Glukosebelastning

Skjønner det er forvirrende.. og håpløst at så mange helsepersonell ikke forholder seg til rettningslinjer, det står jo liksom svart på hvitt at har man over 5,3 fastende har man diagnosen og må begynne sjekke jevnlig, så hvorfor de gjør det vanskelig skjønner jeg ikke :eek: lykke til <3

Jeg vet. Er ikke til å bli klok av.

Da trenger du heller ikke ta den :) er førstegangsfødende over 25 år, de med høy bmi og andre i risikogruppen som må ta den. Eller; anbefales å ta den :)

2 av venninne mine som er 2 gangsfødene og str XS måtte ta det på runde nr2! Jeg heller har ikke kriteriene men må ta den[emoji28]

2 av venninne mine som er 2 gangsfødene og str XS måtte ta det på runde nr2! Jeg heller har ikke kriteriene men må ta den[emoji28]

Like greit å ta den tenker jeg. Jeg har heller ingen av kriteriene, men nå ligger jeg visst i grenseland. Så det visst ingen faset på det heller ser det ut får.

slettet da så mange hadde svart og kopiert inn retningslinjene. grunnen til forskjellig praksis nå er nok at en del sliter med å komme i gang med å følge de nye retningslinjene helt...

slettet da så mange hadde svart og kopiert inn retningslinjene. grunnen til forskjellig praksis nå er nok at en del sliter med å komme i gang med å følge de nye retningslinjene helt...

Er nok det, å det er vel derfor at det er forvirrende også. Å det blir jo en del som blir skadelidende pga dette. Jeg merker jo at jeg blir redd, pga blir barnet stort, må jeg ta keisersnitt, prematur fødsel osv. Å da hadde våre greit at det hadde våre klare å betryggende svar å få tilbake. Isteden for så er jeg redd, vis det ikke blir noen oppfølging får de tror det går bra.
Blir kanskje litt spekulasjoner her.

• Liker
Reactions: Xyt
Fastende blodsukker med 5,3 og over, samt blodsukker på over 9,0 etter 2 timer har svangerskapsdiabetes. Så dette er dårlig av en jordmor synes jeg.

O
Fastende blodsukker med 5,3 og over, samt blodsukker på over 9,0 etter 2 timer har svangerskapsdiabetes. Så dette er dårlig av en jordmor synes jeg.

Men her har jeg 6,3 fastende,men etter 7,9 etter 2 timer. Så hun mente at jeg burde ta en ny fastende test, men va legen som måtte avgjør.

O

Men her har jeg 6,3 fastende,men etter 7,9 etter 2 timer. Så hun mente at jeg burde ta en ny fastende test, men va legen som måtte avgjør.

Enig med eemmaa - retningslinjene er sånn sett klare, så pr def har du en svangerskapsdiabetes, og skal følges opp som det.

Enig med eemmaa - retningslinjene er sånn sett klare, så pr def har du en svangerskapsdiabetes, og skal følges opp som det.

Godt jeg skal til legen på Onsdag, så får jeg klage meg litt til henne. Sån at jeg ikke trenger å bekymre meg.

Har fått beskjed av jordmor at jeg ikke trenger pga vanlig/lav bmi, svært aktiv, 29 år og andregangsfødende...

Har fått beskjed av jordmor at jeg ikke trenger pga vanlig/lav bmi, svært aktiv, 29 år og andregangsfødende...

Jeg har normal bmi, aktiv,31 år og 3.gangsfødende. jordmor sa til meg at hun hadde ei med lav bmi , litt eldre en meg, men førstegangsfødende og trente. Hun hadde svangerskapdiabetes. Så hun sa at det var ikke A4, at det kunne hende dem som ikke man skulle tro engang kunne få det.

Anbefaler alle å ta testen. Det er litt sukkervann. Ikke noe som skader deg eller den lille. Alle kan få svangerskaps diabetes om man har høy eller lav bmi. Om man har godt eller dårlig kosthold. Uansett alder. Dette da hormonene i svangerskapet påvirker mange andre hormoner også insulin produksjonene i kroppen. Dette er noe vi dessverre ikke kan styre.

Ta testen, det er bedre å oppdage det enn å i værste tilfelle kan skade deg og barnet. Da høyt blodsukker påvirker bl.a nyrene.

Anbefaler alle å ta testen. Det er litt sukkervann. Ikke noe som skader deg eller den lille. Alle kan få svangerskaps diabetes om man har høy eller lav bmi. Om man har godt eller dårlig kosthold. Uansett alder. Dette da hormonene i svangerskapet påvirker mange andre hormoner også insulin produksjonene i kroppen. Dette er noe vi dessverre ikke kan styre.

Ta testen, det er bedre å oppdage det enn å i værste tilfelle kan skade deg og barnet. Da høyt blodsukker påvirker bl.a nyrene.

Enig med deg

Jeg skulle egentlig ønske at testen var en vanlig del av svangerskaps oppfølgingen.

Jeg har litt høy bmi og høy alder, og alt var ok. Mens en venninne ikke kommer innunder kriteriene hadde det og ble oppdaget med en tilfeldighet.

Ja sant, så det er ikke alltid så A4. Så synes absolutt at det skulle våre svangerskap oppfølging.

Oppdatering etter legebesøk i dag.
Hun sa at jeg måtte bare passe på hva jeg spiste, akkurat likt som jordmor. Var ikke snakk om noe oppfølging eller no...sa at det gikk under normale verdier. Jeg blir jo ikke klok på dette, når retningslinjene tilsier noe annet.

Oppdatering etter legebesøk i dag.
Hun sa at jeg måtte bare passe på hva jeg spiste, akkurat likt som jordmor. Var ikke snakk om noe oppfølging eller no...sa at det gikk under normale verdier. Jeg blir jo ikke klok på dette, når retningslinjene tilsier noe annet.

Da hadde jeg ringt fødepoliklinikken. For så lenge en av målingene du tar viser for høye verdier så har du svangerskapsdiabetes og den fastende verdien din er alt for høy og krever oppfølging.
Dialegen min er ikke fornøyd om mine fastende målinger er på 5.2 engang. Han vil helst at de skal ligge på 5.

Da hadde jeg ringt fødepoliklinikken. For så lenge en av målingene du tar viser for høye verdier så har du svangerskapsdiabetes og den fastende verdien din er alt for høy og krever oppfølging.
Dialegen min er ikke fornøyd om mine fastende målinger er på 5.2 engang. Han vil helst at de skal ligge på 5.

Ugh, ja jeg får ta en tlf ditt. Rart at det blir sagt så mye rart og ikke fulgt opp. Blir gal av sån

Ugh, ja jeg får ta en tlf ditt. Rart at det blir sagt så mye rart og ikke fulgt opp. Blir gal av sån

Forstår deg veldig godt der. Men det minste legen din burde gjort var å gi deg måleutstyr å f deg til å måle fastende og 2 timer etter frokost +middag et par uker så en kunne sett om du faktisk klarer få det på retta med kun kosthold

Back
Topp