Glukosebelastning i dag.....

er jeg virkelig overvektig??
Jordmor på oul ser på meg og det første hun sier er at jeg trenger å ta en glukosebelastning.. Jeg er 1.67 høy og veier 74 kg i uke 18.. Jeg er nå i uke 31 og veier nøyaktig det samme..

Jeg fikk ei lite jente sist gang og spiser svært sunt egentlig!

Er nok sikkert bra å ta testen uansett, men måten det ble lagt frem på var sårende og flaut ( ihvertfall når mannen var tilstedet og hørte på)..

Noen flere sol skal ta en slik test?:)
Nei du er IKKE overvektig. :)
Har tatt den selv, i uke 20. Irriterende, selv om det sikkert er bra og alt det der. Alle mine prøver har vært fine hele veien. Ikke sukker i urinen eller noe. Jeg ble veldig dårlig av testen og kommer nok til å nekte neste gang med mindre de finner sukker i urinen.

Bmi'en din indikerer at du er overvektig, men det betyr jo ikke at du nødvendigvis er det allikevel - du kan jo f.eks ha mer muskler enn gjennomsnitt osv. Men greit å ta en test uansett - jeg fikk tilbud om jeg ville ta den, enda jeg ligger rett over undervektig grensen.

Men altså, nå har jeg tatt den to ganger, og selv om det er irriterende så er den ikke så ille som mange påstår. Kjedelig å faste, litt vanskelig å få ned alt og ekkel ettersmak, også må man prøve å slå i hjel to timer - men sååå ille er det ikke. Mest kjedelig og irriterende.

Jeg er en cm høyere en deg, og veier nesten ti kilo mer en deg.( uke 29.) bruker str small/medium i gravidklær, og passer fint noen av mine vanlige klær i 38.
Jeg har hatt en stabil vektoppgang i svangerskapet, og verken lege eller jordmor er bekymret. Jeg vil jo ikke gå opp så mye men lege/jm blir glad, og sier at jeg skal legge på meg. Har litt vann i kroppen, og en baby som vokser godt. Har tatt sukkerbelastningstesten i starten av svangerskapet da dette var standard for alle gravide ifølge mitt legekontor. Skal også ta en til neste uke da jeg er med i en studie, og det har ingenting med vekta å gjøre. Testen jeg har tatt hadde ingen utslag heller. :)

er jeg virkelig overvektig??
Jordmor på oul ser på meg og det første hun sier er at jeg trenger å ta en glukosebelastning.. Jeg er 1.67 høy og veier 74 kg i uke 18.. Jeg er nå i uke 31 og veier nøyaktig det samme..

Jeg fikk ei lite jente sist gang og spiser svært sunt egentlig!

Er nok sikkert bra å ta testen uansett, men måten det ble lagt frem på var sårende og flaut ( ihvertfall når mannen var tilstedet og hørte på)..

Noen flere sol skal ta en slik test?:)

.......

Man må vel ikke ta en slik test pga at man har lagt på seg eller om noen mener du er overvektig? Vil tro du viste andre symptomer som mye fostervann, stor baby, mye tørst, tisser ofte osv.

Jeg har sv.diabetes. jeg går til kontroller på sykehus hver eneste uke.

.......

Man må vel ikke ta en slik test pga at man har lagt på seg eller om noen mener du er overvektig? Vil tro du viste andre symptomer som mye fostervann, stor baby, mye tørst, tisser ofte osv.

Man må ofte ta en test kun pga kilo jo. Jeg hadde ingenting av det andre, men måtte fortsatt ta test. Normalt sf-mål, normal tissing, helt fin urin. Jm har nå skjønt at selv om jeg kanskje veier litt mer enn jeg skal, så er jeg friskere enn mange normalvektige hun ser hver dag :)

Man må ofte ta en test kun pga kilo jo. Jeg hadde ingenting av det andre, men måtte fortsatt ta test. Normalt sf-mål, normal tissing, helt fin urin. Jm har nå skjønt at selv om jeg kanskje veier litt mer enn jeg skal, så er jeg friskere enn mange normalvektige hun ser hver dag :)
Så urettferdig.. Æ e nu ikke d slankeste men måtte ikke ta testen pga d.. Hos mæ var sf-mål over normalen.. Men ikke greit å få vite at pga vekt man må ta d..

