Glukosebelastningstest

itzy

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Noen som har tatt dette og vil dele erfaringer?
Jeg skal ta dette på neste legetime og gleder meg ikke akkurat ;)

Jeg tok det i uke 14, og det var ikke ille i det hele tatt. Smakte søtt og lime og brant litt i halsen/magen, men gikk helt fint å få ned.
Syntes det verste var ventingen etterpå:)

Skal ta min i morgen og gleder meg ikke :/ regner med det går fint, men blir så ufattelig kjedelig å sitte på venterommet i 2t :p spesielt om jeg skulle bli dårlig.

Har tatt den 2 ganger dette svangerskapet. Første gang i uke 17/18 var grei, mens den i uke 23/24 var værre. Drikken er veldig veldig søt og jeg fikk litt problemer med å få ned alt gang nr 2. Men ellers gikk de 2 timene veldig greit for min del. Kanskje småkvalm noen få ganger, men valgte da å fokusere på noe annet... Prøvesvarene var dårlig den første gangen. Men mye bedre nå for litt siden Lykke til! Jeg tror det blir bedre enn hva man frykter

Skal ta min i morgen og gleder meg ikke :/ regner med det går fint, men blir så ufattelig kjedelig å sitte på venterommet i 2t :p spesielt om jeg skulle bli dårlig.
TO TIMER! Det sa ikke legen noe om :shifty: Og på et overbefolket venterom i tillegg?!

TO TIMER! Det sa ikke legen noe om :shifty: Og på et overbefolket venterom i tillegg?!
Du skal ikke være levnet på et overbefolket venterom nei, det høres litt drøyt ut, hvis legekontoret har rom til det skal du få ligge i fred og ro på det rommet.
Her i byen har de ikke eget rom spesielt for slike ting, men de benytter seg av ett kontor som blir brukt ved akutt tilfeller, og da må man flytte seg ut i gangen på en stol der hvis det kommer noen slike tilfeller.
To timer ja, så du må beregne 2 til 3 timer med blodprøver og urinprøve før og etter selve inntake av glukosen :-)

Du skal ikke være levnet på et overbefolket venterom nei, det høres litt drøyt ut, hvis legekontoret har rom til det skal du få ligge i fred og ro på det rommet.
Her i byen har de ikke eget rom spesielt for slike ting, men de benytter seg av ett kontor som blir brukt ved akutt tilfeller, og da må man flytte seg ut i gangen på en stol der hvis det kommer noen slike tilfeller.
To timer ja, så du må beregne 2 til 3 timer med blodprøver og urinprøve før og etter selve inntake av glukosen :-)

På mitt legekontor må man vente på venterommet...jeg tok denne testen sist forrige uke, og det verste er ventingen sammen med alle på venterommet! Det aller verste var da det kom gamle damer som hadde seriøst bada i parfymeflasken sin før de gikk ut døren :p svært kvalmende! på mitt legekontor tar de ikke urinprøve før og etter, kun stikktest i finger og blodprøve.

Ja, i følge legesekretæren måtte jeg det :/ men kommer til å spør om de har et ledig rom. Ikke så gøy å sitte på et lite venterom i disse influensa/omgangssyke/forkjølelsestider :(

Måtte sitte i ro i 2 timer før de tok ny test av blodsukker.

På mitt legekontor må man vente på venterommet...jeg tok denne testen sist forrige uke, og det verste er ventingen sammen med alle på venterommet! Det aller verste var da det kom gamle damer som hadde seriøst bada i parfymeflasken sin før de gikk ut døren [emoji14] svært kvalmende! på mitt legekontor tar de ikke urinprøve før og etter, kun stikktest i finger og blodprøve.

Ja, i følge legesekretæren måtte jeg det :/ men kommer til å spør om de har et ledig rom. Ikke så gøy å sitte på et lite venterom i disse influensa/omgangssyke/forkjølelsestider :(

Måtte sitte i ro i 2 timer før de tok ny test av blodsukker.
Da skal jeg med hånda på hjerte si at jeg misunner dere ikke.
Selv om de ikke har plass egentlig her, så gjør de det de kan for at man skal ha det best mulig :-) og glad er jeg for det.
Hadde død hvis jeg måtte ha vært på ett fullt venterom

Måtte også sitte på et stappfullt venterom. Fant meg en stol lengst bort så satt ikke oppå noen. Syns det var helt pyton å få ned drikken, 4 dl med søtt og nesten lunket skvip. Urk. Men det verste var nok ventingen etterpå, ble litt småuggen og var det hele dagen. Jeg tåler ikke faste så veldig godt, og var ikke ferdig før i 12-tiden. Men overlevde greit, hadde med fulladet mobiltelefon og strikking. :P

Jeg fikk dra hjem til foreldrene mine så slapp og sitte der. Ble kjørt, og lovet å holde meg helt i ro Det hjalp nok på at fastlegen også er mammas fastlege og at mamma har diabetes.

