Gi mors etternavn?

Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.

Dette er en diskusjon vi har i hus å! Vi har begge sjeldne navn som bare vår familie heter, så det er litt vanskelig å bli enig. Vi er ikke gift, men jeg ønsker veldig gjerne å ha det samme etternavnet som mannen og barna mine en dag, så her ser det ut som det er jeg som taper kampen.
Det er heller ikke noe alternativ å bruke begge navnene da mitt er så langt :p jeg syns han har et kult etternavn, så selvom det kanskje blir litt tungt skal jeg likevel med glede bruke hans :)


(Jeg velger slik pga tradisjon)
 
Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.
Datteren vår fikk hans etternavn etterfulgt av mitt etternavn, men siden etternavnet hans er så kort satte vi bindestrek i mellom, dermed regnes begge som etternavn av folkeregisteret :)

For oss er ikke tradisjon viktig (er ikke gift, men dersom vi skulle bli det kommer vi begge til å beholde etternavnene våre), og det høres uansett best ut med mitt navn til slutt, så da ble det slik :)
 
Her har barnet vårt fått mitt etternavn. Mannen har et vanlig etternavn og har ingen spesielle følelser knyttet til det. Mitt er et familienavn og betyr mye for meg:) valget ble derfor enkelt.
 
Her har vi begge fredet etternavn, så vi brukte lang tid for å bestemme oss. Så barna har mitt som mellomnavn og hans som etternavn begrunn av klangen
 
Mitt er mellomnavn her. :) Mannen tok også mitt som mellomnavn når vi giftet oss, og jeg hans etternavn. :) Vi ønsket det for det er et sjeldent navn, og det samme som plassen jeg kommer fra. :)
 
Mitt første barn har kun mitt, og det skal baby i magen også.
 
Back
Topp