Fyrverkeri

Jeg er veldig glad i raketter. Har kjøpt inn et slikt tenningsett slik at jeg kan lage et lite show selv uten å måtte fyre på noen direkte selv. Alle kan stå på avstand å få med seg showet. Men blir ikke å lage noe show i år, guttungen er for liten til å få noe av det. Så vi drar muligens til mamma. hun bor på en plass hvor man kan nye andres fyrverkeri. Jeg bor nemlig på en plass hvor vi ikke kan det. Og er veldig glad for at man kan kjøpe selv. Mange kommuner inkludert min egen har for mange sentrum for langt unna hverandre slik at vi ville vært heldig om vi fikk en fjert på mitt tettsted om det skulle blitt opp til kommunen å sende opp noe. De årene vi derimot har feiret hjemme her, så har vi brukt å dra mot byen, slik at vi kan se Tromsø omegn på avstand. Ellers er vi hos mamma.

Når vi kjøper batterier og sånt selv, går jeg for kvalitet fremfor kvantitet. Jeg vil mye heller bruke 800 kr på et batteri enn 800 kr på masse smått og batterier som har samme smellet opp og opp igjen. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner de som bruker pengene sine på en slik måte. Jeg vil at det skal være et fint å spesielt show.

Hundene våre er sammen med oss. Og ville vært flotte å bruke på jakt, for de finnes ikke skudd-redd. Men vi bruker mye tid sammen med dem i romjulen og på selve nyttåret på trening med raketter. Jeg spiller filmer av fyrverkeri på pcen hvert år. Normale år drar vi på prøve oppskytinger rundt i Tromsø sammen med hundene. Og på selve nyttårsaften så står vi ikke i et boligfelt med raketter på alle kanter, men drar slik at vi kan se feks Tromsø omegn på en side eller at vi drar opp på et fjell å ser der mamma bor.

Men håper folk er forsiktige når de skal sende opp raketter. Ikke drikker før oppsending og at de passer på at batteriene står stødig før de tenner på dem. Og at alle får en fin feiring, om det er sovende, under åpen himmel eller bare lar kvelden gå som normalt.

Man kan jo si at man ikke liker å fyre opp penger, men man betaler for opplevelsen.

Hva som er prioritert for den enkelte skal vel andre ikke kunne avgjøre. Det er mange ting man kan bruke penger på som andre ikke ser verdien i. Fyrverkeri, alkohol, dyr mat, dyre reiser, park-opplevelser, svømmekurs, kunst, konserter, merkeklær, listen er uendelig. For noen er det verd det å betale for et minutt fantastisk fyrverkeri, for andre for en fantastisk god vin (eller et utvalg av sprit) , og for noen er begge deler oppskrytt mens andre velger ja takk begge deler på årets siste dag.

Det er mye folk bruker penger på som jeg ikke i min villeste fantasi ville prioritert. Det er få av disse der er like "stuerent" å kritisere som "å sette fyr på pengene mine", av en eller annen grunn.

Man kan jo si at man ikke liker å fyre opp penger, men man betaler for opplevelsen.

Hva som er prioritert for den enkelte skal vel andre ikke kunne avgjøre. Det er mange ting man kan bruke penger på som andre ikke ser verdien i. Fyrverkeri, alkohol, dyr mat, dyre reiser, park-opplevelser, svømmekurs, kunst, konserter, merkeklær, listen er uendelig. For noen er det verd det å betale for et minutt fantastisk fyrverkeri, for andre for en fantastisk god vin (eller et utvalg av sprit) , og for noen er begge deler oppskrytt mens andre velger ja takk begge deler på årets siste dag.

Det er mye folk bruker penger på som jeg ikke i min villeste fantasi ville prioritert. Det er få av disse der er like "stuerent" å kritisere som "å sette fyr på pengene mine", av en eller annen grunn.
Jeg har ikke noe imot pengebruken. Det er ikke noe jeg har noe som helst med. Mitt problem ligger i at det er ville dyr, husdyr, og enkelte mennesker som blir livredde. Og forsøplingen. Og alle skadene som forekommer.

Jeg har ikke noe imot pengebruken. Det er ikke noe jeg har noe som helst med. Mitt problem ligger i at det er ville dyr, husdyr, og enkelte mennesker som blir livredde. Og forsøplingen. Og alle skadene som forekommer.
De fleste argumentene er like gyldige for alkohol

Jeg er ikke egentlig ute etter å forsvare fyrverkeri, mente mer bare å peke på at det er ulike prioriteringer.

