"Fyfy mat" :P

Det fins også de som har mindre viljestyrke enn andre, men syns ikke en fortjener å få pes slengt til seg fordi en ikke "klarer å la være" Fint for de som klarer å la være å falle for fristelser som enkelt type mat og nikotin, er ingenting som er bedre enn det! Men kanskje en lur idé for de som ikke klarer å holde seg borte fra "fy fy" kan vise litt mer ydmykhet om de skal publisere det ettersom jeg vet hvor kraftig reakajonen kan vere for de andre som klarer å la vere alle tingene som ikke er heldig.

♧ Sendt fra app'en ♧

Jeg gir ikke blaffen, og skryter heller ikke av det. Jeg har hatt mikrobiologi og kjenner godt til disse bakteriene, og har derav stor respekt, men det er viktig og se de daglige trusselene opp mot desse, for de er det ingen som informerer om! En uansett idiotisk diskusjon, alle må få spise de de vil uten å bli kalt egoistiske! Det er vell ingens jobb å dømme .. ? Hva med den maten du gir barnet etter det har begyndt å spise? Skal jeg kalle deg en egoist fordi du ikke lager hjemmelaget økologisk barnemat hver dag?? ( fordi det er best for barnet)Og hva med all den kreftfremkallende barnematen på glass?? Jeg skulle vertfall være fanatisk i mitt første svangerskap, og i tiden etter det, men det endte med at jeg kjøpte poseggrøt tross palmeolje, jeg kjøpte middagsglass, og jeg feilet der. Det endte med at jeg følte meg som en dårlig mor en stund, noe jeg absolutt ikke er, men i dag skal alle være så perfekte og presset kommer fra alle kanter, så denne gangen tar jeg det litt mer piano ( ikke fordi barnet ikke fortjener det beste) men fordi jeg og fortjener og føle mej tilstrekkelig.. J
Dette er et diskusjonsforum. Mange logger seg inn her og søker opp ting , fordi de ikke vet, og vil ha svar.

Det er forskjell på å skrive "jeg har en avslappet holdning" enn å blåse av det som er anbefalt. Dette er et tema som berører mange, og som de fleste gravide møter på i løpet av svangerskapet.
Jeg vil påstå at man har en egoistisk holdning til det når man velger å følge sin egen lyst kontra ta noen forsiktighetsregler for en bitteliten brøkdel av livet sitt. Og når man da i tillegg åpenlyst deler dette åpent på nettet for hele verden å se, får man også tåle motbør.
Jeg er dog enig med deg, dette ER en idiotisk diskusjon.

Det fins også de som har mindre viljestyrke enn andre, men syns ikke en fortjener å få pes slengt til seg fordi en ikke "klarer å la være".

Så stygt sagt! Her i huset handler det ikke om viljestyrke i det hele tatt, men om tid, energi og å få i seg noe som helst med den smaken jeg har nå.

Når babyen er her kommer det kanskje ikke til å bli hjemmelaget, kortreist, økologisk fra nedfallsfrukt og lykkelige dyr, men ikke pga av manglende viljestyrke.

Folk får gjøre hva de vil for meg, synes det er greit å gjøre oppmerksom på generelle anbefalinger og evnt gyldige motargumenter, men ingen bør si hva andre skal gjøre og INGEN bør spekulere i årsakene til at andre gjør noe annet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Handler det om tid og energi når en putter feks snus, røyk eller spekemat i munnen? Tror du misforstod innlegget mitt GonnaBee

♧ Sendt fra app'en ♧

Det fins også de som har mindre viljestyrke enn andre, men syns ikke en fortjener å få pes slengt til seg fordi en ikke "klarer å la være" Fint for de som klarer å la være å falle for fristelser som enkelt type mat og nikotin, er ingenting som er bedre enn det! Men kanskje en lur idé for de som ikke klarer å holde seg borte fra "fy fy" kan vise litt mer ydmykhet om de skal publisere det ettersom jeg vet hvor kraftig reakajonen kan vere for de andre som klarer å la vere alle tingene som ikke er heldig.

♧ Sendt fra app'en ♧
Kunne ikke vært mer enig med Moshi her! Denne tråden ble plutselig fryktelig stygg! Hva skjedde med normal høflighet og folkeskikk? En ting er å reagere på en saklig måte, og si sine meninger, men å hamre ned på folk slik som det blir gjort her er jo helt bak mål...

Det som er positivt med denne tråden (sikkert andre ting også men) er at jeg selv klarte å motstå fristelsen av forksjellige fyfy mat. Hehe..

