Glukosebelastning

Takk for svar, og litt godt å høre at det er flere som har det sånn :)
Jeg tror jeg også alltid har hatt det slik, vært hos lege da jeg var yngre for å teste om jeg hadde blodsukkerfall, men da fant de ingenting. Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, ikke at det påvirker meg i det daglige i noen stor grad heldigvis :)

Jeg sendte henvendelse til legen og hun mener det er "reaktiv hypoglykemi". Det er ikke noe som utredes videre, men bare følge med. Hvis jeg får hyppige "anfall" eller føling skal jeg ta kontakt. Har ikke hatt problemer med det til nå, så tviler på at det er noe jeg kommer til å tenke så alt for mye over. Kanskje bli flinkere til å spise jevnlig og og unngå mye raske karbohydrater.
Legen syns jeg også kunne ta nytt fastende blodsukker neste gang jeg skulle til jordmor.

Tror vel bare jordmor var litt overrasket siden jeg er overvektig og hun mest sannsynlig har fått for seg at jeg dermed omtrent automatisk har svangerskapdiabetes:rolleyes:o_O (hun er litt rar når det kommer til vekt, for det virker som hun tenker at med engang noen får et BMI-tall som er høyere enn normalt så er man en sinnsyk risiko med all komplikasjoner man kan tenke seg :hilarious: Har btw bare hatt normale prøver og er sunn og frisk til tross for litt høy BMI)

Dette ble langt, men da fikk jeg rantet litt om jm og :hilarious:

Var litt greit for meg å se at noen andre hadde fått sånne resultater også, for har ikke hørt om det før og fikk jo ikke så mye info fra lege/jordmor heller. Utenom legen som spurte i meldingen med resultatene om jeg får i meg nok næring, og det gjør jeg jo (har hatt god vektoppgang).

Det med reaktiv hypoglykemi har jeg lest om mange ganger fordi jeg kjenner meg igjen i det! Men er vel bare noe man skal regulere med kosten, så ikke så mye vits i å gå videre til lege med det for min del.

Helt innafor med litt rant om jordmor, er jo godt å få «bevist» at man ikke er slik som de tror hvis det er fordommer osv. Helse er jo så mye mer enn vekt! :)

Jeg skal visst testes likevel fordi jeg er førstegangsfødende over 25. Til dere som har gjort det allerede, hvordan gikk det? Jeg synes det høres så grusomt ut å drikke sukker uten mat i magen, og jeg er ikke vant til å utsette frokost. Ble dere kvalme?

Jeg er 28 år og fått beskjed om at jeg ikke trenger ta glulosetest. Har en bmi som er på grensen til undervektig. Men trodde de over 25 som er førstegangs fødende skulle ta glukosetest.

Noen andre som har opplevd dette?
Nå fikk jeg tilbud likevel. Tydeligvis litt ulik praksis, som med mye annet. JM presiserte at det ikke er noen annen grunn enn at jeg er over 25. Gleder meg ikke, men kanskje godt å slippe å lure likevel.

Jeg skal ta den på nytt på fredag! Det ble noe feil med sentrifugeringen av blodet etter prøvetaking, så de fikk ikke analysert prøven. Så da blir det ny test gitt. Jaja. Kurant å slappe av et par timers tid, uten barn og uten jobb! Haha.

Jeg skal visst testes likevel fordi jeg er førstegangsfødende over 25. Til dere som har gjort det allerede, hvordan gikk det? Jeg synes det høres så grusomt ut å drikke sukker uten mat i magen, og jeg er ikke vant til å utsette frokost. Ble dere kvalme?

Jeg måtte også ta den i mitt første svangerskap, pga at jeg var over 25. Likt som deg så er jeg også vant til å spise frokost og var veldig spent. Jeg syntes det gikk veldig greit. Fikk med appelsinsmak, og syntes ikke den var så ille. Var tørst, så det gikk veldig fint:happy: Tror det hadde vært mye værre hvis den ikke hadde hatt smak.
Skal ta glukosetesten neste uke, og jeg gruer meg ikke. Bare gleder meg til å bli ferdig med den:happy:

Da ble det påvist sv.diabetes her:dead: 0.2 over grensen på blodsukkeret etter 2 timer, veldig kjedelig. Men glad jeg sjekket, hadde virkelig ikke trodd at jeg skulle få det.

Gikk overraskende greit å drikke den sukkerblandingen. Gruet meg veldig fordi jeg trodde det var en smakløs tykk væske av noe slag, men fikk bringebærsmak og det gikk helt fint :)
Derimot ble jeg ganske uvell/kvalm og svimmel noen minutter etter. Men nå hadde jeg lavere blodsukker etter sukkerblanding enn fastende (har skrevet litt om det over her), det kan jeg være at jeg hadde en reaksjon på alt for lavt blodsukker.
Det kommer nok til å gå helt fint, det var ikke så ille som jeg trodde og tida gikk fort med strikketøy og serier på mobilen :) Lykke til!

Det gikk helt greit. Fikk med appelsinsmak, så var det jeg synst var det værste, etter halve flaska vart den smaken veldig stram, og ble sittende å "gurpe" appelsinsmak resten av tiden:yuck: bortsett fra det er det ikke så ille:)

Da er blandingen inntatt. Fikk bringebærsmak og det var helt ok. Litt uggen nå med en gang, men det går seg vel til. Fastende var 3,8 så det er heldigvis godt innafor.

