Går fødsler i ‘arv’?

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Hallois, fine damer! Hører egentlig til februar 2022-gruppen, men tenker det er interessant å spørre her også!:)

Vet det ennå er en god stund til fødsel, men som førstegangs er jeg litt nysgjerrig og finner hele ‘konseptet’:hilarious: ganske så interessant:bookworm:.

Det jeg lurer på er om det er slik at man gjerne har like fødsler som sin egen mor? Man er jo gjerne litt ulikt skrudd sammen nedentil, men er jo visse ting som antakelig går i arv også. Nå har ikke jeg hatt noe befatning med min mors ‘område’ siden jeg ble født selv for 32 år siden:hilarious:, men vi har ellers veldig lik kroppsfasong. Hun brukte 4 timer på meg(førstemann), andre mann ble litt styr med og måtte tas med sugekopp, og så tok det 45 min med siste(!):bag:. Hun hadde i forkant av denne fødselen fått beskjed om at hun måtte gi beskjed så fort som mulig når noe skjedde ettersom hun har hurtig åpning. Sååå, bør jeg bekymre meg?:hilarious::pompus:
 
Last edited:
De sier vel i utgangspunktet at det ofte er likheter mellom mor og datter. I vår familie stemmer det vel delvis. Store barn (Alle over 3,5kg og flere over 4,5kg), føder på overtid, relativt normale fødsler (bortsett fra min, men det skyldtes kompliksjoner - ikke genetiske) og ofte en treg førstemann. Mamma hadde enkle og ganske uproblematiske svangerskap, mens døtrene har hatt kraftig bekkeløsning og/eller andre ganske slitsomme plager.
 
Det varierer nok veldig. Min fødsel liknet ingenting på min mors 3 fødsler. Men har venninner som forteller at det har liknet ganske mye. Så det er vel egentlig helt umulig å konkludere med. Men kanskje du bær være forberedt på at det kan gå litt fort.
 
De sier vel i utgangspunktet at det ofte er likheter mellom mor og datter. I vår familie stemmer det vel delvis. Store barn (Alle over 3,5kg og flere over 4,5kg), føder på overtid, relativt normale fødsler (bortsett fra min, men det skyldtes kompliksjoner - ikke genetiske) og ofte en treg førstemann. Mamma hadde enkle og ganske uproblematiske svangerskap, mens døtrene har hatt kraftig bekkeløsning og/eller andre ganske slitsomme plager.

Takk for svar:) har du født før?
 
Det varierer nok veldig. Min fødsel liknet ingenting på min mors 3 fødsler. Men har venninner som forteller at det har liknet ganske mye. Så det er vel egentlig helt umulig å konkludere med. Men kanskje du bær være forberedt på at det kan gå litt fort.

Takk for svar:) skader vel uansett ikke å nevne det for jordmor?
 
Vet ikke om det er gjort noe forskning på dette området. Burde gjøres hvertfall, tror det kan dukke opp interessante funn.
Men personlig har jeg hverken hatt lik syklus (eller "debut"), svangerskap eller fødsel som min mor. Og vi er ganske like oppbygd kroppsmessig (høyde og fasong).
 
Både likheter og ulikheter. Mamma har hatt veldig lange fødsler mens min eldre søster og jeg har hatt styrtfødsler begge to. Eneste likheten er at vi alle sammen går på overtid :)
 
Haha, ikke for meg i alle fall. Mamma: 3 raske, ganske enkle fødsler. Barn mellom 3-3.5 kg. Vi har lik kroppsfasong, men jeg er slankere. Min fødsel: igangsatt dag 11 på overtid. Stort barn, revnet grad 3c.
 
