Gjør celleprøve vondt??

ORIGINAL: Reinbue

Hvordan celleprøve da? kan det ikke tas på flere måter?

er nok i underlivet hun mener, for å sjekke etter celleforandringer.... i forhold til kreft å sånn, tror jeg[;)]

Du kjenner det, men det er ikke vondt - mener jeg! Tror jeg har tatt det en million ganger......[:D]
Ikke grue deg - det går så utrolig fint!

HELT ÆRLIG!!!!!!![:D]

*Ønske lykke til klem*

Hmm.. Celleprøve fra livmorhalsen?? Vet sannelig ikke. Er inne i rufsetufsa iallefall. Slik man skal ta etter man er fylt 25 år, eller når man har fått barn

Hm hvordan tar de det? Skraper de av litt hud?
Tok de ikke det når man hadde gu under svangerskapet? Hvis ja, så syns jeg ikke det gjorde vondt, hvis nei, har jeg ikke tatt det før.

Jeg synes ikke det gjør noe vondt. Det er jo litt ubehagelig bare - men ikke vondt i det hele tatt :) Så du har ikke noe å grue deg til! HELT ÆRLIG :)

Nei trur ikke den gjorde vondt. Men jeg tok den når jeg var gravid, så blødde litt etter på. Vet ikke om du gjør det tilvanlig eller ikke jeg.

Har vel tatt en eller to ganger tror jeg. Som buble sier kjenner man det, men det er ikke noe jeg synest er vondt. Og det er jo fort gjort! Ikke noe å grue seg til! Lykke til.

ORIGINAL: Lene1986

Nei trur ikke den gjorde vondt. Men jeg tok den når jeg var gravid, så blødde litt etter på. Vet ikke om du gjør det tilvanlig eller ikke jeg.

Legen min tok aldri gu på meg mens jeg var gravid. For hun mente man ikke skulle rote oppi der, når man ikke trengte

ORIGINAL: cskjoldal

Legen min tok aldri gu på meg mens jeg var gravid. For hun mente man ikke skulle rote oppi der, når man ikke trengte

Samme her...der minnet du meg på noe... Uff, og æsj...[:'(]
Bestilte du time til å ta celleprøve selv? Husker ikke helt hva legen sa, om jeg skulle bestille time til det senere selv eller om jeg fikk innlkallelse...

ORIGINAL: ebeth83

Bestilte du time til å ta celleprøve selv? Husker ikke helt hva legen sa, om jeg skulle bestille time til det senere selv eller om jeg fikk innlkallelse...

Jeg måtte bestille selv. Skulle ikke ta før enn 3 mnder etter fødsel.. Men er vell gått mer nå[:-][8D]

Jeg måtte bestille selv. Skulle ikke ta før enn 3 mnder etter fødsel.. Men er vell gått mer nå[:-][8D]

Oki...da burde jeg vel prøve å få bestillt en sånn time av noe slag da...
Hvis jeg bare får mannet meg opp til å ringe, -bruker sikkert et halvt år på det også, så til sommeren kanskje..? [8|][&:][8D]

Oki...da burde jeg vel prøve å få bestillt en sånn time av noe slag da...
Hvis jeg bare får mannet meg opp til å ringe, -bruker sikkert et halvt år på det også, så til sommeren kanskje..? [8|][&:][8D]

Hehe.. Tok sin tid før jeg også turde å ringe.. Er litt skummelt synst jeg. Er ikke så begeistret for å vise "høna" mi frem i hytt og pine[8D]

ORIGINAL: *RubensMamma*

det gjør IKKE vondt, jeg merka ikke at hu drev på engang. satt ganske anspent å venta på at det skulle gjøre vondt, men det gjor det ikke!
det går helt fint!! 3år til neste gang!

Jeg las her inn epå babyverden, at om man ikke hadde skifta partner siden sist prøve, kunne det gå mer enn 3 år mellom hver sjekk..[8|]

Jeg tar celleprøve hvert år, men det er på grunn av at de stadig vekk har funnet cyster. Men uansett, det å ta celleprøve hvert år er veldig betryggende for meg. Til tross for at det er anbefalt at man skal ta det hvert tredje år, vet jeg om mange eksempler på at det er for sjelden.

Better safe, than sorry :)

ORIGINAL: Prinsessen08

Jeg tar celleprøve hvert år, men det er på grunn av at de stadig vekk har funnet cyster. Men uansett, det å ta celleprøve hvert år er veldig betryggende for meg. Til tross for at det er anbefalt at man skal ta det hvert tredje år, vet jeg om mange eksempler på at det er for sjelden.

Better safe, than sorry :)

Er sant det ja..

det gjør IKKE vondt, jeg merka ikke at hu drev på engang. satt ganske anspent å venta på at det skulle gjøre vondt, men det gjor det ikke!
det går helt fint!! 3år til neste gang!

Jeg las her inn epå babyverden, at om man ikke hadde skifta partner siden sist prøve, kunne det gå mer enn 3 år mellom hver sjekk..[8|]

det er endten etter en er fylt 25år, eller om en har født barn. fikk ikke høre noe om partnerbytte. tror ikke det har noe å si, det er ikke sjukdommer de sjekker etter, men evt kreft! trodde det kom uansett partner..hehe.. eller ikke kom... ja du skjønner[;)][;)]
men ingenting er bedre en å VITE at alt er bra[;)] legene har gjort det huuuuundrevis av ganger[:)] (sier jeg som hater at noen skal rote ja!!! HATER)

Kopiert fra jordmor monica sine sider:

Celleprøve fra livmorhals
Heidi 13.01.2009

Spørsmål:
Hei! Takk for mange gode svar! Jeg leser i et svar fra deg at når man bare har én partner, så trenger man ikke screening hvert 3. år. Er dette denne celleprøven fra livmorhalsen for å evt. oppdage livmorhalskreft tidlig?

Svar:

Ja det er det. Denne kreft typen er forårsaket av et condylomvirus som bare overføres ved seksuell aktivitet. Når kvinnens partner heller ikke har hatt andre partnere enn henne kan det heller ikke oppstå smitte.
Det betyr altså ikke at kvinner med en partner ikke trenger testing 3. hvert år.

Mange sexpartnere uten kondom bruk, særlig i ung alder disponerer for smitte. Slimhinnen i unge kvinners underliv er mer sårbar enn senere i livet.
Det er med andre ord god grunn for å ta vare på unge jenter/døtre med omsorg,  informasjon og evt. vaksinering.
Kvinner bør læres til å ta godt vare på seg selv og vite at valg som tas/ikke tas kan få store følger. Tenk bare på Chlamydia infeksjoner og infertilitet p.g.a. tette eggledere. 
Det meste i livet har sin pris.............................
Hilsen Monica.  

jeg skjønner ikke.. kan man få kreft av å ha sex med mange forskjellige?

ORIGINAL: Reinbue

jeg skjønner ikke.. kan man få kreft av å ha sex med mange forskjellige?

Det er det jeg ikke skjønner heller.. Kankje lage en tråd om dette, slik at alle ser det??  Kanskje noen har et godt svar til oss

You must log in or register to reply here.
Back
Topp