Glukosebelastning

Urettferdig at det er så ulik praksis rundt omkring. Det burde det ikke være. Bor i Oslo og jeg har ikke betalt for noe i løpet av hele svangerskapet så langt. Har blitt fulgt opp av fastlege med jevnlige blodprøver på grunn av noen diffuse blodprøvesvar, fått influensavaksine og hatt rutinekontroller på helsestasjonen, alt uten å betale en krone.
Jeg har heller ikke betalt noe før nå, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi må betale for denne testen.. betalte for sukkerlaken og en egenandel på tiden. Det siste kunne de i hvert fall droppa. Men hun sa sånn var det.... Burde sjekka med Helfo. Sist betalte jeg bare for sukkerlaken.

Måtte også betale egensndel på blodsukkermåleutstyr i dag. Så det er visst ikke bare gratis å være gravid.
 
Å nå ble jg bekymra!
Jeg har også hatt HG og kaster fortsatt opp i ny og ne (tar Zofran). Skl ta prøven på onsdag og er kjempenervøs. Føler det kommer til å gå til helvete.....

Du får bare si at du har hatt HG og at du er redd for å bli dårlig, og si at du hadde satt pris på å kunne legge deg ned et sted eller sitte på et eget rom. De har sikkert forståelse for det ❤️
 
Urettferdig at det er så ulik praksis rundt omkring. Det burde det ikke være. Bor i Oslo og jeg har ikke betalt for noe i løpet av hele svangerskapet så langt. Har blitt fulgt opp av fastlege med jevnlige blodprøver på grunn av noen diffuse blodprøvesvar, fått influensavaksine og hatt rutinekontroller på helsestasjonen, alt uten å betale en krone.

Enig! Har ikke betalt noe jeg heller for x antall timer hos legen.
Svangerskapsomsorgen skal jo være gratis heter det seg!
 
Skal på fredag i neste uke, spent på det :nailbiting: Men det hjalp å lese lengre opp her om at det ikke var så ille likevel - takk!

Oppdatering: tok testen 27.11., fikk bare høre at "det var bra". Sjekka verdiene ifbm kontroll hos jordmor 11.12., viste seg da at jeg hadde 5,3 både fastende og etter 2 timer. Lege og jordmor var ikke helt enige om behovet for 2 ukers måling hjemme, men det endte meg at jeg skal gjennomføre disse målingene. Og helt ærlig tenker jeg at det er bedre å teste for mye enn for lite, så det er greit for min del:) så da får vi se om 14 dager hva konklusjonen blir :angelic:
 
Oppdatering: tok testen 27.11., fikk bare høre at "det var bra". Sjekka verdiene ifbm kontroll hos jordmor 11.12., viste seg da at jeg hadde 5,3 både fastende og etter 2 timer. Lege og jordmor var ikke helt enige om behovet for 2 ukers måling hjemme, men det endte meg at jeg skal gjennomføre disse målingene. Og helt ærlig tenker jeg at det er bedre å teste for mye enn for lite, så det er greit for min del:) så da får vi se om 14 dager hva konklusjonen blir :angelic:
Bra å sjekke ja. Lover bra at 2t-verdien er lav da. Håper hjemmemålingene er fine.
 
Posta denbe i en annen tråde, men kan poste den her også.

Fikk anbefalt denne ved veiledning i dag:

https://chatbots.ihelse.net/dina

Spesifikk info på svangerskspsdiabetes. Kan spørre roboten spørsmål og det finnes en meny med diverse informasjon. Fine sider om reaksjoner og egenpleie ved disgnose. Verdt å lese.
 
3,7 før og 4,6 etter, så skal det bare bli bekreftet av prøven som blir sendt inn. Happy!! :D en bekymring mindre. Synes det verste var å ikkje spise frokost, og halsbrannen som meldte sin ankomst etter første slurk, og ikkje kunne gjøre noe som helst med det før siste prøve var tatt. Men alt for guten i magen! :Heartblue
 
Du får bare si at du har hatt HG og at du er redd for å bli dårlig, og si at du hadde satt pris på å kunne legge deg ned et sted eller sitte på et eget rom. De har sikkert forståelse for det ❤️

