Gi mors etternavn?

Nadera

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2016
Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.
 
Eg prøvde å tvinge mannen til at ungane skulle ha mitt etternavn da hans er eit veldig vanleg navn, mens mitt er sjelden. Den "kampen" tapte eg, og barna har no mitt navn, bindestrek, hans navn, slik at begge navna er eit etternavn:)
Eg har beholdt mitt navn da me gifta oss, og han har sitt:)
 
Her har ungene fars etternavn da mitt er veldig vanlig og hans er både finere og ganske sjeldent. De fikk hans etternavn også fordi jeg skal ha hans etternavn om vi gifter oss. Mulig jeg tar navnet hans før vi gifter oss også... Det er viktig for meg å ha samme etternavn som barna mine så vil ikke vente så veldig lenge med det.
 
Blant de jeg kjenner er det hipp som happ om fars eller mors navn brukes sist, dersom foreldrene ikke har felles navn.

Vi tok mannens mellomnavn til vårt etternavn. Ganske sjeldent, og nytt for begge to (selv om han hadde det fra før).
 
Kjenner mange som har mors etternavn på barna. Kjenner også flere hvor han har tatt hennes navn når de giftet seg. Så det er ikke gitt lenger at det må bli hans navn, selv om det fortsatt er mest vanlig :)
 
Vår sønn fikk sin fars etternavn, fordi vi da ennå ikke var gift.
Det lå jo i planene, og ettersom at jeg ikke hadde noe spesielt forhold til mitt etternavn, ville jeg bytte da vi giftet oss.
Nå heter vi det samme hele gjengen. :)
 
Har alltid sagt at mine barn skulle ha mitt etternavn da det kun er min familie som heter det, og hvis ikke søstera mi og jeg viderefører det så dør det ut.
Men presterte jo å finne en mann med et sjeldent etternavn, dog ikke like ekstremt som mitt.
Så vår løsning ble bindestrek så begge får med navnet videre. Men hadde han hatt et -sen-navn f.eks hadde han måtte tålt at det ble mellomnavnet :p
 
Vi valgte mitt-hans. Han ville først ha bare sitt. Men da sa jeg klart nei. Da får du i så fall gifte deg med meg så alle får samme etternavn. Gav seg da ;)
 
Vi skal kun ha hans etternavn. Hans er sjeldent. Er ikke så mange som har mitt heller, men vi skal kun ha ett etternavn. Vi har begge kun ett etternavn og har vært veldig fornøyd med det :)
 
Vi bruker mitt etternavn på barna og de har ikke hans i det hele tatt. Hans er veldig vanskelig, og både mitt og hans er sjelden. Vi har begge beholdt egne navn etter at vi giftet oss.
 
Mini fikk mitt navn da pappaen har -sen navn og jeg har et sjeldent et. Så nektet å bruke hans. Veldig glad for det siden det ble slutt mellom oss.
Lillebror får også mitt da ungene mine skal ha samme etternavn. Sambo fikk tilbud om å ha sitt som mellomnavn men han syns det holder med et navn til ungen.
 
Her skal mini ha kun mitt etternavn, siden det både er sjeldent og jeg er siste mulighet i min familie til og gi det videre. Ellers vil det "dø" ut. Heldigvis var sambo enig, men har ikke turt og nevne det høyt hos svigers :bored:

Og jeg har vokst opp med at jeg har forskjellig navn fra søsteren min, hun mammas og jeg pappas, aldri tenkt på det som uvant eller noe problem. Tror aldri noen har spurt oss om det.
 
Kult at det er såpass mange mødre som gir navnet sitt videre også! Tror ikke min samboer had noe i mot det, det er nok mer slekta hans kanskje.. Men her har vi sjeldne navn begge to..
 
Vi tok mitt mellomnavn, altså min mors etternavn til navn da vi giftet oss, og det får ungene også. Og med mannen sitt etternavn til mellomnavn. Ikke akkurat vanligste måten å gjøre det på.... :)
 
Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.

Vår har mitt etternavn (og fars etternavn som mellomnavn). Jeg ønsket veldig mitt etternavn da det er i slekten og bare vår familie som heter det :) Heldigvia gikk mannen med på det :p
 
Vi valgte mitt som mellomnavn og fars som etternavn :) vi er ikke gift. Det ser og høres bedre ut slik.
 
Vårt felles barn har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Dette fordi vi er bare 16 med mitt etternavn, og hannes er mer vanlig. ☺
Barnet jeg har fra før har kun mitt etternavn.
 
Her ville jeg at våre to barn skulle ha mitt etternavn pga at vi kun er 14 syk som heter det i Norge, men den kampen tapte jeg og de fikk det som mellomnavn...
 
Back
Topp