"Fyfy mat" :P

Okei:) har bare hørt at rå fisk ikke er bra. Men supert. Da kan jeg si at jeg spiser absolutt alt jeg har lyst på:D

Å gå gravid skal ikke være en straff for en matglad person altså! :p

Holder mer enn nok med at jeg ikke kan ta meg ett glass vin :'(
 
"Alkoholfritt" smaker råtten søppel uansett :p
 
Okei:) har bare hørt at rå fisk ikke er bra. Men supert. Da kan jeg si at jeg spiser absolutt alt jeg har lyst på:D

Å gå gravid skal ikke være en straff for en matglad person altså! :p

Holder mer enn nok med at jeg ikke kan ta meg ett glass vin :'(

"Å gå gravid skal ikke være en straff for en matglad person altså!" Eh, unnskyld meg.. Man velger selv å bære frem et barn med ansvaret det innebærer, og da vil man vel ikke utsette sitt ufødte barn for unødvendig fare? Det er bare snakk om 9 mnd, og da burde man klare å holde seg unna matvarene som frarådes. Ja, det gikk "stortsett" bra før i tiden, men gravide ble syke da også. Det er særdeles lite kjekt med toxoplasmose skal jeg si deg... Nei, barnet kommer i første rekke, fra unnfangelse til grav..

Og dessuten, å høre ting fra andre er ikke alltid like bra som å faktisk lese og tilegne seg kunnskap selv fra sikre kilder ;)

GOD JUL :)
 
Bare husk at ikke all "alkoholfri"øl ee helt alkoholfri

Det er ikke eplemost heller ;) Youghurt, surmelk og noen typer brød kan også komme opp i samme alkoholinnhold som de alkoholfrie øl-typene. Jeg mener ikke lettøl som har opp mot 2,5%.

Matportalen sier det er greit, så da tenker jeg at det skal gå bra med en flaske sånn innimellom. Er jo ikke akkurat sånn at det er eneste jeg drikker, det er en gang innimellom når alle de andre rundt bordet drikker godt øl til maten.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_drikke_alkoholfritt_ol
 
Ja jeg har valgt det selv:) men det jeg sier er at man skal ikke sette seg i isolasjon bare fordi man går gravid. Men som jeg skrev tidligere også, alt med måte! :) jeg lever ikke på spekeskinke feks, men om jeg har lyst på det så gidder jeg ikke tenke meg om på det. Jeg spiser det jeg har lyst på:)

Sist jeg gikk gravid så røyka og snusa jeg , det er jo ikke ett pluss i boka det heller, men sønnen min er frisk som en fisk:)
 
Nå sniker jeg litt her men:
Gratulerer med dagens mest idiotiske innlegg!
"Verden vil bedras" er det jeg sitter igjen med, av det du skriver.

Alt med måte funker dårlig når det er snakk om spekemat. Det kan være i den første biten du tar, eller i den 67.
E´kke så farlig for deg, men men gu´så kjedelig for denne babyen da...

Jeg skjønner vitterligen ikke hva som er vits med sånne tråder som dette, er det måte å forherlige seg selv, forhøye seg selv med "pfft, skjer jo ikke med meg"? Eller "se på meeeg, jeg driiiter i anbefalingene! Lite kul jeg da!" ?

Greit nok at sønnen din tilsynelatende er frisk og rask, men det kunne du neppe vite da du røyket og snuste i svangerskapet.

Nei, lenge leve russisk rulett med sitt ufødte barns liv. Det er jo ikke så farlig, bare en baby liksom. (det var ironisk ment)

Og nei, tro det eller ei, du DØR ikke av å droppe noen FÅ ting i et lite komma av livet ditt, for å sikre ditt fremtidige barns helse.
 
Ja jeg har valgt det selv:) men det jeg sier er at man skal ikke sette seg i isolasjon bare fordi man går gravid. Men som jeg skrev tidligere også, alt med måte! :) jeg lever ikke på spekeskinke feks, men om jeg har lyst på det så gidder jeg ikke tenke meg om på det. Jeg spiser det jeg har lyst på:)

Sist jeg gikk gravid så røyka og snusa jeg , det er jo ikke ett pluss i boka det heller, men sønnen min er frisk som en fisk:)

Alt med måte er tull. Hvis akkurat den biten med spekemat/salami/whatever rått kjøtt du spiser inneholder listeria så hjelper ikke "alt med måte". Da får du det og kan risikere at barnet blir sykt og i verste fall dør.