Jeg måtte også ta den i mitt første svangerskap, pga at jeg var over 25. Likt som deg så er jeg også vant til å spise frokost og var veldig spent. Jeg syntes det gikk veldig greit. Fikk med appelsinsmak, og syntes ikke den var så ille. Var tørst, så det gikk veldig fint:happy: Tror det hadde vært mye værre hvis den ikke hadde hatt smak.
Skal ta glukosetesten neste uke, og jeg gruer meg ikke. Bare gleder meg til å bli ferdig med den:happy:
Så godt å høre :Heartred

Gikk overraskende greit å drikke den sukkerblandingen. Gruet meg veldig fordi jeg trodde det var en smakløs tykk væske av noe slag, men fikk bringebærsmak og det gikk helt fint :)
Derimot ble jeg ganske uvell/kvalm og svimmel noen minutter etter. Men nå hadde jeg lavere blodsukker etter sukkerblanding enn fastende (har skrevet litt om det over her), det kan jeg være at jeg hadde en reaksjon på alt for lavt blodsukker.
Det kommer nok til å gå helt fint, det var ikke så ille som jeg trodde og tida gikk fort med strikketøy og serier på mobilen :) Lykke til!
Så godt å høre at det alt i alt gikk greit. Jeg skal huske å be om bringebær! :Heartred

Det gikk helt greit. Fikk med appelsinsmak, så var det jeg synst var det værste, etter halve flaska vart den smaken veldig stram, og ble sittende å "gurpe" appelsinsmak resten av tiden:yuck: bortsett fra det er det ikke så ille:)
Tusen takk for svar. Det virker som dette skal gå greit likevel. Godt å ha dere.

Æsj, den glukosevæsken smaker ikke godt - og jeg har ikke en gang mye smakssans eller luktesans etter korona :hilarious: det er rett og slett for mye søtt på en gang… typisk meg at den ene dagen jeg våkner skrubbsulten klokken 06.00 er den dagen jeg skal ta glukosebelastning:yuck: så nå ligger jeg på ett rom i 2 timer og håper jeg ikke blir dårlig :hungover:

Jeg synes det var helt uproblematisk. På mitt legekontor oppbevarer de flasken i kjøleskap så du får den kald, og jeg var så tørst og varm når jeg kom dit at det nesten bare var godt å få i seg noe! Ble heller ikke kvalm eller uvel under ventetiden, men ganske tørst (det er jo fryktelig søtt). Så anbefaler å ha med en flaske vann så du kan drikke litt rett etter du er ferdig!

Æsj, den glukosevæsken smaker ikke godt - og jeg har ikke en gang mye smakssans eller luktesans etter korona :hilarious: det er rett og slett for mye søtt på en gang… typisk meg at den ene dagen jeg våkner skrubbsulten klokken 06.00 er den dagen jeg skal ta glukosebelastning:yuck: så nå ligger jeg på ett rom i 2 timer og håper jeg ikke blir dårlig :hungover:
Jeg har også tatt glukosedrikken i dag! Fyfader.. jeg er såå kvalm :depressed: var mye enklere i forrige svangerskap kjente jeg!

Jeg har også tatt glukosedrikken i dag! Fyfader.. jeg er såå kvalm :depressed: var mye enklere i forrige svangerskap kjente jeg!
Jeg ligger på en benk å venter på neste blodprøve - tør nesten ikke reise meg fordi jeg er redd for både blodtrykksfall og superkvalme :depressed:

Jeg synes det var helt uproblematisk. På mitt legekontor oppbevarer de flasken i kjøleskap så du får den kald, og jeg var så tørst og varm når jeg kom dit at det nesten bare var godt å få i seg noe! Ble heller ikke kvalm eller uvel under ventetiden, men ganske tørst (det er jo fryktelig søtt). Så anbefaler å ha med en flaske vann så du kan drikke litt rett etter du er ferdig!

Jeg er helt enig med deg:happy:

Vel overstått test nr2 nå :) Det skjedde jo noe galt med testen for et par uker siden, så måtte ta hele greia på nytt. Heldigvis ganske uproblematisk synes jeg. Hun tok et lite mål med blodsukkerapparat i tillegg denne gangen, i tilfelle 2-timers testen feila igjen, og den lå på 4. Så langt innafor :)

Jeg ligger på en benk å venter på neste blodprøve - tør nesten ikke reise meg fordi jeg er redd for både blodtrykksfall og superkvalme :depressed:
Fikk du med smak? Hvordan gikk det?

Fikk du med smak? Hvordan gikk det?
Vet ikke hva jeg hadde i blodsukker hverken før eller etter, men jeg får ringe inn i begynnelsen av neste uke for å høre :)
Vet ikke om det var med smak, for har så lite smakssans etter korona. Jeg kjente bare den tjukke konsistensen med sukker :p

er ok nå, bare småkvalm og trøtt - så blir en hvil og forhåpentligvis blir jeg bedre senere :D

hvordan gikk det med deg?

Back
Topp