Gildes Salami er trygt å spise for gravide

Vi er nok mange som ser lengtende på den... jeg lider litt når vi passerer møren, som her i traktene ligger så man brekker av en så stor bit som man vil ha, og dufter deilig i metersvis rundt.

Men det er 9 måneder av et liv. Det skal jeg klare. Selv om det er tredje gangen. Og ja, fenalåret i jula er viktig for meg,og jeg klarer selvsagt å være gravid i jula med alle tre ungene. Sånn er det bare. Denne gangen er det i det minste fortsatt spiselig når ungen kommer ut, sist ordnet mamma med et til påske.
Klarer meg uten i 9 mnd jeg og. Men ser ingen vits i det hvis det ikke er farlig :)
 
Klarer meg uten i 9 mnd jeg og. Men ser ingen vits i det hvis det ikke er farlig :)

Men gildes kokte/varmebehandelde salami er ikke i nærheten av å ligne på noe av de jeg har lyst på. Tanken byr meg imot.
 
Det er SPEKEMAT jeg har lyst på, skjønner du
 
Ingen nekter vel en gravid kvinne kjøpe brie om hun vil det, men er du klar over risikoen? Selv om det er sjeldent så er det tilfeller og bedre å være på den sikre siden!


http://www.aftenposten.no/nyheter/i...istet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html
Lenge siden men denne moren fikk servert myk ost på sykehuset!!! Og de viste da også om listera smitte.

Jeg holdt meg til hva matportalen sa samtidig som jeg var ekstra forsiktig med å varmebehandle mat ekstra godt

Herregud så tragisk :(
 
Det er jo ingen som nekter noen å spise noe, det er hva som anbefales liksom.. Det er mye i livet som ikke anbefales, og det finnes ting som er forbudt. Folk må ta valgene sine selv! Jeg liker å følge anbefalinger, sånn generelt, men er langt ifra enig i alle, og følger nok ikke alle..
 
Herregud så tragisk :(
Ja utrolig tragisk og denne saken satte virkelig spor så jeg holder meg langt unna i graviditet! Utrolig tragisk å miste tvillinger pga mat man får servert på føden tilogmed!
 
Ble opplyst her på BV om salami og spekemat faktisk da eg gikk gravid i 2010 og 2012..Fastlegen og jordmora bare trakk på skuldrene, hadde ikke hørt om det engang

Når det gjelder Gilde sine uttalelser, så ville eg ikkje tatt det for god fisk før matportalen selv endra det.

Eg stekte salami på panna da eg ble fysen på salt mat..

ok så er sjangsen 0.1 for å få liseria/toxo i Norge, MEN den er jo der..finnes vel andre ting å ha på brødskiva :p
 
Og gunn nok til at enkelte av oss er "hysterike" nok til å følge anbefalingene. Selv om sjangsen er minimal, er konsekvensen enorm
Ja, jeg tok ikke sjansen på at noe skulle skje her. Er nok hysterisk selv :)
 
Sjansen på å få listeria eller toxoplasmose fordi man spiser spekemat?

Men det er ikke en sjanse!

Hvorfor skal ikke jeg stole på helsevesenet her jeg bor?
 
Ingen nekter vel en gravid kvinne kjøpe brie om hun vil det, men er du klar over risikoen? Selv om det er sjeldent så er det tilfeller og bedre å være på den sikre siden!


http://www.aftenposten.no/nyheter/i...istet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html
Lenge siden men denne moren fikk servert myk ost på sykehuset!!! Og de viste da også om listera smitte.

Jeg holdt meg til hva matportalen sa samtidig som jeg var ekstra forsiktig med å varmebehandle mat ekstra godt

Som sagt må jeg stole på helsevesenet her jeg bor.
 
Men det er ikke en sjanse!

Hvorfor skal ikke jeg stole på helsevesenet her jeg bor?
Vel. Disse finnes i rått kjøtt og ost av melk som ikke er pasteurisert, bl.a

Det gjør de i alle deler av verden, så en sjanse er det. Selv om helsevesenet der du bor ikle har fått med seg det de herlige landet har visst lenge
 
Last edited:
Back
Topp