Glukosebelastning

fennikel

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei dere!

Jeg skal ta glukosebelastningstest på mandag og lurer på om man får vite resultatene med en gang? Evt varierer det fra sted til sted?
 
Hei dere!

Jeg skal ta glukosebelastningstest på mandag og lurer på om man får vite resultatene med en gang? Evt varierer det fra sted til sted?
Sist fikk jeg vel vite resultat på fastende med en gang, men ikke det andre. Tok noen få dager før jeg fikk vite det :)
 
Fikk svar på fastende med engang, og resultat etter sukkerinntaket kom dagen etter via appen legen min bruker.
 
Samme som de over her. Jeg hadde testen i går, fikk vite fastende blodsukker med en gang. Men venter fortsatt på det endelige resultatet. Er det forresten noen som vet hvorfor de ikke kan ta blodsukkertest også med stikk i fingeren etter sukkerinntaket?
De tar jo selvfølgelig blodprøver både før og etter, men hadde jo vært greit å få en pekepinn på hva resultatet ble liksom.
 
Jeg fikk vite fastende med en gang, og så fikk jeg det andre resultatet to dager seinere
 
Samme som de over her. Jeg hadde testen i går, fikk vite fastende blodsukker med en gang. Men venter fortsatt på det endelige resultatet. Er det forresten noen som vet hvorfor de ikke kan ta blodsukkertest også med stikk i fingeren etter sukkerinntaket?
De tar jo selvfølgelig blodprøver både før og etter, men hadde jo vært greit å få en pekepinn på hva resultatet ble liksom.
Er den første kun stikk i finger mens nr er blodprøve fra armen?
 
Takk for svar alle sammen! Er en litt bekymret person, så liker å være forberedt :rolleyes:
 
Takk for svar alle sammen! Er en litt bekymret person, så liker å være forberedt :rolleyes:
Skjønner godt at du vil være forberedt!
Jeg har tilfeldivis blodsukkerapparat hjemme, så jeg har kunnet følge med litt selv og slapp å grue meg voldsomt til prøven. Jeg er også sånn som liker å være forberedet, og har dessverre en lei tendens til å krisemaksimere før jeg tar prøver og skal til jm/lege:hilarious:

Det går nok helt fint, masse lykke til :Heartred
 
Hei, jeg tok glukosebelastning nettopp. De tok blodprøve før, altså fastende og etter jeg drakk glukosen. Istedenfor å stikke i fingeren, brukte hun blod fra blodprøveglasset fastende, for å se at jeg ikke ligger for høyt før inntak. Jeg fikk verdien 4,8 fastende. Hun tok også og sjekket med blod fra blodprøveglasset etter belastningen, og jeg fikk vite at verdien da var 5,3. Dette som en pekepinn og for å se at det ikke ligger for høyt. Eksakt svar fra blodprøvene kommer fra lege om ca 2 dager fikk jeg beskjed om.
 
Jeg er 28 år og fått beskjed om at jeg ikke trenger ta glulosetest. Har en bmi som er på grensen til undervektig. Men trodde de over 25 som er førstegangs fødende skulle ta glukosetest.

Noen andre som har opplevd dette?
 
Jeg er 28 år og fått beskjed om at jeg ikke trenger ta glulosetest. Har en bmi som er på grensen til undervektig. Men trodde de over 25 som er førstegangs fødende skulle ta glukosetest.

Noen andre som har opplevd dette?

Jeg er også over 25, men fyller ingen av de andre kriteriene. Har ikke fått tilbud og ser heller ingen grunn til å be om det. Viser til informasjon fra Helsenorge:

Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes:

  • er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
  • har bakgrunn fra Asia eller Afrika
  • mor, far eller søsken har diabetes
  • kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten
 
Jeg er også over 25, men fyller ingen av de andre kriteriene. Har ikke fått tilbud og ser heller ingen grunn til å be om det. Viser til informasjon fra Helsenorge:

Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes:

  • er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
  • har bakgrunn fra Asia eller Afrika
  • mor, far eller søsken har diabetes
  • kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten


Oppfylle første punkt. Men legen sa eg ikke trengte den. Kan de se på noe på blodprøve så tilsier at eg ikke har behov?
Skal til legen om 2 uker, skal da ta blodprøver for å sjekke hvilken blodtype lillegutt er.
 
Oppfylle første punkt. Men legen sa eg ikke trengte den. Kan de se på noe på blodprøve så tilsier at eg ikke har behov?
Skal til legen om 2 uker, skal da ta blodprøver for å sjekke hvilken blodtype lillegutt er.
De kan se på HbA1c (langtidsblodsukker) og få en indikasjon ut fra det :)
 
De kan se på HbA1c (langtidsblodsukker) og få en indikasjon ut fra det :)

Takk, då satse eg på at det e derfor Hu meine eg ikke trenge. Når jeg var yngre så trodde mor at eg hadde for lågt blodsukker så kanskje, eg e fin der. Måtte måle flere ganger men var fint. Men det er mange år siden nå.
 
