Glukosebelastning

Jeg er ingen lege, så når legen min anbefaler det på det sterkeste synes jeg det er viktig å høre på det :happy: i det store bildet en liten ting jeg kan gjøre for barnet mitt (og meg selv).
Selvfølgelig gjør du det som du selv tenker er best for deg og barnet ditt etter anbefaling fra legen din! Jeg betviler ikke dine grunner for å gjøre det, snakket mer for meg selv og min egen erfaring med å ta testen den ene gangen☺️

Jeg er ingen lege, så når legen min anbefaler det på det sterkeste synes jeg det er viktig å høre på det :happy: i det store bildet en liten ting jeg kan gjøre for barnet mitt (og meg selv).
Jeg tok den også første gang, men er snakk om å ta det bort som tilbud til alle da bare 1% av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Og dersom man hadde tatt fastende blodsukker hos fastlegen ville man fått en indikasjon på om det var noe vits å ta den testen.

Hei, noen som har gjort glukosebelastning hos Furst i Oslo? Enten Møllergata 4 (i nærheten av Oslo S) eller Kirkeveien (Majorstuen).

Har hørt fra venner at noen steder er det veldig dårlig venteromfasiliteter, jeg vil gjerne sitte et sted det er mulig jobbe den 2-3 timene med venting. Så ville høre om noen hadde gode erfaringer ☺️
Jeg var hos Fürst på Majorstua og satt på et helt eget rom i fred og ro. Var kun plass til en person der. Vet ikke om det er vanlig eller om jeg bare var heldig da jeg hadde time kl 12.

Det er kun fastingen og så den sirup-drikken som er en ubehagelig kombo. Nå har jeg hørt at drikkene kan være ulik i smak, men generelt er den litt tjukk og veldig søt. Jeg holdt på å brekke meg og kaste opp flere ganger (mens jeg drakk), og eneste grunnen til at jeg kom meg gjennom det var fordi jeg fikk beskjed at jeg måtte komme tilbake en annen gang og gjort det på nytt hvis jeg kastet opp.

Jeg syns det derimot er kjempefint at førstegangsgravide får vite at den kan være ekkel, i motsetning til at de kommer helt uforberedt om hva det innebærer. Det behøver selvfølgelig ikke være sånn for deg, og jeg sprer heller ikke noe propaganda. Men det er en frivillig test å ta som alt annen oppfølging i svangerskapet, og på samme linje som med NIPT eller andre tester er det fint å ha satt seg inn i hva det innebærer.
Tusen takk for at du deler! Veldig fint å vite hva som kan møte en :)

Jeg tok den også første gang, men er snakk om å ta det bort som tilbud til alle da bare 1% av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Og dersom man hadde tatt fastende blodsukker hos fastlegen ville man fått en indikasjon på om det var noe vits å ta den testen.
Jeg har hørt at dette med svangerskapsdiabetes er vanligere enn man tidligere har trodd, og det FHI oppgir er at i 2024 fikk ca. 7.4% gravide diagnosen, og hvilken etnisk bakgrunn man har er av stor betydning. Hvem sa til deg at de vurderer å avvikle tilbudet til alle? Jeg har fått helt motsatt inntrykk - at de tar det mer seriøst nå enn før.

Jeg har hørt at dette med svangerskapsdiabetes er vanligere enn man tidligere har trodd, og det FHI oppgir er at i 2024 fikk ca. 7.4% gravide diagnosen, og hvilken etnisk bakgrunn man har er av stor betydning. Hvem sa til deg at de vurderer å avvikle tilbudet til alle? Jeg har fått helt motsatt inntrykk - at de tar det mer seriøst nå enn før.

Fastlegen min sa det! 7,4 var jo en del!

Fastlegen min sa det! 7,4 var jo en del!
Ja, ikke sant, det er jo ganske mange! Etter samtale med jordmor fikk jeg inntrykk av at det var mer i fokus nå, siden man har oppdaget så mange flere tilfeller enn tidligere. Men fastlegen din vet jo hva hen snakker om.

Ja, ikke sant, det er jo ganske mange! Etter samtale med jordmor fikk jeg inntrykk av at det var mer i fokus nå, siden man har oppdaget så mange flere tilfeller enn tidligere. Men fastlegen din vet jo hva hen snakker om.
Ikke sikkert han gjør det :)

Jeg fikk høre at tallene på svangerskapsdiabetes stiger fordi de har endret på hva som er normalverdier, slik at det nå skal mindre til før du får diagnosen. Men vet ikke om det stemmer. Men de har nylig justert normalverdier for vanlig diabetes fra 20-46 til 20-42.

Jeg fikk høre at tallene på svangerskapsdiabetes stiger fordi de har endret på hva som er normalverdier, slik at det nå skal mindre til før du får diagnosen. Men vet ikke om det stemmer. Men de har nylig justert normalverdier for vanlig diabetes fra 20-46 til 20-42.
Det har jeg også hørt! Og så tror jeg nok at det var mange som hadde svangerskapsdiabetes tidligere uten at det ble oppdaget på samme måte som i dag.