Jeg tok glukosetesten i uke 18-19 og skal ta den på nytt om to uker (er da 28 uker) det er som om du drikker melis [emoji40]

Akkurat ferdig! Fikk 3dl og fikk det ned uten problemer. De to ventetimene gikk mye raskere enn jeg hadde trodd. Ble ikke dårlig og resultatet var bra!:D puh!

Last edited:
Noen som har tatt dette og vil dele erfaringer?
Jeg skal ta dette på neste legetime og gleder meg ikke akkurat ;)

Jeg tok dette for 13 dager siden og du har ingenting å grue deg til:) (var i Uke22 da)
Måtte møte fastende, så tok de først en blodprøve av meg, så måtte jeg drikke 2 små glass med det søte "vannet"(som for øvrig smakte som litt søt sitronbrus, hadde forventet meg noe mye verre!).
Så måtte jeg sitte på legekontoret i 2 timer og vente før de tok ny blodprøve av meg, og det gikk egentlig helt fint. Hadde med lestestoff og hodetelefoner så tiden gikk relativt kjapt.
Spør om de har et eget rom du kan sitte/hvile på i de 2 timene, men belag deg heller på at du ikke får det så ikke det blir en kjip greie når du kommer dit.
Skjønner ikke hva folk klager over at det er så ille med glukosebelastning, jeg synes ikke det var noe mer styr enn en vanlig svangerskapskontroll annet enn at det tok litt lengre tid.

Det går nok helt fint skal du se!:)

Tok testen nå mandag som var.
Møtte fastende, de tok blodprøver, drakk denne sukkerblandingen som de hadde oppbevart i kjøleskapet så den var kald. Smakte sukkerlake med tilsetninegsstoffer av hva de påstod var bringebær. Ventet 2 timer før nye blodprøver.
Ta med pute til ryggen, lesestoff eller håndarbeid, og mat+drikke som du kan ta når du drar derfra.

Tok testen nå mandag som var.
Møtte fastende, de tok blodprøver, drakk denne sukkerblandingen som de hadde oppbevart i kjøleskapet så den var kald. Smakte sukkerlake med tilsetninegsstoffer av hva de påstod var bringebær. Ventet 2 timer før nye blodprøver.
Ta med pute til ryggen, lesestoff eller håndarbeid, og mat+drikke som du kan ta når du drar derfra.

Bra tips :-) Hvor lang tid på forhånd må man faste? Jeg har time kl 14 og overlever ikke uten mat frem til da :dead: Da ber jeg heller om å fremskynde timen til kl 8 :)

Bra tips :-) Hvor lang tid på forhånd må man faste? Jeg har time kl 14 og overlever ikke uten mat frem til da :dead: Da ber jeg heller om å fremskynde timen til kl 8 :)
Jeg hadde time 0800, måtte begynne fastingen kl 2300 dagen før.

Bra tips :) Hvor lang tid på forhånd må man faste? Jeg har time kl 14 og overlever ikke uten mat frem til da :dead: Da ber jeg heller om å fremskynde timen til kl 8 :)

Dra tidligste mulig på dagen, det er mye lettere med fastingen ;)
var der klokken 08.15 og da hadde jeg fastet fra klokken 21 kvelden før uten problemer :)

Bra tips :) Hvor lang tid på forhånd må man faste? Jeg har time kl 14 og overlever ikke uten mat frem til da :dead: Da ber jeg heller om å fremskynde timen til kl 8 :)
Ville nok forsøkt å få til time kl 8. For jeg fikk ikke drikke mer enn 1/2glass vann mellom kl 24 og timen 8.20. Dessuten om du spiser frokost tenker hvertfall jeg at det kan påvirke fastende blodsukker

Da er timen fremskyndet fra kl 14 til kl 9, for å slippe å faste halve dagen :sour:

Takk for alle erfaringer, folkens! :)

Back
Topp