Glukosebelastningstest

Skjønner ikke helt hvorfor folk synes det er så ille med denne testen. Uoppdaget Sv.diabetes kan være farlig for baby, og da tåler man litt ubehag i 2-3 timer for å ta en enkel test. Helsevesenet i Norge kaster ikke tester etter folk, så blir man oppfordret av lege til å ta det så er det jo en grunn til det. Sv.diabetes er jo ofte uten symptomer og at "tynne og sunne" personer også får det, og er vel derfor de tester så mange.

Veldig enig. Har selv ingen «grunner» for å få sv.diabetes. (Vekt, familie, etnisitet osv). Og fikk det. Hadde aldri i livet trodd jeg skulle få det, og har heller ikke merket det på kroppen i det hele tatt.

Dette synes jeg hørtes veldig rart ut. Sikker på at det er nye kriterier? Man kan jo slå ut på totimers og ikke fastende (gjorde selv det).

Veldig sikker på at legen er sikker ja:hilarious: Sykepleier var veldig enig i dette, så er ikke i tvil. Men for meg er dette sjette svangerskap uten å ha vært i nærheten av diabetes, så om det var første gang ville jeg nok tatt den for sikkerhets skyld - i tilfelle:happy:

Hmmm, høres rart ut at om du har under 5,3 er indikator på ikke sv.dia. Retningslinjene er under 4,8. er fastende 4.8 eller mer må det kontrollmåles en gang til og rådføres med lege om en kan ta test. Nå har vi dia i familien til «vanlig». Og et fastende bs på 5,3 er ganske «høyt» egentlig. Sikker på legen visste hva han snakket om? ;) ingen kritikk altså, bare nysgjerrig

Ingen problem! Dette har vært et tema i hvert av mine svangerskap, nå nr.6, å han har forholdt seg til retningslinjene de andre gangene (selv om han har ment at det burde være et kriterie at fire-fem svangerskap uten dia, burde vært kriterie for å slippe). Så når han har fått nye retningslinjer nå nettopp, så regner jeg ikke med han gjør ting uten å ha kontroll :happy: Sykepleier var av samme oppfatning, da jeg dobbeltsjekket med henne.

Men igjen, for min del handler det ikke om å ikke ta testen seriøst. Det er bare meningsløst å utsette seg for kvalme og styr, når jeg aldri er i nærheten. Har pliktig gjort det før.

Tror legen din har misforstått. Mange slår ut på to-timersprøven selv om fastende var under 5,3. Veldig synd om svangerskapsdiabetes dermed ikke blir oppdaget. Her kan du se retningslinjene som er sist revidert i 2022: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/dokumenter-svangerskapsdiabetes/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf/_/attachment/inline/46c25cdb-8f70-4a35-ae19-5512cc35c6b5:3ea29233db4f37719622a47ac962e82a7b9fea94/Oversiktsalgoritme svangerskapsdiabetes.pdf

Skjønner! Jeg stoler på at han vet hva han gjør, i tillegg til at dette er sjette svangerskap, hvor jeg aldri har vært i nærheten. Hadde nok pusha på test selv om det var første svangerskap, siden man da ikke aner hvordan man ligger an:happy:

Veldig sikker på at legen er sikker ja:hilarious: Sykepleier var veldig enig i dette, så er ikke i tvil. Men for meg er dette sjette svangerskap uten å ha vært i nærheten av diabetes, så om det var første gang ville jeg nok tatt den for sikkerhets skyld - i tilfelle:happy:

Da har ikke jeg sv.diabetes i følge de retningslinjene:confused005 og det har jeg jo, for det ser jeg på målingene mine:p merkelig

Hvor lenge må man faste før man tar prøven?

Jeg tror ikke det er noen her som ser på testen som å ofre mye, men en må vel nesten forholde seg til legene sine anbefalinger, ut fra ens eget utgangspunkt og historie. Jeg går ikke til fastlege på svangerskapskontroll, kun til jordmor. Når hun sa at dette var en generell anbefaling, så forholdt jeg meg til det og bestilte time på legekontoret. Jeg googlet litt om glukosebelastning i forkant, og kom over dette https://tidsskriftet.no/2019/01/deb...testing-av-de-fleste-gravide-er-en-darlig-ide Fra 2019 riktignok, men tolket det uansett som at det alltid vil være uenigheter om hva som er riktig ressursbruk og ikke. Når det er sagt sjekker jeg selv alt en gang for mye enn for lite, og synes det er bra at det er kommet nasjonale føringer på det. Det var også godt å vite at nivåene var så gode som de var, en ting mindre å bekymre seg for, har har nok kommet flere bekymringsrynker lenge før ungen er født for min del :hilarious:

Hvor lenge må man faste før man tar prøven?
Jeg trengte ikke annet enn å forholde meg til 0 inntak av mat eller vann etter midnatt og frem til oppmøte kl. 8:30. Det var jo ikke noe problem. Vil nesten ikke kalle det faste?

Da har ikke jeg sv.diabetes i følge de retningslinjene:confused005 og det har jeg jo, for det ser jeg på målingene mine:p merkelig

Ojsann, ja det er jo spesielt da! Er vel bare nok et tegn på at uansett skjema og målinger og systemer, så er og blir vi mennesker, ulike og med hver vår «normal».

Jeg er feks lav på B12, uansett hva jeg tar av tilskudd. Så det er konkludert med at den lave verdien er normal for min del, som det er for noen. Eller verdien etter rubellavaksine, som også er lav. Har fyllt på, men uten at det hever verdiene. Også der er det konkludert med at den lave verdien er min normal.

Så alt er vel bare ikke svart/hvitt, selv om et jo er praktisk for alle hold, både oss selv og helsepersonell, å finne plass i båser:)

Ojsann, ja det er jo spesielt da! Er vel bare nok et tegn på at uansett skjema og målinger og systemer, så er og blir vi mennesker, ulike og med hver vår «normal».

Jeg er feks lav på B12, uansett hva jeg tar av tilskudd. Så det er konkludert med at den lave verdien er normal for min del, som det er for noen. Eller verdien etter rubellavaksine, som også er lav. Har fyllt på, men uten at det hever verdiene. Også der er det konkludert med at den lave verdien er min normal.

Så alt er vel bare ikke svart/hvitt, selv om et jo er praktisk for alle hold, både oss selv og helsepersonell, å finne plass i båser:)

Men ifølge de offentlige nasjonale retningslinjene har hun jo svangerskapsdiabetes. Hun skrev at hun fikk påvist det på to-timers verdien. Derfor man skal ta den også selv om fastende er normal. Hun mente at hun ikke hadde sv.dia ifølge legen din sine retningslinjer.

Men ifølge de offentlige nasjonale retningslinjene har hun jo svangerskapsdiabetes. Hun skrev at hun fikk påvist det på to-timers verdien. Derfor man skal ta den også selv om fastende er normal. Hun mente at hun ikke hadde sv.dia ifølge legen din sine retningslinjer.

Stemmer. Jeg har definitivt sv.diabetes. Har aldri slitt med fastende, kun to timers verdien i hverdagen også.

Jeg skjønner - det var poenget mitt også, at det vil alltid finnes unntak :)

Jeg skjønner - det var poenget mitt også, at det vil alltid finnes unntak :)

Ja, det gjør det nok, men det er ikke uvanlig i det hele tatt å få utslag på to-timers verdien selv om fastende var normal. Derfor retningslinjene er slik.
Men du må selvsagt gjøre som du vil og som legen din råder deg. Alt er jo uansett helt frivillig.

Back
Topp