Og "de overlevde før i tida"... Ja, DU overlevde. Men de ungene som døde i mors mange kan ikke motsi deg her inne. Men hvis man leser litt fakta og statistikker så finner man kjapt ut at senaborter og dødfødsler har gått drastiskt ned de siste årene. Nettopp på grunn av at verden går framover og gravide får "regler" å forholde seg til.

For all del. Kjør på du. Spis og drikk nøyaktig det du vil. Men du skal vite risikoen før du gjør det. Når du er klar over at selv en liten bit med spekemat med listeria kan i aller verste fall føre til død for barnet ditt.

Risikoen må du selv ta. Og samvittigheten hvis det mest utenkelige skjer også. Alt med måte er et udatert og helt feil utrykk i denne sammenhengen.

"Jeg tar sjansen" er et mye bedre utrykk. For man går direkte i mot hva helsedirektoratet anbefaler.

Phu, jeg er så glad jeg klarer å glede meg over at verden går framover og man blir mer kunnskapsrik på alle områder.

Som nevnt før. Strandaskinke på pizza er nydelig. Og hundreprosent trygt.
 
Var ikke sånn ment. Jeg respekterer det dere gjør og mener. Er derfor jeg spurte også, spennende å se hva andre gjør også. ;)
 
Følger alt av anbefalinger, savner ting såklart, men mannen skal ti g klart til meg hjemme når jeg kommer hjem fra sykehuset, så da skal det fråtses i det som fråtses kan. :p

Alle kan klare seg 9 mnd uten de tingene som det anbefales å ikke spise. Ha litt viljestyrke, og gjør det som er best for barnet. Barnet kommer først, uansett! Skjønner ikke de som vil risikere ting jeg. Greit at anbefalingene kan virke strenge, men de er der for en grunn. Min mor spiste det hun ville, men da var det ikke noe særlig snbefalinger. Alikevel ber hun meg være nøye nå.

Man kan aldri vite, så hvorfor ta sjansen? Dette er ikke tiden for å være egoistisk.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
PS: det er større sjangs for å få toxoplasma via frukten og grønnsakene dere spiser HVER dag, enn den ene gangen du evt spiser spekemat i julen! En liten tankevekker til dere som er så mye bedre enn alle andre og tar alle forhåndsregler!! Argh..
 
Det er umulig å ta alle forhåndsregler, man må spise, og man kan ikke unngå bakterier hvis man skal ha et sunt kosthold. Derfor holder jeg meg unna de to-tre tingene som legene har sagt jeg skal, og er fornuftig med resten av maten. Jeg spiser ikke mat som har ligget flere dager, jeg vasker frukt og grønnsaker, og spiser stort sett varm mat ute og mat som er laget fra bunnen her hjemme. Går sikkert an å bli tryggere, går sikkert an å bli farligere.... I morra reiser jeg til Spania, det kan jo bli spennende.
 
PS: det er større sjangs for å få toxoplasma via frukten og grønnsakene dere spiser HVER dag, enn den ene gangen du evt spiser spekemat i julen! En liten tankevekker til dere som er så mye bedre enn alle andre og tar alle forhåndsregler!! Argh..
Det er stor forskjell på å ta visse forholdsregler for en gitt tid av livet, enn å åpentlyst skryte på seg å gå midt i mot anbefalinger fra helsedirektoratet!
 
Nå sniker jeg litt her men:
Gratulerer med dagens mest idiotiske innlegg!
"Verden vil bedras" er det jeg sitter igjen med, av det du skriver.

Alt med måte funker dårlig når det er snakk om spekemat. Det kan være i den første biten du tar, eller i den 67.
E´kke så farlig for deg, men men gu´så kjedelig for denne babyen da...

Jeg skjønner vitterligen ikke hva som er vits med sånne tråder som dette, er det måte å forherlige seg selv, forhøye seg selv med "pfft, skjer jo ikke med meg"? Eller "se på meeeg, jeg driiiter i anbefalingene! Lite kul jeg da!" ?

Greit nok at sønnen din tilsynelatende er frisk og rask, men det kunne du neppe vite da du røyket og snuste i svangerskapet.

Nei, lenge leve russisk rulett med sitt ufødte barns liv. Det er jo ikke så farlig, bare en baby liksom. (det var ironisk ment)

Og nei, tro det eller ei, du DØR ikke av å droppe noen FÅ ting i et lite komma av livet ditt, for å sikre ditt fremtidige barns helse.

Signerer !!! Er det mulig liksom. For meg er det så egoistisk og bak mål med en slik tankegang !!! 40 uker liksom for at en skal være sikker på at babyen sin får den beste start! Da snakker en dårlig selvkontroll og rein egoisme rett og slett.

