Glukosebelastning

250 ml tror jeg den var, det var denne på bilde. Det var en noe bred, men lav flaske. Er helt overkommelig. Kan sikkert styrte den om du vil.
De tok blodprøve først fastende i ene armen, så blodprøve i andre armen etter jeg hadde drukket og sittet i to timer. Måtte drikke den inne på lab mens labdamen var tilstede.

Så ville jeg ha kikhostevaksinen etterpå når alt var ferdig, tilfelle den ville slå ut på noe på blodsukkeret mens jeg venta. Men jeg vet jo ikke om alle her har tatt blodprøve i armen eller kun blodsukker i fingeren? Så aner ikke hva som er standard, men mitt legekontor gjorde det sånn. Og et pluss for at jeg hadde med headset med meg, og tilgang på sofa og fotskammel på venteværelse! De to timene fløy av gårde. Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor enkelte synes dette var så ubehagelig, for meg gikk dette helt fint og merka ingenting annet enn at jeg begynte gjespe mye på slutten. Vis vedlegget 459638
Jeg satser på det går bra for meg også :Heartbigred :Heartbigred Fikk du resultatene med en gang?,

Jeg satser på det går bra for meg også :Heartbigred :Heartbigred Fikk du resultatene med en gang?,
Hvis du ber om det kan de måle med vanlig blodsukkerapparat der og da. Da tok de en en ekstra ampulle med blod :) Men det endelige resultatet er det som sendes til analyse. Hos meg var det ganske stor forskjell mellom de to metodene, 9.7 med blodsukkerapparat og 10.2 analysert på lab (2-timers)

Har alltid tatt blodprøvene ifb glukosetest i albuehasen da det er mer nøyaktig. På legekontoret mitt måler de der og da dvs. før man drikker og etter to timer også sendes blodprøveglassene til Ahus for mer nøyaktig analysering. Det var ganske stor forskjell for meg også spesielt på fastende blodsukker. På legekontoret målte de 4,7 fastende og 7,7 etter to timer, mens det på Ahus ble målt til 4,2 fastende og 7,6 etter to timer.

Satser på det går fint:happy: Ja, hun sa verdien til meg med en gang etter hver blodprøve:happy: De sendte det ikke inn til analyse hos meg. Hun hadde eget apparat på kontoret, et større apparat/ikke sånn lite blodsukkerapparat. Hun skriver også svarene ned på svangerskapskjema/helsekortet så husk å ta det

Jeg kan ikke ta glukosebelastningstest og må derfor måle blodsukker fastende og 2-timer etter måltid hjemme i 8 uker. Fått utstyr på resept.
Men er helt ærlig veldig nysgjerrig på hvordan jeg hadde opplevd å ta testen når det virker så varierende i erfaringer. Og ville nok heller gjort det enn å måle selv i 8 uker :wacky:

Jeg kan ikke ta glukosebelastningstest og må derfor måle blodsukker fastende og 2-timer etter måltid hjemme i 8 uker. Fått utstyr på resept.
Men er helt ærlig veldig nysgjerrig på hvordan jeg hadde opplevd å ta testen når det virker så varierende i erfaringer. Og ville nok heller gjort det enn å måle selv i 8 uker :wacky:
Det hørtes slitsomt ut. Hver dag i 8 uker?

Hva er det som gjør at du ikke kan ta glukosepbelastningstest?

Det hørtes slitsomt ut. Hver dag i 8 uker?

Hva er det som gjør at du ikke kan ta glukosepbelastningstest?
Er slankeoperert, og da kan man ikke ta.
Skal måle 4-5 ganger i uken i utgangspunktet, men om det ser bra ut så kan jeg trappe ned til 2-3 ganger i uken etterhvert.

I dag tok jeg testen hos Furst Møllergata. Veldig nytt og fint lokale. Hadde time kl 10:00, men ble ikke ropt inn før 10:22. Man må trekke vanlig kølapp. Etterpå sitter man i et avlukke med andre gravide i nye fine lenestoler ved siden av hverandre. Det var stikkontakter og litt plass mellom hver stol. Jeg jobbet med PC-en i fanget. Hadde tatt med meg hodetelefoner da en annen benyttet anledningen til å sove og snorke

På selve testen kunne velge bringebær eller appelsinsmak. Jeg valgte appelsin og det var bra den var kald. Følte jeg drakk den veldig fort, men ble akkurat ferdig på de 5 min som var satt av. Så det sier vel noe om at det ikke var det beste jeg hadde smakt.