Er det noen som har erfaring med lavt blodsukker etter 2 timer av testen?
Jeg hadde et fastende blodsukker på 3,6 og etter sukkerdrikk og 2 timer var blodsukker på 2,9.
Jordmor var litt forundret og tok kontakt med gynekolog som heller ikke hadde noe godt svar annet enn at de vil jeg skal ta fastende blodsukker på nytt. Og at jeg tok det videre med fastlege. Dette er gjort, så lurer egentlig bare på om det er andre som har erfaringer med dette?
 
Ikke så lavt, men forrige svangerskap var 2-timers blodsukkeret lavere enn det fastende. Ble aldri nevnt noe videre på det av noen. Skal ta den igjen til uken, spent på resultatet denne gangen
 
Er det noen som har erfaring med lavt blodsukker etter 2 timer av testen?
Jeg hadde et fastende blodsukker på 3,6 og etter sukkerdrikk og 2 timer var blodsukker på 2,9.
Jordmor var litt forundret og tok kontakt med gynekolog som heller ikke hadde noe godt svar annet enn at de vil jeg skal ta fastende blodsukker på nytt. Og at jeg tok det videre med fastlege. Dette er gjort, så lurer egentlig bare på om det er andre som har erfaringer med dette?
Jeg hadde ikke så lavt som deg, men mitt fastende var på 5,2, mens det etter 2 timer var nede på 3,9. ingen som har kommentert noe annet enn at det var fine verdier.
 
Er det noen som har erfaring med lavt blodsukker etter 2 timer av testen?
Jeg hadde et fastende blodsukker på 3,6 og etter sukkerdrikk og 2 timer var blodsukker på 2,9.
Jordmor var litt forundret og tok kontakt med gynekolog som heller ikke hadde noe godt svar annet enn at de vil jeg skal ta fastende blodsukker på nytt. Og at jeg tok det videre med fastlege. Dette er gjort, så lurer egentlig bare på om det er andre som har erfaringer med dette?

Jeg hadde 3,9 på fastende og 2,6 etter to timer. Ganske sikker på at det var det. De sa at det var uvanlig at det ble så lavt, men at det bare er et tegn på at insulinet i kroppen virker godt og at jeg må spise hyppige måltider og unngå raske karbohydrater :) har alltid hatt det slik at jeg føler jeg får lavt blodsukker og blir uvel hvis det er lenge mellom måltid eller jeg spiser mye søtt. Har du fått noe mer tilbakemelding? Hverken fastlege eller jordmor her mente dette var noe å følge videre opp for meg.
 
Jeg hadde 3,9 på fastende og 2,6 etter to timer. Ganske sikker på at det var det. De sa at det var uvanlig at det ble så lavt, men at det bare er et tegn på at insulinet i kroppen virker godt og at jeg må spise hyppige måltider og unngå raske karbohydrater :) har alltid hatt det slik at jeg føler jeg får lavt blodsukker og blir uvel hvis det er lenge mellom måltid eller jeg spiser mye søtt. Har du fått noe mer tilbakemelding? Hverken fastlege eller jordmor her mente dette var noe å følge videre opp for meg.
Takk for svar, og litt godt å høre at det er flere som har det sånn :)
Jeg tror jeg også alltid har hatt det slik, vært hos lege da jeg var yngre for å teste om jeg hadde blodsukkerfall, men da fant de ingenting. Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, ikke at det påvirker meg i det daglige i noen stor grad heldigvis :)

Jeg sendte henvendelse til legen og hun mener det er "reaktiv hypoglykemi". Det er ikke noe som utredes videre, men bare følge med. Hvis jeg får hyppige "anfall" eller føling skal jeg ta kontakt. Har ikke hatt problemer med det til nå, så tviler på at det er noe jeg kommer til å tenke så alt for mye over. Kanskje bli flinkere til å spise jevnlig og og unngå mye raske karbohydrater.
Legen syns jeg også kunne ta nytt fastende blodsukker neste gang jeg skulle til jordmor.

Tror vel bare jordmor var litt overrasket siden jeg er overvektig og hun mest sannsynlig har fått for seg at jeg dermed omtrent automatisk har svangerskapdiabetes:rolleyes:o_O (hun er litt rar når det kommer til vekt, for det virker som hun tenker at med engang noen får et BMI-tall som er høyere enn normalt så er man en sinnsyk risiko med all komplikasjoner man kan tenke seg :hilarious: Har btw bare hatt normale prøver og er sunn og frisk til tross for litt høy BMI)

Dette ble langt, men da fikk jeg rantet litt om jm og :hilarious:
 
Back
Topp