Jeg ser absolutt utfordringer og problemer med fyrverkeri. Selv om jeg liker å se på det. Vi rydder opp etter oss, men at dyr skremmes kan man ikke komme bort fra.

De fleste argumentene er like gyldige for alkohol

Jeg er ikke egentlig ute etter å forsvare fyrverkeri, mente mer bare å peke på at det er ulike prioriteringer.

Jeg ser absolutt utfordringer og problemer med fyrverkeri. Selv om jeg liker å se på det. Vi rydder opp etter oss, men at dyr skremmes kan man ikke komme bort fra.
Ja det er sant. Men ekstremt mange rydder ikke opp etter seg.

Alkohol og raketter bør definitivt ikke mikses.
Det hadde ikke vært så mye skade på folk eller dyr eller natur om folk bare lot være å kaste bort penger på alkohol nyttårsaften ;)

Raketter har vi ikke hatt i privat bruk i Norge (lovlig i alle fall) på mange år forresten. Og med det gikk skadeomfanget heldigvis ned en del. Pinnestyrte raketter var farlige greier altså! Batterier er tross alt tryggere. Men det hjelper definitivt at den som er ansvarlig ikke er full, ja.

Vel uten raketter hadde mye vært forhindret. Personlig liker jeg tanken på ett lysshow
Jeg er ikke uenig i det altså.

Bare leker litt med å se på det med andre briller. For virkelig. Veldig mye hadde vært forhindret uten alkohol.

Det er sant. Eller om folk faktisk klarte å ta ett glass vin uten å drikke hele flaska f eks

Ja. Jeg er ikke fullstendig mot alkohol, på ingen måte. Men, litt måtehold kan ofte være lurt.

Dette er jeg veldig enig i. Dette med å kaste bort penger kommer jo an på øyet som ser, og alle kaster jo bort penger på et eller annet, enten det er konserter, alkohol eller en litt dyrere lammerull til jul. Jeg synes det er er rart argument da de fleste ikke bare konstaterer at det er bortkastet for egen del, men nærmest som en allmenn sannhet.

Vi har tidligere feiret mer landlig, og da hadde vi eget fyrverkeri. Nå er både ungene så små at vi går jo ikke ut for å fyre fyrverkeri, men jeh synes egentlig også at vi bor for tett i nabolaget til at jeg vil fyre opp noe. Synes det kommer for nært biler,både egne og andres, og husene.

Niks. Ikke lov til å forlate huset annet enn av svært gode årsaker. Og butikker har ikke lov til å selge fyrverkeri heller. Man vil ikke ha ekstra belastning på helsevesenet som kan enkelt unngås og som skyldes idioti.
Spesielt, ute i gårdsplassen min er det nok ikke mer virus enn inne i huset mitt. Hva med de som har dyr?

Kjøper kun stjerneskudd. Ungene liker ikke fyrverkeri heller. Bare på lang avstand. De er skeptiske og trekker seg mer inn. Så ikke behov for å bruke penger på det for vår del.

Hvis jeg husker rett så er det lysshow (eller har vært, før corona) i f eks Stockholm.
Fyrverkeri plager ikke bare ville dyr, husdyr og enkelte mennesker, men det er også ansvarlig for en del øyeskader og forsøpling. Så det at man ikke kan se det er en dårlig unnskyldning i mine øyne. Fyrverkeri er ingen nødvendighet.
På landet er det ikke sånt. Fyrverkeri er ikke nødvendig nei, men hva folk vil bruke pengene sine på burde ingen bry seg med. At det er sånt i Stockholm er sikkert fint, men med restriksjoner og at det noe jævlig langt dit så hjelper jo ikke det. Dårlig råd i mange kommuner også.

På landet er det ikke sånt. Fyrverkeri er ikke nødvendig nei, men hva folk vil bruke pengene sine på burde ingen bry seg med. At det er sånt i Stockholm er sikkert fint, men med restriksjoner og at det noe jævlig langt dit så hjelper jo ikke det. Dårlig råd i mange kommuner også.
Det er felles i mange bygder også :)

Det er ikke pengebruken jeg reagerer på :)
Det er en unødvendighet de ville dyrene, husdyrene, og redde mennesker ikke bør måtte gjennomgå.
Hva du bruker pengene på er irrelevant for min del.
I tillegg til forsøpling og skading.
Jeg syns det er egoistisk å skyte opp, så jeg gjør det ikke.
Skulle ønske flere lot vær, men jeg styrer ikke andres handlinger.

Spesielt, ute i gårdsplassen min er det nok ikke mer virus enn inne i huset mitt. Hva med de som har dyr?
Dyr som må luftes regnes som god grunn

Back
Topp