Fyrverkeri hele kvelden!

Etter vi alle hae vært syke hele jula, og de siste nettene har jeg bare sovet 3-4 timer, trenger jeg den søvnen jeg kan få de periodene barna sover. Derfor frustrerende med en del rakettskyting i 22-tida her. Også begynte de igjen 23.40, og holdt det gående til 00.30. Da var jeg så våken at jeg sjekket sosiale medier osv, og sovna vel ikke igjen før 1.30 :p to timer våken pga nyttår, der babyen min faktisk sov.

Jeg synes at om det kun hadde vært fyrverkeri fra 23.55 til 00.05 hadde det vært greit. Kan til nød strekke det fra 23.50 til 00.10. Dessuten synes jeg privat fyrverkeri godt kunne forbys og de kan sette det opp i kommunal regi. Ikke koselig å åpne nettaviser og lese om gutter som skyter på folk, eller masse hus som er brent ned :(
Skal man la noen få tullinger ødelegge for ALLE?
 
Hadde alle hvilt ut og ikke vært syk dagene før, og har noen (for eksempel familie) man kan «flykte» til som bor landlig og langt fra naboer kunne jeg vært enig. Men så er mange syke i jula, det er mange småbarnsforeldre, mange uten avlastning og mulighet for å dra steder. For ikke å snakke om alle hundene og andre dyr.

Det kunne godt vært fyrverkeri fra 18 til 02 enkelte steder man måtte dra til. Men når det er der folk bor og ikke har mulighet til å reise fra synes jeg det er uakseptabelt. Veldig glad for at det ga seg til 00.30 her. Jeg fikk Iallefall 5 timer søvn i natt, som er mye bedre enn alle nettene med 3-4 timer de siste dagene (to syke barn pluss syk mann), men hadde det ikke vært for fyrverkeriet hadde jeg fått nærmere 7 timer totalt. Håper natt til i morra blir stille og uten for mye komplikasjoner :)
Men alle i hele verden kan jo ikke vite at du er sjuk.
 
Etter vi alle hae vært syke hele jula, og de siste nettene har jeg bare sovet 3-4 timer, trenger jeg den søvnen jeg kan få de periodene barna sover. Derfor frustrerende med en del rakettskyting i 22-tida her. Også begynte de igjen 23.40, og holdt det gående til 00.30. Da var jeg så våken at jeg sjekket sosiale medier osv, og sovna vel ikke igjen før 1.30 :p to timer våken pga nyttår, der babyen min faktisk sov.

Jeg synes at om det kun hadde vært fyrverkeri fra 23.55 til 00.05 hadde det vært greit. Kan til nød strekke det fra 23.50 til 00.10. Dessuten synes jeg privat fyrverkeri godt kunne forbys og de kan sette det opp i kommunal regi. Ikke koselig å åpne nettaviser og lese om gutter som skyter på folk, eller masse hus som er brent ned :(
10 min, tilnød 20? Du vil altså at ingen skal få ha mer enn et batteri og ikke feire sammen med andre som har? Det tar jo fakrisk litt tid fra en har tent opp ett til det er ferdig og så lå det gå litt tid før man kan gå bort og sette opp et nytt, så på den tiden rekker man 1-2, tilnød 3 små fra et sted da. For oss vanlige dødelig som ikke har sånne som er seriekoblet til å sende opp kontinuerlig i 10 min.

Synd dere er syke og har sovet lite, selvsagt, og diskusjonen omkring kommunalt fyrverkeri og fulle ungutters idioti er på siden av dette, det er pr nå lov fra 18 til 02 og at det skytes opp (opp, ikke på folk) i denne tiden er igrunnen ikke moralsk forkastelig, men helt normalt og lovlig.


Hos oss smalt mye mellom 21 og 2130 når været var bedre men det gikk mye fra 2330 og mest 2345-0015
Været satte en demper på det og flere fellesoppskytninger ble avlyst.
 
Her var det hele kvelden frem til ca klokka to i natt. Syns det var unødvendig. De fleste er i seng klokka to. Det ble en del oppvåkninger ja. Kjedelig. Også har de holdt på i to dager før nyttårsaften også. Og jeg vedder på at det blir skutt opp raketter de neste par dagene også. Folk bryr seg ikke, selv om det er forbud mot rakettoppskyting alle dager unntatt nyttårsaften. Politiet har jo andre ting å gjøre enn å finne ut hvor rakettene kommer fra og tatt dem som holder på.
 
Her har det smelt siden rakettsalget startet på lørdag. I går var det full rulle fra kl 16. Veldig unødvendig!
 
Men alle i hele verden kan jo ikke vite at du er sjuk.
Nei og det er jo heller ikke pga. meg jeg synes det skal være restriksjoner. Men på grunn av alle de tusenvis som plages av det. Enten det er barnefamilier, eldre, syke, hunder, folk med migrene/krigstraumer/angst/søvnproblemer.

Jeg synes det er flott å se fyrverkeri selv, men synes det må være et valg man kan ta ved å dra bort til der det sendes opp, i stedet for at det MÅ være masse bråk der folk bor og ikke har mulighet til å komme seg unna
 
10 min, tilnød 20? Du vil altså at ingen skal få ha mer enn et batteri og ikke feire sammen med andre som har? Det tar jo fakrisk litt tid fra en har tent opp ett til det er ferdig og så lå det gå litt tid før man kan gå bort og sette opp et nytt, så på den tiden rekker man 1-2, tilnød 3 små fra et sted da. For oss vanlige dødelig som ikke har sånne som er seriekoblet til å sende opp kontinuerlig i 10 min.

Synd dere er syke og har sovet lite, selvsagt, og diskusjonen omkring kommunalt fyrverkeri og fulle ungutters idioti er på siden av dette, det er pr nå lov fra 18 til 02 og at det skytes opp (opp, ikke på folk) i denne tiden er igrunnen ikke moralsk forkastelig, men helt normalt og lovlig.


Hos oss smalt mye mellom 21 og 2130 når været var bedre men det gikk mye fra 2330 og mest 2345-0015
Været satte en demper på det og flere fellesoppskytninger ble avlyst.
Jeg synes vel ikke det er noen menneskerett å ha flere batterier nei. Eller at hver familie/hage skal ha nok til å holde på lenge, i stedet kan kommunen sende opp er flott show i 20-30 min også kan man dra og se på det.
 
Skal man la noen få tullinger ødelegge for ALLE?
Det argumentere kan man bruke om alt fra røyking inne, å kjøre usikret, eller å eie våpen i USA.

På åttitallet var det sosialt akseptert å røyke i samme rom som barna var. Det var sosialt akseptert å ikke sikre barna i baksetet.

Noen vil kanskje si at de ikke trenger å sikre barna sine fordi de kan ikke la «tullingene som kjører stygt» få ødelegge.

De som får husene sine brent opp med alt de eier og har, som får ødelagt øynene sine, eller (mindre alvorlig selvfølgelig) får ødelagt egen eller barnas nattesøvn synes kanskje ikke det er så gøy.

At fyrverkeri koster mye og skaper mye søppel og miljøsvineri er jo også grunner til å la være.

Selv om de fleste synes noe er gøy og det er en tradisjon er ikke det argument i seg selv for å fortsette med det.

Vi har sluttet å ha barn usikret i barnesete, sluttet å røyke inne, og jeg mener vi kan slutte å sende opp privat fyrverkeri også.

Så kjip er jeg, og det lever jeg godt med.

Og det betyr ikke at jeg synes alle som sender opp fyrverkeri er dårlige mennesker. Langt derfra. Er noe lov og de fleste gjør noe vil det være naturlig å velge å gjøre det, det er helt forståelig.

Derfor mener jeg myndighetene må endre reglene.

Røykeloven var super upopulær når den kom, men det tok ikke lang tid før de fleste var veldig fornøyd med den, Inkludert røykerne.

Jeg tror at om det blir et forbud mot privat fyrverkeri, eventuelt bare tidsmessig innskrenkning, blir det sikkert baluba og dårlig stemning med en gang, men når folk blir vant til det vil de nok se fordelene.

Jeg har vært flere nyttårsaftner i Oslo sentrum. Der lages et kjempeflott fyrverkerishow. Og ingen tar skade av det. Og det blir ryddet opp. Og forstyrrer ingen naboer.
 
Jeg synes vel ikke det er noen menneskerett å ha flere batterier nei. Eller at hver familie/hage skal ha nok til å holde på lenge, i stedet kan kommunen sende opp er flott show i 20-30 min også kan man dra og se på det.

Men vi bor i et langstrakt land og slett ikke alle steder er kommunale oppskytinger ikke tilgjengelig for folk. Det er grenser for hvor langt det er naturlig at folk skal dra (hvorfor skal kommunen betale forresten? Fellesoppskytninger her er oftest ikke kommunale)

Et ønske om forbud er greit det men siden det er lov fra 18 nå så synes jeg ikke det er galt å skyte opp mer enn 10 minutter og at folk fakrisk må få lov til det uten å skulle skammr seg fordi klokka var 0015 og utenfor det tidsrommet du mener er greit
 
Men vi bor i et langstrakt land og slett ikke alle steder er kommunale oppskytinger ikke tilgjengelig for folk. Det er grenser for hvor langt det er naturlig at folk skal dra (hvorfor skal kommunen betale forresten? Fellesoppskytninger her er oftest ikke kommunale)

Et ønske om forbud er greit det men siden det er lov fra 18 nå så synes jeg ikke det er galt å skyte opp mer enn 10 minutter og at folk fakrisk må få lov til det uten å skulle skammr seg fordi klokka var 0015 og utenfor det tidsrommet du mener er greit
Jeg har da ikke sagt at folk skal skamme seg. Dette er ikke noe individuelt ansvar. Folk gjør det de har lov til.

Jeg har kun sagt at jeg mener det bør være andre regler. Akkurat som at det på åttitallet var vanlig å la barn sitte usikret i barnesetet. Jeg synes ikke de som var foreldre da skal skamme seg for det. Når reglene ble endret skaffet folk seg gradvis bedre barneseter.

Når røykeloven kom sluttet folk å røyke inne på utesteder, og selv om en del var misfornøyde i begynnelsen, ble folk vant til nye regler og nå setter alle pris på det. Jeg synes ikke de som røyket inne på røykesone før røykeloven ble innført var umoralske eller skal skamme seg heller.
 
Men vi bor i et langstrakt land og slett ikke alle steder er kommunale oppskytinger ikke tilgjengelig for folk. Det er grenser for hvor langt det er naturlig at folk skal dra (hvorfor skal kommunen betale forresten? Fellesoppskytninger her er oftest ikke kommunale)

Et ønske om forbud er greit det men siden det er lov fra 18 nå så synes jeg ikke det er galt å skyte opp mer enn 10 minutter og at folk fakrisk må få lov til det uten å skulle skammr seg fordi klokka var 0015 og utenfor det tidsrommet du mener er greit

Forresten kan det jo være tilpassede regler. Jeg bor noen hundre meter fra kommunesenter og rådhus osv. Likevel skytes det opp masse i hagene rett inntil huset vårt. Hadde de skutt opp fra rådhuset hadde vi kunnet sett det fra vinduet uten at det hørtes ut som vi ble angrepet i krig :p

Bor man på en øde øy eller midt i en skog og ikke har naboer 5 meter unna er det jo kanskje heller ikke noe problem sånnsett. Man risikerer bare å brenne opp eget hus, men den risikoen synes godt jeg voksne mennesker kan få lov å ta selv.

«Min frihet slutter der din begynner» om ens fyrverkeri kun går utover en selv synes jeg alt er Ok. Om det går utover naboer synes jeg ikke det.

Om man sitter i et tomt rom og røyker er det jo heller ikke noe problem for andre
 
Da snakket vi litt forbi hverandre, jeg leste det som om du mente folk i matt ikke burde holdt deg våken mer enn 10-20 minutter, ikke som at du mente det var slik reglene offisielt burde vært endret.

Da misforsto jeg deg.

Jeg er ikke helt motstander av innskrenkning av folks bruk av fyrverkeri, men det er en annen diskusjon for meg enn at det var oppskyting hele kvelden i går.


Sånn forøvrig plages ikke jeg av lovlig bruk av fyrverkeri. Personlig har jeg ikke problemer med et og annen prøve i romjula heller men jeg har unger som ikke liker det og uansett er det ikke lov og da tenker jeg mer å dyr enn på ungene mine. De klarer seg fint.

Forbudet mot pinneraketter hjalp veldig på skader og branner. Batteriene går ikke like høyt og synes derved ikke like langt, men de er langt tryggere. Så lenge man er fornuftig da, ikke skyter mot folk som noen skrev om, slikt har jeg heldigvis aldri opplevd.

Prinsipper om hva som skal være lov kan godt diskuteres(og jeg elsker røykeloven og ønsket den hjertelig velkommen da den kom)

Det var bare ikke det som for meg var oppfattet som tema for denne tråden så jeg misforsto deg.
 
Unødvendig. Her begynte det å smelle ved 4 tiden. Har hatt en livredd hund som har vært helt fra seg hele ettermiddgen og kvelden.
Hu er helt utslitt i dag, stakar :(
 
Da snakket vi litt forbi hverandre, jeg leste det som om du mente folk i matt ikke burde holdt deg våken mer enn 10-20 minutter, ikke som at du mente det var slik reglene offisielt burde vært endret.

Da misforsto jeg deg.

Jeg er ikke helt motstander av innskrenkning av folks bruk av fyrverkeri, men det er en annen diskusjon for meg enn at det var oppskyting hele kvelden i går.


Sånn forøvrig plages ikke jeg av lovlig bruk av fyrverkeri. Personlig har jeg ikke problemer med et og annen prøve i romjula heller men jeg har unger som ikke liker det og uansett er det ikke lov og da tenker jeg mer å dyr enn på ungene mine. De klarer seg fint.

Forbudet mot pinneraketter hjalp veldig på skader og branner. Batteriene går ikke like høyt og synes derved ikke like langt, men de er langt tryggere. Så lenge man er fornuftig da, ikke skyter mot folk som noen skrev om, slikt har jeg heldigvis aldri opplevd.

Prinsipper om hva som skal være lov kan godt diskuteres(og jeg elsker røykeloven og ønsket den hjertelig velkommen da den kom)

Det var bare ikke det som for meg var oppfattet som tema for denne tråden så jeg misforsto deg.
Temaet var slik jeg forsto det at folk fyrer opp hele kvelden. Det hadde de ikke gjort om det ble innskrenket. ;)

Og ja, jeg mener jo da at vi ikke burde holdes våkne mer enn 20 minutter, og det hadde vi ikke blitt om reglene var strengere. Akkurat som jeg mener de som jobber på restauranter og utesteder skal slippe å jobbe i røyklukt.

Når folk ikke har mulighet til å komme seg unna (som de ikke har når de er i eget hjem og ikke har noe sted å dra til) og det skytes opp få meter fra vinduet deres i timesvis synes jeg det er veldigugreit
 
Hadde alle hvilt ut og ikke vært syk dagene før, og har noen (for eksempel familie) man kan «flykte» til som bor landlig og langt fra naboer kunne jeg vært enig. Men så er mange syke i jula, det er mange småbarnsforeldre, mange uten avlastning og mulighet for å dra steder. For ikke å snakke om alle hundene og andre dyr.

Det kunne godt vært fyrverkeri fra 18 til 02 enkelte steder man måtte dra til. Men når det er der folk bor og ikke har mulighet til å reise fra synes jeg det er uakseptabelt. Veldig glad for at det ga seg til 00.30 her. Jeg fikk Iallefall 5 timer søvn i natt, som er mye bedre enn alle nettene med 3-4 timer de siste dagene (to syke barn pluss syk mann), men hadde det ikke vært for fyrverkeriet hadde jeg fått nærmere 7 timer totalt. Håper natt til i morra blir stille og uten for mye komplikasjoner :)

Det er en gang i året da.. jeg syns man må tåle såpass..
 
Det er en gang i året da.. jeg syns man må tåle såpass..
Og det må du gjerne synes. Også må jeg (og tydeligvis flertallet av befolkningen) få lov å synes noe annet.

Det er totalen av alt man må tåle som ti slutt kan vippe en av pinnen. Ikke alt får en gjort noe med, som vær og naturkatastrofer, men vi mennesker kan Iallefall la være å bråke for naboene våre om natta. Eller la være å røyke inne med andre. Osv.

Hensyn, rett og slett.

Og ja, også da jeg var barnløs og sov godt om nettene mente jeg det samme. Da dro jeg inn til Oslo sentrum for eksempel. For å se på det kommunen skjøt opp

Mye som var akseptert før er forbudt nå, som å røyke inn på restauranter eller kjøre uten sikring.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før fyrverkeri blir forbudt.

Og det synes jeg er fint, kanskje aller mest for hundeeierne sin del (og jeg har ikke hund selv, dette dreier seg ikke om meg)
 
Men vi bor i et langstrakt land og slett ikke alle steder er kommunale oppskytinger ikke tilgjengelig for folk. Det er grenser for hvor langt det er naturlig at folk skal dra (hvorfor skal kommunen betale forresten? Fellesoppskytninger her er oftest ikke kommunale)

Et ønske om forbud er greit det men siden det er lov fra 18 nå så synes jeg ikke det er galt å skyte opp mer enn 10 minutter og at folk fakrisk må få lov til det uten å skulle skammr seg fordi klokka var 0015 og utenfor det tidsrommet du mener er greit
Helt enig
 
Og det må du gjerne synes. Også må jeg (og tydeligvis flertallet av befolkningen) få lov å synes noe annet.

Det er totalen av alt man må tåle som ti slutt kan vippe en av pinnen. Ikke alt får en gjort noe med, som vær og naturkatastrofer, men vi mennesker kan Iallefall la være å bråke for naboene våre om natta. Eller la være å røyke inne med andre. Osv.

Hensyn, rett og slett.

Og ja, også da jeg var barnløs og sov godt om nettene mente jeg det samme. Da dro jeg inn til Oslo sentrum for eksempel. For å se på det kommunen skjøt opp

Mye som var akseptert før er forbudt nå, som å røyke inn på restauranter eller kjøre uten sikring.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før fyrverkeri blir forbudt.

Og det synes jeg er fint, kanskje aller mest for hundeeierne sin del (og jeg har ikke hund selv, dette dreier seg ikke om meg)

Skulle likt og sett hvor det flertallet var i natt..
 
Nå har det pågått fra kl16 og holder på enda. Minst en gang hvert 5 minutt. Jeg holder på å bli gal!

Ungen våkner, jeg holdes våken og er stuptrøtt.

Er helt innafor med barnefyrverkeri kl 18 og voksen kl 00.00. Men må dem holde det gående hele forbanna kvelden? Jeg synes det er så sykt unødvendig!

Hva mener du?
Jaa, synes det er litt unødvendig å smelle opp hele tiden, her har de holdt på i to dager. Noen ganger synes jeg fyrverkeri kanskje ikke burde være for privatpersoner, når de ikke klarer å styre seg. Ugreit for dyra i naturen, kjæledyra våre, osv
Er jo fint å ha den tradisjonen også, men man burde holdt seg til 18:00 for barna og 00:00 for oss andre, så det blir mer forutsigbart for de som er redde osv.
 
Back
Topp