Du kan jo ta det opp med jordmor på den timen man prater om fødsel. Mamma gikk overtid med meg og jeg ble født 14 dager over termin, vet ikke med storebroren min, selv fødte jeg på dag 13 over termin med sønnen min. Så spent på om lillesøster kommer før eller etter termin- jeg forbereder meg på overtid. Ellers tror jeg hun har hatt relativt raske fødsler, det vil si 6-7 timer. Hun hadde komplikasjoner med morkaka i ettertid, det har ikke jeg opplevd. Selve fødselen tror jeg ikke vi kan sammenlikne i vårt tilfelle, jeg ble indusert og fødte baby i seteleie. Så min fødsel tok lang tid å få igang, men aktiv fødsel gikk veldig fort. ☺️ Størrelsen på baby har vært ganske lik da, men mannen var også rundt samme størrelse som meg når han ble født.
 
Fødsler går gjerne i arv ja, men det er langt ifra alltid slik.
Min mor, min søster og jeg har like fødsler. Vi har alle kun styrtfødsler, og ingen over termin.
Min bestemor derimot hadde noen tunge fødsler (ikke alle, men hun fødte også 6 barn).
 
Jeg ville tatt litt utgangspunkt i mor sine fødsler, i alle fall. Liksom, om hun fødte raskt, så er det ikke noe vits i å vente for lenge med å dra inn på føden, og risikere å føde hjemme alene :p

Min mor har hatt relativt raske fødsler, i uke 37, 38 og 39.
Mine fødsler har vært relativt raske, i uke 35, 38 og nå.. er vi i 39 and still counting..
Får se om denne også går fort.
 
Kommer sikkert også litt an på hvor mye man ligner sin mor fysiologisk, men det er vel noe i det? Da jeg skulle føde i seteleie var det spørsmål om min mor hadde gjort det samme :)
Min mor har bare født èn gang, og min første fødsel med fullbårent barn ble ganske identisk hennes. Ellers har jeg jo født tre ganger, så kan ikke si noe ang de andre to.
 
Her har ikke min mors egne fødsler vært like engang, alt fra over 20 timer (med meg hehe) til under 6 (nestemann etter meg, men med 8 år mellom). Så vet ikke helt jeg. Min søster har brukt lang tid på sine, mens jeg har klokka inn på 1,5 (igangsatt og ikke fullbårent barn), 5 og 6 timer.
 
Lignet veldig lite på min mor sine. Vi er veldig like å se til. Men hun har endt opp med at ungen satt fast. Hastekeisersnitt og keisersnitt. Jeg har født veldig uproblematisk. Ingen keisersnitt. Revnet lite.
 
Min mors fødsler var heeelt ulik mine. Så ikke her :p
 
Jeg snakket en del med leger og jordmødre om dette da min mor har styrtfødsler og heller ikke har noe særlig rier før pressrier. Så der var både min søster og jeg ute på under én time fra start! :hilarious: Jeg var jo veldig opptatt av å ikke føde første hjemme, så spurte og gravde veldig mye. Konklusjonen er - de er alle veldig uenige i hvor mye det har å si.

Min søster sine fødsler varte vel omtrent 8 timer med første da hun ble igangsatt pga svangerskapsdiabetes, og 4 timer med andre (samme greia). Jeg skulle ha planlagt keisersnitt så vet jo ikke helt resultatet, men etter én time med rier hadde jeg 7-8 cm åpning, så jeg likner nok mer på min mor. Så veeeeldig spent på nestemann - når det blir :wacky:
 
Min mors fødsler og mine fødsler har vært ulike men det som har vært likt er at det har tatt evig lang tid.. hos meg har det endt opp med keisersnitt pga barna lå feil.. hun har det kun tatt tid.. men vaginale fødsler. :) denne gangen blir det planlagt keisersnitt. :)
 
Har visse likheter med min mamma. Har hatt raske fødsler på hhv 4 timer med første, 58 min på andre (født i bil på vei til sykehus) og 32 min med nummer tre. Alle mine tre har vært liten av vekst, tyngste var 3330 gram. Mammas tre har også vært lettvektere og hun fødte også raskt. Min søster derimot har hatt lengre fødsler og tyngre barn.
 
Back
Topp