Fyrverkeri

Hvis jeg husker rett så er det lysshow (eller har vært, før corona) i f eks Stockholm.
Fyrverkeri plager ikke bare ville dyr, husdyr og enkelte mennesker, men det er også ansvarlig for en del øyeskader og forsøpling. Så det at man ikke kan se det er en dårlig unnskyldning i mine øyne. Fyrverkeri er ingen nødvendighet.

Lysshow hadde vært fantastisk, spesielt i år, slik at eventbyråene hadde hatt noe å gjøre ❤️ Skikkelig lysshow er kjempekult :D de er jo hakket proffere til å håndtere store folkemengder enn feks kjøpesentere er også..

Dyr som må luftes regnes som god grunn
Det var da enda godt, frisk luft har liksom aldri skadet noen. Og på sin egen eiendom så blir man jo ikke mer smittet innenfor sin eget hus men det er mye ulogiske regler under koronatiden. Håper folk i hele verden likevel får en fin nyttårsfeiring❤️

Hørte noe rykter om at det var veldig populært å skaffe seg hund da spania var nedstengt, da kunne man lufte seg :nailbiting:
Tror jeg hadde gjort det samme om de nektet meg frisk luft, det er jo helt syk regel. Man blir jo ikke smittet på sin egen gårdsplass om man holder seg unna andre..:

Som dyreeier gjennom hele livet, og med marka bak husveggen, har jeg ikke noe sansen for fyrverkeri. Vi har ikke kjøpt det på mange år. Stjerneskudd er greit. Jeg synes ikke noe om privat oppskytning, og jeg synes oppriktig synd på alle dyr og folk som er livredde mens det står på, så mine barn vokser nok opp uten å ha sett foreldrene sende opp fyrverkeri :) Hadde vært kult om feks Oslo kommune ordnet et heftig lysshow i stedet for!

Vi kjøper raketter for 100 kroner :).
Mest for barna sin del :), gidder ikke bruke store mengder penger på det :)

Det er felles i mange bygder også :)
Ja jeg veit det. Men vår kommune har ikke råd til det hele tiden. Har vært en del i der slag saker og en del penger som har forsvunnet mens alle skoler faller ned. Felles fyrverkeri blir da lagt vekk.

Det er ikke pengebruken jeg reagerer på :)
Det er en unødvendighet de ville dyrene, husdyrene, og redde mennesker ikke bør måtte gjennomgå.
Hva du bruker pengene på er irrelevant for min del.
I tillegg til forsøpling og skading.
Jeg syns det er egoistisk å skyte opp, så jeg gjør det ikke.
Skulle ønske flere lot vær, men jeg styrer ikke andres handlinger.
Hvorfor folk skyter det langt inni skogen og midt i boligstrøk veit jeg ikke. Men vi har ikke hytte eller hus på sånne steder. Selv om vi bor i se trim så har vi ikke mange nære naboer da skolen, bhg, bensinstasjoner og butikker tar opp meste av plassen. Ikke mye vilt ved hytta heller. Hadde jeg vært på hytta til pappa så hadde vi bok tenkt oss om noen ganger. Jeg er oppvokst med oppdrett av hund, så jeg veit hvor redde kan blir mens andre synes det er gøy.

Ja jeg veit det. Men vår kommune har ikke råd til det hele tiden. Har vært en del i der slag saker og en del penger som har forsvunnet mens alle skoler faller ned. Felles fyrverkeri blir da lagt vekk.
Er ikke kommuner som nødvendigvis betaler, menge steder opprettes det spleis av privatfolk for å ha felles oppskyting .

Men sånne felles-greier kan jo vel knapt være lov i år? Pga korona, det samles jo ofte mye folk da? Ute, men likevel?

Vi bor i en liten kommune med 3/4 bygder, noe felles ville måttet medføre at de fleste måtte reise dit for å se, og det er jo ikke en helt knall løsning. Vi har ikke noe slikt heller, men er annet år kunne jeg absolutt bidratt til det. Det finnes et i nabokommunen, om vi reiser sånn ca en time, men det er i alle fall ikke aktuelt i år og egentlkg litt rart å kjøre så langt bare for å se, altså dette seg i bilen rundt 22.30, finne seg en plass å stå, se på, og kjøre hjem.

Back
Topp