4,0 - 6,0 og P-glukose 120 min. <7,8. Hos meg var det 4,0 fastende og så lavere, altså 3,9 etter testen. Synes det var rart, men det skiller jo ikke mye.

Skjønner ikke helt hvorfor folk synes det er så ille med denne testen. Uoppdaget Sv.diabetes kan være farlig for baby, og da tåler man litt ubehag i 2-3 timer for å ta en enkel test. Helsevesenet i Norge kaster ikke tester etter folk, så blir man oppfordret av lege til å ta det så er det jo en grunn til det. Sv.diabetes er jo ofte uten symptomer og at "tynne og sunne" personer også får det, og er vel derfor de tester så mange.

Skjønner ikke helt hvorfor folk synes det er så ille med denne testen. Uoppdaget Sv.diabetes kan være farlig for baby, og da tåler man litt ubehag i 2-3 timer for å ta en enkel test. Helsevesenet i Norge kaster ikke tester etter folk, så blir man oppfordret av lege til å ta det så er det jo en grunn til det. Sv.diabetes er jo ofte uten symptomer og at "tynne og sunne" personer også får det, og er vel derfor de tester så mange.

Jeg tenker at man kjenner seg selv og kroppen sin best, og for noen er dette en stor påkjenning, selv om de fleste klarer dette helt fint - sånn er det med veldig mye her i livet!

Tror legen din har misforstått. Mange slår ut på to-timersprøven selv om fastende var under 5,3. Veldig synd om svangerskapsdiabetes dermed ikke blir oppdaget. Her kan du se retningslinjene som er sist revidert i 2022: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/dokumenter-svangerskapsdiabetes/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf/_/attachment/inline/46c25cdb-8f70-4a35-ae19-5512cc35c6b5:3ea29233db4f37719622a47ac962e82a7b9fea94/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf

Back
Topp