Jeg prøvde. Jeg dro dit i dag for å ta testen og endte opp med å kaste opp før jeg drakk drikken rett etter at de tokk blodprøvene. Hun damen som tokk blodprøven sa at dt ikke var noe vits i å drikke glucosebelastningen engang, men jeg insisterte og ville ikke gi opp så lett. Drakk en slurk av glucosebelastning og etter 2-3 min med litt rar magefølelse og svimmelhet kom selvfølgelig alt ut + galle. Kastet 2 gngr til hjemme etterpå. Aldri mer :depressed:
 
Jeg prøvde. Jeg dro dit i dag for å ta testen og endte opp med å kaste opp før jeg drakk drikken rett etter at de tokk blodprøvene. Hun damen som tokk blodprøven sa at dt ikke var noe vits i å drikke glucosebelastningen engang, men jeg insisterte og ville ikke gi opp så lett. Drakk en slurk av glucosebelastning og etter 2-3 min med litt rar magefølelse og svimmelhet kom selvfølgelig alt ut + galle. Kastet 2 gngr til hjemme etterpå. Aldri mer :depressed:

Åh, så kjedelig ❤️ Er de fortsatt bestemt på at du skal ta den, eller dropper du det?
 
27+3
Da er glukosen fortært og det nærmer seg to timer etter inntak, er SÅ uggen og sulten!! Har heldigvis med meg matpakke, den skal spises så snart jeg kan for å si det sånn!:p

Håper JM henter meg på tiden, så jeg ikke må vente over altså:bag:

Gikk greit å drikke flaska, men det var ganske så søtt ja. Fikk den med bringebær, smakte som sånn blå is/kjærlighet på pinne som var så poppis på 90-2000 tallet:wacky:

Blodsukkeret var 4.8 fastende, virker ikke som jeg får vite det etterpå, men hun skal ringe meg på mandag:) Da blir det ingen spiserestriksjoner i helga i det minste:rolleyes:

Ligger i en stressless i avskjermet krok av venterommet på helsestasjonen, det fungerer helt fint. Har sovet 20 minutter til og med:cool: Vi tok svangerskapsundersøkelsen rett etter glukosen, så den første timen gikk med der:)

Lillemor ble helt turbo av glukosen, så hun har hatt fest med å sparke oppunder ribbeina!!:hilarious:
 
Åh, så kjedelig ❤️ Er de fortsatt bestemt på at du skal ta den, eller dropper du det?

Jeg ringte fastlegen når jg kom meg hjem og tryglet om å ikke måtte ta den igjen :blackeye:, han sa heldigvis greit og skjønte at det ikke var noe vits i å prøve engang:dead:. Tusen takk, glad for at du klarte det ihvertfall :happy:
 
Da er glukoseprøven tatt . Det var ikke gøy nei. Veldig fæl drikke med kvalme som etter følger. Første blodprøve svar var fine Venter svar på nr. 2. Får resultatet først imorgen. Men tror de også blir fine.
 
Tok det på fredag. Fikk svar i dag 4,6 før og 6,3 etter. Deilig! Hadde det med nr 2. gikk veldig fin. Og endte opp med å måle 2 ganger i uka. Legen sa de er mest opptatt av HbA1c ved uke 12. er den fin, går det som regel tilbake etter fødsel :)
 
Er jeg sist ute med denne testen :hilarious: 29+0

Var så glad jeg slapp å evt få påvist sv.dia. før jul, men ble faktisk litt redd for om jeg kunne spise det på meg mens jeg fråtset i julekaker og gløgg :joyful: men det tror jeg ikke går an...

Fastende 4,7.
Så da er det bare å vente på neste stikk.

Gruet meg til den drikken lenge nå, men gikk overraskende lett ned, selv om jeg var litt kvalm fra før og ikke liker sterk saft. Men var jo ikke sååå mye smak (vet ikke engang hvilken smak jeg fikk... Kiwi?) , trur det gjorde det litt lettere å få ned selvom det var noe tykt.

Sitter i en vond stol nederst i gangen til kontorene til legene. Glad jeg slipper sitte i selve venterommet, men sofa hadde vært fint nå :sleep011
 
6,2 etter 2t :D hurra
Vondt i rompa og ryggen da :bored: men må vente litt til, da jeg skal ha kontroll også nå...
Heldigvis har jeg sekken full av mat og drikke :hilarious:
 
Back
Topp