Målte 5,4 på fastende, så fikk ikke gjennomføre glukosetesten. Er det noen andre som har mål bare rett over? Grensa er jo 5,3 :arghh: Hva skjer videre nå?

Målte 5,4 på fastende, så fikk ikke gjennomføre glukosetesten. Er det noen andre som har mål bare rett over? Grensa er jo 5,3 :arghh: Hva skjer videre nå?
Det samme skjedde venninnen min. Hun fikk påvist svangerskapsdiabetes. Hun var kjempe aktiv hele svangerskapet, i sitt livs beste form, fjellturer daglig og styrketrening og spiste kjempe sunt, men hadde koronainfeksjon rett før hun tok den. Derfor man skal utsette om man er syk eller har infeksjon av noe slag, f.eks. luftveisinfeksjoner/forkjølelse etc.
I mitt hode hadde hun aldri svangerskapsdiabetes, det samsvarte liksom ikke helt.. Kan du be om å ta den på ny en annen dag?

Det samme skjedde venninnen min. Hun fikk påvist svangerskapsdiabetes. Hun var kjempe aktiv hele svangerskapet, i sitt livs beste form, fjellturer daglig og styrketrening og spiste kjempe sunt, men hadde koronainfeksjon rett før hun tok den. Derfor man skal utsette om man er syk eller har infeksjon av noe slag, f.eks. luftveisinfeksjoner/forkjølelse etc.
I mitt hode hadde hun aldri svangerskapsdiabetes, det samsvarte liksom ikke helt.. Kan du be om å ta den på ny en annen dag?
Jeg er dog helt frisk, sånn utenom skikkelig allergi nå. Siden jeg bare ligger 0,1 over skal jeg prøve å tigge meg til en ny prøve om 2 uker, å ha litt ekstra fokus på kosthold fremover. Blitt litt mye søtsaker siste ukene, så vet ikke om det kan ha hatt utslag.

Jeg er dog helt frisk, sånn utenom skikkelig allergi nå. Siden jeg bare ligger 0,1 over skal jeg prøve å tigge meg til en ny prøve om 2 uker, å ha litt ekstra fokus på kosthold fremover. Blitt litt mye søtsaker siste ukene, så vet ikke om det kan ha hatt utslag.
Tror ikke det har noe å si på utslag, men jeg vet ikke. Kan være allergi kan være triggende og. Immunapparatet vårt blir jo aktivert. Selv går jeg på Cetirizin 10 mg daglig siden barneskole av. Og svangerskapsdiabetes forstår jeg er mer hormonelt betinga enn livsstilssykdommer/diabetes 2 pga en spiser for usunt over tid liksom..
Jeg spiste nesten en hel grandis kl.21/22 og tok glukosetesten kl.08.30, og trøkket i meg masse smågodt og kake uka før, i påsken, og jeg gikk klar.. men diabetes er hormonelt og vi reagerer ulikt på sukker. Noen tåler det bedre enn andre. Har også mye med tarmbakteriene våre å gjøre visstnok. Alle kropper er ulike også. Så ikke klandre deg selv såfall. Spør om å ta en ny, nå er det vel innen uke 28 den skal tas har jeg hørt. Fastet du senest fra midnatt av?
Dessuten er grensene altfor lave og for strenge.. når slanke og normalvektige får svangerskapsdiabetes så synes hvertfall jeg at det blir for voldsomt fokus på det.. så ville ikke tatt det tungt om man får svangerskapsdiabetes, det betyr ikke at du har gjort noe feil. Tenker bare på venninnen min som var kjempe sunn og trent.. må være måten kroppen hennes tolererer sukker eller bryter det ned eller det at hun hadde hatt korona. Selv har jeg alltid vært en søtmoms, så kanskje jeg har bedre/raskere insulinrespons pga det enn f.eks. venninnen min.. aner ikke.

