Gildes Salami er trygt å spise for gravide

Jeg holder meg unna, men nå er jeg ikke kjempeglad i salami da og de gangene jeg får lyst på er det grilstad sin jubelsalami og den er såvidt jeg vet ikke varmebehandlet.

Virket som de var godt opplyste i spania da jeg var der og, og fikk automatisk gjennomstekt kjøtt på restaurantene :)
 
Så spennende... Må si jeg la merke til denne

"Lakrids
Gravide bør holde igen med lakridserne og maksimalt spise 50 gram om dagen. Lakrids indeholder et stof, som kan give ødemer og forhøjet blodtryk. "

Rart det ikke står noe om det i vår brosjyre


Det er fordi de bruker lakris i ABSOLUTT alt her. Så den er litt mer gjeldene..
 
Flere kvinner mister sine barn før fødsel pga listeria hvert år.

Vi sikrer våre barn i bil, det dør nesten aldri barn i trafikken lenger, i motsetning til da vi var små, og ble festet... Variabelt.

Nå fester vi ungene trygt, og de dør ikke.

Våre mødre spiste spekemat, og barn døde i mors liv. Man har lært noe som kan redusere risiko. Kvinner i dag bryr seg ikke, det går sikkert bra. Flere barn dør i mors liv som følge av listeria hvert eneste år.

Det er en sjanse jeg ikke er villig til å ta.
 
Det er fordi de bruker lakris i ABSOLUTT alt her. Så den er litt mer gjeldene..
Hehe... Såpass ja.

Er veldig glad i panda lakris jeg da :) men spiser ikke så mye av det nå. Mest fordi jeg får vondt i magen :(
 
Flere kvinner mister sine barn før fødsel pga listeria hvert år.

Vi sikrer våre barn i bil, det dør nesten aldri barn i trafikken lenger, i motsetning til da vi var små, og ble festet... Variabelt.

Nå fester vi ungene trygt, og de dør ikke.

Våre mødre spiste spekemat, og barn døde i mors liv. Man har lært noe som kan redusere risiko. Kvinner i dag bryr seg ikke, det går sikkert bra. Flere barn dør i mors liv som følge av listeria hvert eneste år.

Det er en sjanse jeg ikke er villig til å ta.
Hvor mange barn dør i mors liv som følge av listeria hvert år da?
 
Så spennende... Må si jeg la merke til denne

"Lakrids
Gravide bør holde igen med lakridserne og maksimalt spise 50 gram om dagen. Lakrids indeholder et stof, som kan give ødemer og forhøjet blodtryk. "

Rart det ikke står noe om det i vår brosjyre

Det er vel opplyst om at man skal være forsiktig med lakris her også, men det er ganske store mengder som skal til. Kom over en liste mens jeg var gravid:)

Men forhøyet blodtrykk er ingenting i forhold til toxoplasmose eller listeria tenker jeg da.
 
Det er vel opplyst om at man skal være forsiktig med lakris her også, men det er ganske store mengder som skal til. Kom over en liste mens jeg var gravid:)

Men forhøyet blodtrykk er ingenting i forhold til toxoplasmose eller listeria tenker jeg da.

Har ikke lagt merke til at det står inne på matportalen, i den brosjyren... Derfor jeg stusset på det. Virket ikke som det skulle mye mengdene til i følge danske myndigheter da :)
 
Det er 10-50 personer som blir smittet av listeria i Norge årlig!
Ja og er det lite mener du? Si at 10 av de er gravide, det vil si 10 foster med store misdannelser eller død!
Når vi vet det kan være forhindret så burde man da automatisk gjøre det.
Rart å skulle tenke sånn egentlig! Og skjer vel ikke meg holdning hjelper ikke den dagen det faktisk skjer noe med deg eller dine!
 
Ja og er det lite mener du? Si at 10 av de er gravide, det vil si 10 foster med store misdannelser eller død!
Når vi vet det kan være forhindret så burde man da automatisk gjøre det.
Rart å skulle tenke sånn egentlig! Og skjer vel ikke meg holdning hjelper ikke den dagen det faktisk skjer noe med deg eller dine!

Neidda, det var en kommentar til linken du gav meg. Som at det ikke tilfeller av listeria i Norge.
 
Neidda, det var en kommentar til linken du gav meg. Som at det ikke tilfeller av listeria i Norge.
Linken var der å vise at det er en risiko i Danmark også. Jeg vet veldig godt at det er både listeria og toxoplasmose i Norge! Og jeg gjorde det jeg kunne i mitt svangerskap for å forhindre å få det?
 
Linken var der å vise at det er en risiko i Danmark også. Jeg vet veldig godt at det er både listeria og toxoplasmose i Norge! Og jeg gjorde det jeg kunne i mitt svangerskap for å forhindre å få det?
Men hvis det er like mange tilfeller av dette både i Norge og Danmark, er ikke det litt påfallende? Med tanke på at det opereres med forskjellige råd til gravide? Jeg bare spør altså.
 
Men hvis det er like mange tilfeller av dette både i Norge og Danmark, er ikke det litt påfallende? Med tanke på at det opereres med forskjellige råd til gravide? Jeg bare spør altså.
Det opereres med ulike råd over hele verden, i Sverige er de mest opptatt av fisk i sine råd men fins da listeria og toxoplasmose, siden man vet risikoen burde man holde seg unna og ikke bare stole på rådene i landet man bor i, kan hende de anser de fosterene i året som eventuelt dør som uviktig.
Man bruker belte i bil selvom risikoen for å havne i en ulykke er lav, dette handler kun om å handle forbyggende
 
Vil tro det med lakris egentlig er veldig forskjellig fra person til person , har du lett får å få høyt blodtrykk eller ligger litt høyt fra før så er det jo best å holde seg unna :) men jeg har slitt mer med lavt blodtrykk og spist lakris uten at det har gjort noe, har heller vært til hjelp :) men er jo klart man skal jo ikke overdrive for det .
 
Tror jeg har større mulighet for å bli smittet av toxoplasma av kattene mine enn å spise litt salami. ;)
Men legen min sa at det er stort sett folk som spiser dårlig tilbragt mat i utlandet som blir smittet.
 
Og når det kommer til varmebehandling av salami så er ikke den varmebehandlet, så får være opp til hver enkelt om de velger å spise den eller ikke :)
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByBV Forum1442485113.387833.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1442485113.387833.jpg
    144,8 KB · Visninger: 24
Har ikke lagt merke til at det står inne på matportalen, i den brosjyren... Derfor jeg stusset på det. Virket ikke som det skulle mye mengdene til i følge danske myndigheter da :)

Fant det ikke på matportalen nei, så ikke godt å si hvor mye det er forsket på.
Fant en artikkel fra 2009 i nrk, og nidar har visst en liste over hvor mye lakrisproduktene inneholder på grunnlag av den artikkelen stod det.
http://www.nrk.no/livsstil/advarer-gravide-mot-lakris-1.6806116

Men utifra det som står der regnet jeg meg frem til at det skal ganske mye til før jeg kommer opp i de mengdene. Og det står ikke noe om forhøyet blodtrykk, men et stoff som er i lakris som man visstnok ikke bør ha for mye av.

Når det er sagt, så holdt jeg meg til matportalen:)
 
Og når det kommer til varmebehandling av salami så er ikke den varmebehandlet, så får være opp til hver enkelt om de velger å spise den eller ikke :)
Jo alt kjøttpålegg er varmebehandlet :)
 
Back
Topp