Så urettferdig.. Æ e nu ikke d slankeste men måtte ikke ta testen pga d.. Hos mæ var sf-mål over normalen.. Men ikke greit å få vite at pga vekt man må ta d..
Jeg tror det kommer litt an på jordmødre også. Tror noen er mer "hysteriske" enn andre. Min var veldig på å snakke om vekt i begynnelsen. Burde ikke gå opp mer enn 7kg, sa hun, og snakket om mat. Nå sier hun ingenting, gått opp snart 11. Men nei, er som du sier, aldri noe gøy å høre om sin egen vekt hele tiden. Det er ett sårt tema for mange.

Jeg har tatt to runder med glukosebelastning på grunn av litt høy vekt! Mi jordmor sa at jeg var som henne og hadde litt ekstra polstring (kjekt ved dårlige tider- var hennes ord) ;) vanligvis så reagerer jeg når noen nevner vekta mi, men ikke når ho sa det på den måten. Har scora helt perfekt begge gangene, så alt er bare bra. (Svaret kom med en gang, og ikke etter 1-2 dager. Blodsukkeret skal jo testes før test og etter 2 timer) Ho hadde flere tilfeller av sv.diabetes hos normalvektige. Syns det er betryggende at ho følger meg godt opp :)

Æ henta svaret dagen etter for måtte ha den med til gynekologen.. Så du får ikke samme dag..

Du kan få eit midlertidig resultat samma dagen som er ganske så likt resultatet :)

D nekta labben å gi..

Eg var på sjukehuset og tok testen, og da tok dei slik hurtig test samtidig. Må jo sjekke blodsukkeret når ein kjem for å passe på at den ikkje er for høg.

Æ henta svaret dagen etter for måtte ha den med til gynekologen.. Så du får ikke samme dag..
Jeg fikk svar samme dag.. Måtte sitte og vente på legekontoret i 2 timer.. Fikk ikke lov til å bevege meg nesten :O

.......

Jeg fødte liten unge sist gang.. Normal str på baby i magen, drikker normalt, tisser vel normalt, og ingen som har sagt noe på fostervann.. Det er nemmelig det som er så rart.. Jeg hadde ingen problemet med å ta testen, men det var måten det ble lagt frem på av jordmor, og foran mannen min.. Du er overvektig og må ta test sa ho...flaut :(

Bmi'en din indikerer at du er overvektig, men det betyr jo ikke at du nødvendigvis er det allikevel - du kan jo f.eks ha mer muskler enn gjennomsnitt osv. Men greit å ta en test uansett - jeg fikk tilbud om jeg ville ta den, enda jeg ligger rett over undervektig grensen.
Syns det er så rart at man i det hele tatt regner ut bmi på en som er 31 uker på vei.. Jeg har jo masse i magen.. :D men trener masse langrenn og styrke ellers, så har masse muskler.. Så jeg vet at jeg ikke er overvektig :D

Regner med at alt var normalt? Synes d var dårlig gjort av jm, og til en gravid som e full av hormoner i utgangspunktet..

Alt var fint, blodsukker var på 6.8 ;)

Ja, jeg ble jo mest flau ovenfor mannen min.. Ville ikke at han skulle føle at dama hans var overvektig.. Men men.. Han sier jeg er fin, så det er det viktigste :)

Alt var fint, blodsukker var på 6.8 ;)

Ja, jeg ble jo mest flau ovenfor mannen min.. Ville ikke at han skulle føle at dama hans var overvektig.. Men men.. Han sier jeg er fin, så det er det viktigste :)
Uansett så e du jo gravid.. :) Da kan man ha litt ekstra.. Men altfor mye har du ikke, mindre enn mæ.. ;) Nu kan du legge ting bak dæ.. Håper jm ikke kommer med flere kommentarer.. :)

Back
Topp