Aldri sagt at det ikke er farlig.. Men at man ikke kan leve altfor firkantet! Å sier ikke at jeg høvler i meg spekeskinke hele dagen og hver dag. Men om jeg har lyst på det så tar jeg meg en skive eller 4:) ikke noe jeg skryter av. Jeg lurte bare på hvordan andre var i forhold til "fyfy" mat.

Å det men den røyken skrøt jeg heller ikke av. Var bare ett eksempel..

Kall meg akkurat det dere vil :)

Kunne ikke vært mer enig med Moshi her! Denne tråden ble plutselig fryktelig stygg! Hva skjedde med normal høflighet og folkeskikk? En ting er å reagere på en saklig måte, og si sine meninger, men å hamre ned på folk slik som det blir gjort her er jo helt bak mål...
Hæ? Det er jo hun som ber de "svake" om å være ydmyke og uttale seg forsiktig så folk som er flinke og klarer det ikke skal reagere så sterkt...Altså akkurat det samme som de hun klager på? !?!

Selv om de som spiser spekemat i denne tråden tilsynelatende klarer å la være, men velger å gjøre det likevel, og ikke nødvendigvis er så svake likevel. Man skal være ganske sterk for å stå for sine valg enkelte steder.

Jeg vil ihvertfall få sagt at jeg ikke "dømmer" noen eller noe. Jeg skryter heller ikke av noe. Ja, jeg er kanskje dum og "svak" men jeg tar jo faktisk ett valg om å spise det om jeg gjør det.. Å som sagt frotser jeg ikke:)

Jeg syns dere som ikke spiser sånt er flinke altså:) men folk er forskjellige. Var ikke ute etter å lage kvalme. Bare ren nysgjerrighet ;)

Hæ? Det er jo hun som ber de "svake" om å være ydmyke og uttale seg forsiktig så folk som er flinke og klarer det ikke skal reagere så sterkt...Altså akkurat det samme som de hun klager på? !?!

Selv om de som spiser spekemat i denne tråden tilsynelatende klarer å la være, men velger å gjøre det likevel, og ikke nødvendigvis er så svake likevel. Man skal være ganske sterk for å stå for sine valg enkelte steder.

Igjen så sier jeg at du missforstår det jeg skriver...Det går ann å åpne et innlegg med noe annet enn "er det andre som gir litt F*** i hva de spiser og ikke". Skriver en slike ting så ja, da får en motbør, det sier seg selv. Jeg quoter tidligere innlegg som du tydeligvis ikke har lagt like stor vekt på:

Syns virkelig denne diskusjonen utviklet seg til noe helt annet enn det jeg tolket var meningen med TS sitt innlegg. Alle vil vell barnet sitt beste, men er ikke alle som følger boken 100% slavisk. Trenger ikke begynne å kalle hverandre egoistiske osv av den grunn.

♧ Sendt fra app'en ♧

Da hentet nok du og jeg litt forskjellig informasjon fra de to innleggene hun skrev. Jeg la meg merke ved, og var enig i at hun ba folk om å vise litt mer respekt for hverandre og tenke litt over hvordan ting skrives her inne. :-)

Jeg syns folk blir så stygge mot hverandre til tider, noe som er helt unødvendig i en diskusjon. Det er ikke rart barna våre må slite med nettmobbing når selv vi voksne ikke klarer å holde oss for gode for å "slenge med leppa" for å få frem de poengene vi vil. Det ble veldig mange stygge, frekke og ikke minst sårende kommentarer her inne på nettopp denne tråden.

Da hentet nok du og jeg litt forskjellig informasjon fra de to innleggene hun skrev. Jeg la meg merke ved, og var enig i at hun ba folk om å vise litt mer respekt for hverandre og tenke litt over hvordan ting skrives her inne. :-)

Jeg syns folk blir så stygge mot hverandre til tider, noe som er helt unødvendig i en diskusjon. Det er ikke rart barna våre må slite med nettmobbing når selv vi voksne ikke klarer å holde oss for gode for å "slenge med leppa" for å få frem de poengene vi vil. Det ble veldig mange stygge, frekke og ikke minst sårende kommentarer her inne på nettopp denne tråden.

Ja, enig og jeg er ikke veldig opptatt av å fortsette diskusjonen. Jeg bare skjønner ikke at det skal være mer greit å være frekk og sårende mot noen enn mot andre, og synes ikke Moshi med reka var helt heldig med et par av sine uttalelser heller, så jeg ble litt forvirra

Det er jo det du skriver:
Igjen så sier jeg at du missforstår det jeg skriver...Det går ann å åpne et innlegg med noe annet enn "er det andre som gir litt F*** i hva de spiser og ikke". Skriver en slike ting så ja, da får en motbør, det sier seg selv. :

Men kanskje en lur idé for de som ikke klarer å holde seg borte fra "fy fy" kan vise litt mer ydmykhet om de skal publisere det ettersom jeg vet hvor kraftig reakajonen kan vere for de andre som klarer å la vere

mulig du mente noe annet, men det jeg leser er at du ber de "svake" som spiser spekemat om å ikke tråkke "de flinke" på tærne. Er som sagt ikke veldig opptatt av å fortsette diskusjonen, men synes det er like lett å reagere på noen av de tingene du skriver som andre. Og flere av "de flinke" er ikke akkurat fløyelsmyk i munnen de heller... så kanskje alle bare skal slutte å kalle andre dumme, svake og det som verre er og heller bruke tastefingrene til å spise noe de vil?