Jeg sluttet å røyke med forrige man på dag en med positiv test ! Noe annet er var overhode ikke noe alternativ etter flere år med røyking. Og vet du hva så vanskelig var det ikke for det var mitt barns helse det var snakk om. Alt går faktisk på viljen.
 
Kan ikke fatte (!!) hvorfor det ALLTID sitter noen fantastisk dumme mennesker og skal skryte av at dem eter og drikker hva dem vil.
Makan til egoisme skal man lete lenge etter.

Og det og kalle folk som faktisk følger anbefalingene for bedrevitere er jo enda bedre.
Nesten til og le av. H a h a . :rolleyes::rolleyes:
 
Litt morsomt og følge denne tråden med så mange kommentarer og folk som blir provosert ! Alle er forskjellige og alle gjør ting på sin måte! Kan man ikke feie for sin egen dør , utenom at det andre gjør er "galt"! Hvis man skal høre på hva alle andre syntes om hva du gjør og skal bry seg om det, kan man ikke leve da! For ALLE har en mening på hva som er det "riktige "
 
Jeg og gir litt F*** i hva jeg spiser. Men hiver ikke innpå mengder med mat som holder på å gå ut på dato:p er som min mann sier: " de fikk no unger før i tiden også ! Og da var det aldri snakk om hva en kunne spise el ikke ;-)

Men vin???? Virkelig?

De kunne spise det de ville for de var mest sannsynlig allerede gjennomgått smitte, og da er det ikke farlig. Det er ved førstegangs smitte det er farlig. Og i dag er veldig få av oss smittet av listeria og toksoplasmose nå. Derfor det ikke anbefales å spise mat med potensiell smitte nå, mens våre bestemødre godt kunne spise "hva de ville."
 
Sushi. Greit det er rå fisk, men alle hadde blitt matforgiftet og syke dersom fisken ikke hadde blitt behandla på en ordentlig måte. Det er helt utrolig hvor trygt det er å spise sushi. :) Holder meg unna tunfisken, uten problem siden det ikke er noe jeg liker så godt.

Sniker fra juni.
 
Det er stor forskjell på å ta visse forholdsregler for en gitt tid av livet, enn å åpentlyst skryte på seg å gå midt i mot anbefalinger fra helsedirektoratet!
Jeg gir ikke blaffen, og skryter heller ikke av det. Jeg har hatt mikrobiologi og kjenner godt til disse bakteriene, og har derav stor respekt, men det er viktig og se de daglige trusselene opp mot desse, for de er det ingen som informerer om! En uansett idiotisk diskusjon, alle må få spise de de vil uten å bli kalt egoistiske! Det er vell ingens jobb å dømme .. ? Hva med den maten du gir barnet etter det har begyndt å spise? Skal jeg kalle deg en egoist fordi du ikke lager hjemmelaget økologisk barnemat hver dag?? ( fordi det er best for barnet)Og hva med all den kreftfremkallende barnematen på glass?? Jeg skulle vertfall være fanatisk i mitt første svangerskap, og i tiden etter det, men det endte med at jeg kjøpte poseggrøt tross palmeolje, jeg kjøpte middagsglass, og jeg feilet der. Det endte med at jeg følte meg som en dårlig mor en stund, noe jeg absolutt ikke er, men i dag skal alle være så perfekte og presset kommer fra alle kanter, så denne gangen tar jeg det litt mer piano ( ikke fordi barnet ikke fortjener det beste) men fordi jeg og fortjener og føle mej tilstrekkelig.. J
 
Last edited:
Syns virkelig denne diskusjonen utviklet seg til noe helt annet enn det jeg tolket var meningen med TS sitt innlegg. Alle vil vell barnet sitt beste, men er ikke alle som følger boken 100% slavisk. Trenger ikke begynne å kalle hverandre egoistiske osv av den grunn.

♧ Sendt fra app'en ♧
 
Syns virkelig denne diskusjonen utviklet seg til noe helt annet enn det jeg tolket var meningen med TS sitt innlegg. Alle vil vell barnet sitt beste, men er ikke alle som følger boken 100% slavisk. Trenger ikke begynne å kalle hverandre egoistiske osv av den grunn.

♧ Sendt fra app'en ♧
Var ikke første innlegget jeg reagerte mest på, men hva som ble skrevet ut over av innlegg, at en kan spise alt med måte at det ikke er så farlig med hverken hva man spiser eller om man røyker. For meg er dette å gamble med helsa til ungen din bare for at en selv ikke har viljestryrke.

Når en skriver slike innlegg må en nesten regne med reaksjoner, men det var vel det som kanskje var målet.
 
Back
Topp