Gi mors etternavn?

mitt som mellomnavn, hans som etternavn. Hadde vært finere motsatt.
William Matheo Eriksen Velde heter han. Velde Eriksen er finere... haha
 
Vi giftet oss før vi fikk barn og beholdt egne navn. Derimot, når lille kom så bestemte vi oss for at han skulle ha mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Mannen endret sitt i samme slengen, så nå har både mann og pode samme mellomnavn (hans tidligere etternavn) og etternavn :)

Vurderte en stund å gjøre det samme, men franske regler om navneendring er såpass stive at det er enklest å la være
 
Nå heter vi det samme til etternavn selv om vi ikke er gift, så vi trengte aldri å ha den diskusjonen. Men hadde vi hett forskjellige hadde de sikkert fått enten hans, eller begges om mitt navn hadde vært mer sjeldent enn hans
 
Jeg tok min manns navn da vi giftet oss, så for vår del er det enkelt. Men i tillegg får baby et av mine mellomnavn, har bare ikke bestemt hvilket enda:)
 
Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.
Ja, vi valgte å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn. Det var rett og slett fordi vi synes det var finest slik :) hadde ikke gjort meg noe om det er motsatt, men er så GLAD for å ha samme etternavn som henne, barnet vårt. Synes det er så fint med mitt navn :)
 
Vesla har mitt etter navn og fars sitt til mellomnavn.
Nå skal det sies at far tok mitt etternavn da vi giftet oss og beholdt sitt som mellomnavn, så det ble et veldig naturlig valg.
 
Våre barn fikk mannens navn som etternavn og mitt mellomnavn som mellomnavn. Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss så var egentlig ikke noe problem. Mellomnavnet mitt er mammas pikenavn og eneste familien i Norge som heter det:). Hadde jeg vært litt mer sta hadde jeg nok beholdt pikenavnet mitt evt fått mannen til å ta mitt og latt barna fått mitt pikenavn. Gubbens etternavn er bittelitt mer vanlig enn mitt pikenavn men ikke mye. Men tviler på at broren min får barn noen gang så da dør pikenavnet mitt ut på den siden av slekten da jeg ikke har søskenbarn heller som kan videreføre etternavnet der (liten slekt).
 
Samboer og jeg er ikke gift, og er usikre på hva vi skal gjøre med etternavn. Hans etternavn er lengre enn mitt, og litt tungt. Samtidig er hans også litt mer sjeldent.

Det er jo mest vanlig å gi fars etternavn, men er det noen av dere som har valgt å gi barnet fars etternavn som mellomnavn og mors etternavn som barnets etternavn?

Hva valgte dere, og hvorfor? Er interessant å høre hvorfor dere eventuelt valgte fars etternavn i stedet for mors.

For meg er det viktig med begge deler. Jeg er lei av den (for meg "mannssjåvinistiske") tradisjonen hvor kvinner og barn "tilhører" mennene. Jeg fikk min fars etternavn kun, og hatet det, også fordi vi aldri kom overens.

Jeg kommer selv aldri til å ta min kjærestes navn, og barnet skal ha dobbelt etternavn, ett av hvert (vi har begge også doble etternavn).

Kall meg gjerne sær, men jeg synes vi lever i en verden der kvinner og menn er verdt like mye, så hvorfor ikke mors navn så mye som fars? :)
 
Her fikk frøkna pappaen sin etternavn, og mitt etternavn som mellomnavn. Begge har fredede etternavn, men hans er mer sjeldent, og kun hans slekt som heter det i Norge. Vi kommer vel til å gifte oss, og da tar jeg nok hans etternavn og beholder mitt som mellomnavn for å hete det samme som lille frøkna.
 
Vil ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Hans er beskyttet, men mitt er ikke så vanlig det heller.
 
Kommer til å få mitt som mellomnavn og hans som etternavn av "tradisjonelle" årsaker, selv om deg hadde passet bedre å snu det. Jeg kommer til å gjøre det samme den dagen vi gifter oss :)
 
Våre unger har mitt etternavn. Mitt er sjeldent, kun min slekt som heter, mens mannen har et av de vanligste sen-navnene. Fullstendig uaktuelt å gi ungene hans navn kun fordi han er faren og det er tradisjon.

Vi vurderte å ta et felles slektsnavn (hans mormors pikenavn) fordi vi ønsket et felles navn, men vi endte på at han skulle ta mitt. Det har han foreløpig ikke gjort, litt latskap fordi alle kort/pass ol. må byttes, og sikkert litt fordi det ikke er så viktig for han.

Hadde hans navn vært sjeldnere/finere så kunne jeg vurdert å bytte, men jeg hadde ikke gjort det om han hadde forventet det. Det ville vært feil for meg (men så er det godt mulig vi ikke vært sammen om han hadde vært typen som forventet slikt).
 
For meg er det viktig med begge deler. Jeg er lei av den (for meg "mannssjåvinistiske") tradisjonen hvor kvinner og barn "tilhører" mennene. Jeg fikk min fars etternavn kun, og hatet det, også fordi vi aldri kom overens.

Jeg kommer selv aldri til å ta min kjærestes navn, og barnet skal ha dobbelt etternavn, ett av hvert (vi har begge også doble etternavn).

Kall meg gjerne sær, men jeg synes vi lever i en verden der kvinner og menn er verdt like mye, så hvorfor ikke mors navn så mye som fars? :)

Jeg er enig, men man ser jo fortsatt at det går i fars favør.
Vi har fortsatt ikke bestemt oss.. Spent på hva det blir!
 
Vi kommer til å velge et av etternavnene. Tror det blir hans, og når vi gifter oss bytter jeg også:) Vil hete det samme som barna og at hele familien har det samme navnet. Blir rart å skulle gi barna begge navnene med bindestrek- da får jo de et helt nytt navn som ingen av foreldrene har. Dessuten blir det unødvendig langt.
 
Mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Ingen av oss har -sen-navn, ei heller spesielt vanlige etternavn. Vi har snakket om å ta samme kombinasjon som barna, begge to, men jeg er veldig knyttet til mitt etternavn, og har intet ønske om å bytte egentlig.
 
Hadde vi ikke vært gift hadde førkna vår tatt mitt etternavn og hans som mellomnavn. Føler det er ganske normalt hos ugifte par. Hvertfall hos de jeg kjenner :p
 
Back
Topp