Nei, du får bare fortsette å mistolke innleggene mine, heldigvis er det andre som virkelig ser og skjønner hva jeg skriver.

♧ Sendt fra app'en ♧

Nei, du får bare fortsette å mistolke innleggene mine, heldigvis er det andre som virkelig ser og skjønner hva jeg skriver.

♧ Sendt fra app'en ♧
Kan du ikke forklare hva du mener med sitatet jeg oppga da, istedenfor å være spydig? Prøver faktisk å si at jeg blir forvirret av det du skriver, så er det ikke bedre å avklare saken enn å bare påpeke at jeg misforstår?

Last edited:
Kan du ikke forklare hva du mener med sitatet jeg oppga da, istedenfor å være spydig? Prøver faktisk å si at jeg blir forvirret av det du skriver, så er det ikke bedre å avklare saken enn å bare påpeke at jeg misforstår?
Hu mente nok at folk kan la være å bruke ord som 'jeg blir blaffen og faen', og heller skrive det på en finere måte om du skjønner? :p

Jeg tror Moshi i bunn og grunn gjorde et forsøk på å få folk til å se det litt fra begge sider, og vise respekt i måten man skriver ting på her inne, være det seg fra den siden som er i mot eller siden som er for. :-)

Etter hvordan jeg oppfattet innlegget hennes, tror jeg du enkelt og greit misforsto. Hun mente ikke at de som ikke klarer å holde seg unna skal holde kjeft, men at de også kan være litt mindre provoserende i måten ting skrives på. Akkurat som hun skrev i det tidligere innlegget at de som klarer å holde seg unna ikke trenger å kalle folk det ene og det andre bare fordi de velger en annen livsstil.. :-)

Sånn tolket jeg det hvertfall :-)

Omtrent all mat idag er "farlig" syns jeg. Tror det er greit å handle fra leverandører man stoler på og som det ikke har vært noe tull med fra før av. Er ikke lenge siden man fant hestekjøtt i lasagne og ecoli i f.eks kjøttdeig, og ingen av de delene er nevnt som "fy fy" på matportalen.. Syns ikke man alltid trenger å si at andre er egoistiske eller what not. Jeg spiste ei brødskive med røkt laks hos svigermor i jula, jeg vet at de er nøye på absolutt alt annet så derfor stolte jeg på at den var rimelig fersk og fin. Jeg spiste og et par skiver av ei spekepølse hos min onkel for han er latterlig nøye og glad i spekemat, så at det han har fått tak i er fint, tviler jeg ikke på. Holdt meg unna rakfisk pga der har de tidligere funnet listeria (tror jeg det var) tidligere i år. Og slik toxoplasma kan man jo få om man har katt og må bytte på kattedoen... Holder meg unna de verste matvarene og ellers spiser jeg det jeg har lyst på så sant det er fra en leverandør jeg aldri har hatt problemer med selv. Stiller meg skeptisk til ting som det har vært tull med og er forsiktig, men som sagt; de fant jo ecoli i kjøttdeig , så noen ganger er mn faktisk bare uheldig også .. Så vil jeg legge til at alle som ike spiser det mn ikke skal spise er kjempeflinke, men også at jeg tror alle tar forhåndsregler og sikkert får litt vondt inni seg når de får høre hvor egoistiske de er. Nei, jeg trur vi blir noen fine mammaer hele hiten som alle ønsker det beste for våre barn, uavhengig av hva vi putter i munnen :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hurven* ikke hiten :p

Prøvde vel å si at folk må jo nesten få velge selv da.. Noen valg er kanskje dummere enn andre, men det er det jo ikke så mye man får gjort med her på et forum. Blir som Facebook statuser man syns er teite, man lar jo som regel være å skrive "nei du dette tullet du skrev nå syns jeg var skikkelig teit!" Man blar forbi, også kan man heller tenke sitt inni seg :) eller dele med samboer.
Vet jeg på en måte sier at "baksnakking er helt ok" nå, men i noen tilfeller er det kanskje bedre å bare ikke si noe :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp