Går fødsler i ‘arv’?

Her har ikke min mors egne fødsler vært like engang, alt fra over 20 timer (med meg hehe) til under 6 (nestemann etter meg, men med 8 år mellom). Så vet ikke helt jeg. Min søster har brukt lang tid på sine, mens jeg har klokka inn på 1,5 (igangsatt og ikke fullbårent barn), 5 og 6 timer.

Sånn har progresjonen på mine fødsler vært også, som din mor. Altså rundt 18t aktiv fødsel med første fullbåren baby, og under 5 timer på den neste :p var 2-3 timer på den første fødselen med den bittelille da.
 
Her har det vært ganske likt, mamma brukte vel ca 12 timer med meg, 16 dager før termin, i tillegg var jeg liten, rett under 2,5 kg. Jeg brukte 7 timer med første, 15 dager før termin, også under 3 kg. Lillesøster kom på 5 timer, 7 dager før termin, var større (svangerskapsdiabetes), men la seg raskt på samme kurve som storesøster, under snitter.
I tillegg har vi begge hatt lette fødsler, ingen skader eller problemer i ettertid.
 
Sånn har progresjonen på mine fødsler vært også, som din mor. Altså rundt 18t aktiv fødsel med første fullbåren baby, og under 5 timer på den neste :p var 2-3 timer på den første fødselen med den bittelille da.

Mine ser ut til å bli lengre. :hilarious: Husker ikke hvor lange fødsler hun hadde på mine eldre søsken da, hun husker ikke selv. Min husker hun pga lengden, så de andre var vel kortere enn det iallefall. :hilarious:
 
Sniker her har det ikke lignet med min mor, dvs første var sete og det har ikke min mor hatt fikk derfor pks pga sete.

Nr to satt fast og derfor ble det ks igjen.

min mor har født enkelt og ikke komplikasjoner.
 
Mine ser ut til å bli lengre. :hilarious: Husker ikke hvor lange fødsler hun hadde på mine eldre søsken da, hun husker ikke selv. Min husker hun pga lengden, så de andre var vel kortere enn det iallefall. :hilarious:

Haha, noen må gå mot strømmen også! Man glemmer ikke lengden på en fødsel som er på rundt 20 Timer nei :hilarious: :hilarious:
 
Kvinnelege_gynekolog fikk spørsmål om dette engang. Finner ikke igjen tråden på instragrammen hennes, men hun sa nei til at fødlsler går i «arv». Det er så mange ulike faktorer som spiller inn. Men tilfeldigheter kan jo gjøre det likt, også kan jo kanskje noe anatomi osv gå i arv som gjør at det enklere blir fellestrekk, men i bunn og grunn så gjør det ikke det :)
 
Tja, jeg ble født to uker før termindato mens sønnen min ble født på termindato. Jeg ble tatt med akutt keisersnitt, så jeg vet ikke hvor lang tid mamma var i fødsel. Med sønnen min tok det 26 timer fra vannet gikk til han kom, 9 av de var i aktiv fødsel.

Men både jeg og sønnen min lå i seteleie, og det er visstnok ikke uvanlig å se det hos både mor og datter.
 
Det jeg vet er at moren min brukte 42 timer fra hun kom inn på sykeshuset med rier til jeg kom ut. Noe som var leeenge i motsetning til meg som brukte 8 timer.

jeg ble også født 4 dager før termin, mens mitt barn ble født 7 dager før.:)
 
Mine fødsler har vært ganske ulike mor sine. Ho gjekk ca til termin med begge, fødsel på ca 8 timer. Ganske problemfrie svangerskap og fødsler.

Mi første kom 3 veker før termin, nr 2 på termin. Begge store barn, og fødsler med komplikasjoner av litt forskjellig slag. Har også hatt meir plager i svangerskapet med smerter og kvalme.
 
Jeg var 3600g når jeg kom til, fødselen varte ca 35 timer fra begynnelse til slutt. Min lillebror var 4670g og dne fødselen tok ca 25 timer.
Min sønn var 4400g, fikk ballong med lite effekt, dagen etter fikk jeg modningstabletter. Rier men på dag 3 var det kun 4 cm åpning. Mini snudde seg så ble keisersnitt på oss. Så lange fødsler var vell ganske likt
 
Mamma sine fødsler tok laaaaang tid, mens jeg fødte førstemann på fem timer, så her var det ikke likt. Jeg fødte over to uker før termin, mens mamma gikk over hver gang.
 
Min mor har født tre ganger, og på alle ble hun igangsatt på overtid. Jeg fødte dagen over termin. Så her ligner det ikke. Men begge mine søstre har hatt lik fødsel som mamma, og de har mer lik kroppsfasong som henne. Så kan være noe i det:D
 
Back
Topp