Min venninne er jordmor og sier det er flere som får svangerskapsdiabetes nå enn før fordi de har endrer på de verdiene/tallene(?). Jeg er førstegangs og hun sa det var viktig jeg tok den da det er viktig med riktig oppfølging videre om en har det. Jeg gruer meg til og drikke det der greiene, jeg brekker meg sykt lett og sliter med en gang noen sier du Må :dead: Men er glad i søte ting og regner ikke med det smaker værre enn det greiene en skal drikke før koloskopi undersøkelse :laughing001

Jeg skal ta den for første gang neste uke, å er fjerde gangs :nailbiting: Blir fort kvalm av å ikke spise kjapt om morgenen, å er mye tørr i munnen pga medisiner, så gruer meg til å ikke kunne drikke noe heller. Blæ, skulle ønske det var en mer gravid vennlig måte å gjøre dette på :banghead:

Min venninne er jordmor og sier det er flere som får svangerskapsdiabetes nå enn før fordi de har endrer på de verdiene/tallene(?). Jeg er førstegangs og hun sa det var viktig jeg tok den da det er viktig med riktig oppfølging videre om en har det. Jeg gruer meg til og drikke det der greiene, jeg brekker meg sykt lett og sliter med en gang noen sier du Må :dead: Men er glad i søte ting og regner ikke med det smaker værre enn det greiene en skal drikke før koloskopi undersøkelse :laughing001
Koloskopigreiene er grusomt altså, jeg kasta opp alt sammen. Det er snart 20 år siden og jeg blir fortsatt litt uvel av å tenke på det :happy118:smiley-ashamed004

Fastlegen til mannen min foreslo at han burde begynne med jakt og prøve å brøle litt i skogen.

Det var svar på mannens bekymringer om hvordan han kunne avlaste og ta vare på meg under IVF-forsøkene…

Så de er ikke alltid eksperter på alt, disse fastlegene våre :laughing002 Og ikke minst endrer jo ting seg fort innenfor medisin og forskning, så skjønner godt om de ikke alltid er oppdatert på alt.

Nå har jeg nettopp drukket GlukosePro med bringebærsmak på legekontoret, jeg synes ikke den var galen? Tyntflytende og søt ja og måtte drikke den på 5 minutter, men gikk fort ned hos meg på sikkert to minutter:laughing002 Nå sparker det fælt i magen kjenner jeg, så lillemann våkna hvertfall!:joyful: Så tok de blodprøve i armen og testa blodsukkeret, jeg trodde de skulle bruke vanlig blodsukkerapparat men er mer nøyaktig med blodprøve sa hun. Og ja den koster 160,-. Jeg valgte å ikke kjøpe med meg tilfelle de var skeptisk om jeg tok med egen.

Nå har jeg nettopp drukket GlukosePro med bringebærsmak på legekontoret, jeg synes ikke den var galen? Tyntflytende og søt ja og måtte drikke den på 5 minutter, men gikk fort ned hos meg på sikkert to minutter:laughing002 Nå sparker det fælt i magen kjenner jeg, så lillemann våkna hvertfall!:joyful: Så tok de blodprøve i armen og testa blodsukkeret, jeg trodde de skulle bruke vanlig blodsukkerapparat men er mer nøyaktig med blodprøve sa hun. Og ja den koster 160,-. Jeg valgte å ikke kjøpe med meg tilfelle de var skeptisk om jeg tok med egen.
For meg har det gått begge veier. Første gangen null reaksjon. Andre gangen uvel og kaldsvettet etter den første timen før det så ga seg. Stemmer for at du går for førstnevnte rekasjon :wtf:

For meg har det gått begge veier. Første gangen null reaksjon. Andre gangen uvel og kaldsvettet etter den første timen før det så ga seg. Stemmer for at du går for førstnevnte rekasjon :wtf:
Eneste jeg bekymrer meg for er tennene mine nå. Skulle hatt en tyggis! :laughing002 Ja, hun sa man kunne bli uvel og dårlig, men at jeg kunne komme ligge på et rom hos de og måtte bare gi beskjed om jeg ble uvel. Så får de hvordan det går og hva svaret blir til slutt.

Eneste jeg bekymrer meg for er tennene mine nå. Skulle hatt en tyggis! :laughing002 Ja, hun sa man kunne bli uvel og dårlig, men at jeg kunne komme ligge på et rom hos de og måtte bare gi beskjed om jeg ble uvel. Så får de hvordan det går og hva svaret blir til slutt.
Derfor kan man skylle munnen med vann for å unngå at sukkeret ligger og godgjør seg i tennene, sånn i tilfelle du er så ‘heldig’ å måtte ta glukosetesten en ev. neste gang :p

Hvor mye er den mengden? Hvor mange ganger tar de blodprøve?

Hvor mye er den mengden? Hvor mange ganger tar de blodprøve?
250 ml tror jeg den var, det var denne på bilde. Det var en noe bred, men lav flaske. Er helt overkommelig. Kan sikkert styrte den om du vil.
De tok blodprøve først fastende i ene armen, så blodprøve i andre armen etter jeg hadde drukket og sittet i to timer. Måtte drikke den inne på lab mens labdamen var tilstede.

Så ville jeg ha kikhostevaksinen etterpå når alt var ferdig, tilfelle den ville slå ut på noe på blodsukkeret mens jeg venta. Men jeg vet jo ikke om alle her har tatt blodprøve i armen eller kun blodsukker i fingeren? Så aner ikke hva som er standard, men mitt legekontor gjorde det sånn. Og et pluss for at jeg hadde med headset med meg, og tilgang på sofa og fotskammel på venteværelse! De to timene fløy av gårde. Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor enkelte synes dette var så ubehagelig, for meg gikk dette helt fint og merka ingenting annet enn at jeg begynte gjespe mye på slutten. IMG_4564.png

Last edited:
Back
Topp