Last edited:
Tror ikke det har noe å si på utslag, men jeg vet ikke. Kan være allergi kan være triggende og. Immunapparatet vårt blir jo aktivert. Selv går jeg på Cetirizin 10 mg daglig siden barneskole av. Og svangerskapsdiabetes forstår jeg er mer hormonelt betinga enn livsstilssykdommer/diabetes 2 pga en spiser for usunt over tid liksom..
Jeg spiste nesten en hel grandis kl.21/22 og tok glukosetesten kl.08.30, og trøkket i meg masse smågodt og kake uka før, i påsken, og jeg gikk klar.. men diabetes er hormonelt og vi reagerer ulikt på sukker. Noen tåler det bedre enn andre. Har også mye med tarmbakteriene våre å gjøre visstnok. Alle kropper er ulike også. Så ikke klandre deg selv såfall. Spør om å ta en ny, nå er det vel innen uke 28 den skal tas har jeg hørt. Fastet du senest fra midnatt av?
Dessuten er grensene altfor lave og for strenge.. når slanke og normalvektige får svangerskapsdiabetes så synes hvertfall jeg at det blir for voldsomt fokus på det.. så ville ikke tatt det tungt om man får svangerskapsdiabetes, det betyr ikke at du har gjort noe feil. Tenker bare på venninnen min som var kjempe sunn og trent.. må være måten kroppen hennes tolererer sukker eller bryter det ned eller det at hun hadde hatt korona. Selv har jeg alltid vært en søtmoms, så kanskje jeg har bedre/raskere insulinrespons pga det enn f.eks. venninnen min.. aner ikke.
Bruker cetirizine 10 mg selv fast, å har også ibs, så kanskje det har noe å si. Blir bare så oppgitt, hadde et stort ønske for fødsel, å det ryker sikkert pga den dustete diagnosen som jeg tenker er feil når den er så på grensa, å som du også sier, så er den veldig streng. De har jo snurpa inn på grensene noe voldsomt. De 3 andre gangene jeg gikk gravid var det jo ikke et tema engang å ta den testen (09,12 og 16) men lest at de ble mye strengere i 2017. Skal vel forsikre seg at de ikke kan bli tatt på noe.

Dessuten er grensene altfor lave og for strenge.. når slanke og normalvektige får svangerskapsdiabetes så synes hvertfall jeg at det blir for voldsomt fokus på det..
Eller var for høye før? Som du selv skriver er svangerskapsdiabetes mer hormonelt betinget, så da er det ikke rart at selv slanke og normalvektige får det påvist. Jeg spiste lite og vanlig mat i svangerskapet, har gått opp 3,5 kg hittil (uke 28) men her sitter jeg med svangerskapsdiabetes og med en baby i magen som er større enn snittet. Så jeg synes det er bare fint at det blir så voldsomt fokus på det.

Eller var for høye før? Som du selv skriver er svangerskapsdiabetes mer hormonelt betinget, så da er det ikke rart at selv slanke og normalvektige får det påvist. Jeg spiste lite og vanlig mat i svangerskapet, har gått opp 3,5 kg hittil (uke 28) men her sitter jeg med svangerskapsdiabetes og med en baby i magen som er større enn snittet. Så jeg synes det er bare fint at det blir så voldsomt fokus på det.
Ja, det er noe snodige greier dette her og ikke lett å bli klok på. Men veldig fascinerende og interressant! :)
Kroppen er et mysterium! Og det er jo ikke bra å gå rundt med for høyt blodsukker og for lite insulin.. så er jo bra det bli tatt tak i, misforstå meg rett. Men noen ganger så virker svangerskapsdiabetes så ulogisk..
Kanskje det faktisk er de mer slanke og godt trente som får svangerskapsdiabetes? Jeg har alltid trodd motsatt..

Selv har jeg gått opp 15 kg, er i 27+0 i dag. Hadde langtidsblodsukker på 28 (ref.27-42) og fastende bs 4,5 og så 4,7 2t etter glukosetesten. Så kanskje kroppen min reagerer fortere med insulin, eller at kroppen min tar mesteparten av næringen og at baby ikke får nok, det vet jeg ikke. Jeg har kun gått på offentlige kontroller og aner ikke vekta på ungen. Så hvem vet..

Er det noen av dere som har drukket ett glass vann på morgenen før testen? I infoen fra Furst står det at man kan det i forbindelse med medisiner eller vitaminer. Men er det lurt? Jeg vil gjerne, for å ikke blir helt sprø av tørste. Men jeg vil ikke ødelegge for testen heller

Er det noen av dere som har drukket ett glass vann på morgenen før testen? I infoen fra Furst står det at man kan det i forbindelse med medisiner eller vitaminer. Men er det lurt? Jeg vil gjerne, for å ikke blir helt sprø av tørste. Men jeg vil ikke ødelegge for testen heller
Nei. Hvis man ikke må drikke så bør man la være er tommelfingerregel. Har man medisiner man må ta så skal man drikke så lite som mulig ifb med at man tar dem

Back
Topp