Glukosebelastningstest

Da er timen fremskyndet fra kl 14 til kl 9, for å slippe å faste halve dagen :sour:

Takk for alle erfaringer, folkens! :)
Så bra. Det kommer til å gå kjempe bra.

Hvorfor tar man denne prøven? Var på 28.-ukerskontroll i dag, og jordmora bare nevnte i en bisetning at jeg ikke trenger å ta den testen. Jeg spurte ikke mer. Hvorfor må noen ta og andre ikke?

Hvorfor tar man denne prøven? Var på 28.-ukerskontroll i dag, og jordmora bare nevnte i en bisetning at jeg ikke trenger å ta den testen. Jeg spurte ikke mer. Hvorfor må noen ta og andre ikke?
Jeg tok og skal ta den en gang til fordi jeg er i kategorien overvektig med hele 0.9 over grensen på 27 (BMI)
Har man hatt det tidligere når man hat vært gravid, så antar jeg man må igjennom testen også.
Heldig du som slipper ;-)

har ikke blitt kalt inn til glukosebelastningstest. er det noe alle gravide skal bli og evt når skal den taes?

ååå. følte nesten på tråden her at det var noe alle måtte gjennom. da er jeg glad jeg slipper. høres litt ekkelt ut :-)
2 dl med sukkerkliss er helt fantastisk :-P eller ikke:-P
Jeg har en runde til med det der skvipet, men takler heldigvis den cocktailen der så det går greit :-)

Dersom man oppfyller visse kriterier er det anbefalt å ta testen.
Kriterier går på bmi, familie med diabetes, sykdom som gjør deg utsatt for diabetes som f.eks pcos, dersom man er over en viss alder, eller om man har hatt svangerskapdiabetes tidligere.

Har hatt svangerskapsdiabetes i første svangerskapet, men ikke i det andre.
Har enda ikke hørt noe om det. Håper jeg slipper unna ettersom det ikke var noe sist :)

Jeg må ta pga bmi og at mamma har hatt diabetes. (Hun holder den i sjakk med kostholdet, så i teorien har hun diabetes.)
Skal på torsdag... JM sa at man skal ta den om morgenen når man er gravid. Det er helt sykt at de hadde satt deg opp kl.14! JM sa jeg måtte til og med gå og knakke på døra til laben om det viser seg at mange er i køen foran. Gravide skal ikke vente på å få tatt den siden vi kommer fastende.
Har lasta ned litt filmer på netflixen og tar med øretelefoner og matpakke til når jeg er ferdig. Håååååper de har et ledig rom så jeg slipper å sitte på venterommet...

Hei. Dere som har tatt glukosebelastningen, vet dere hvilke svar som er innenfor normalen etter to timer? Jeg fikk beskjed om at blodsukkeret burde ligge på ca det samme som det fastende før jeg inntok drikken etter to timer. Og det går da ikke an?

Hei. Dere som har tatt glukosebelastningen, vet dere hvilke svar som er innenfor normalen etter to timer? Jeg fikk beskjed om at blodsukkeret burde ligge på ca det samme som det fastende før jeg inntok drikken etter to timer. Og det går da ikke an?
Under 7,8 etter 2 timer er godkjent.

Back
Topp