Fuglungen min

Gratulerer så mye :D Kos dere masse!
 
Ååååh, gratulerer så masse :D ❤️
 
I 20 tiden lørdag kveld (14.05.16) var jeg en tur på do. Jeg har vært fryktelig forstoppet lenge og lurt på om det gikk an å presse så hardt at vannet gikk.

Og så lurte jeg på om det gjorde det. Sildret liksom litt lunka væske fra "feil" hull.

Lurte litt utover kvelden, men selv om jeg hadde mange og kraftige hosteanfall, så kom det ikke mer. Ringte føden i 22-tida og ble enige om en kontroll dagen etter.

Riene tok seg mer opp i løpet av kvelden, ser jeg har skrevet her at de var 50 sek og j vonde hvert 15 min.

Gikk og la meg og var akkurat sovna da jeg kjente noe som brast og at det begynte å renne. Minnet litt om en rikelig mensbløsning som løsna. Skjønte jo hva det var og jumpet ut av senga, så snart jeg skjønte at dette tok ikke bindet seg av.

Tbc..
 
Sprang ut på badet, ringte mannen (som var lagt seg på et annet rom) og sa at nå var vannet gått, jeg måtte ha hjelp til å stelle meg. Han ble litt stressa og mente vi måtte dra med én gang.

Ringte føden og informerte om vannavgang ca 01.15 og rier 50-80 sek hvert 15 min i forkant av vannavgang. Ble instruert i å vente til det evt tok seg opp eller møte til kontroll og igangsetting på 17. mai

Halvannen time etterpå (02.50) var riene 6-8 min i mellom og jeg ringte og sa at nå vil jeg inn for å rekke epidural.

Kom oss omsider ut døren, alle er stressa unntatt meg. De syns det tar så lang tid før vi kjører avgårde (ting skal i bilen osv). Vi er på KK ca 03.45. Jeg har 4 cm åpning, men litt mormunn igjen og den er ikke sentrert. Jordmor virker ikke veldig optimistisk for at dette skal skje fort - hun har enda en fødende på naborommet og en på vei i bil - og bare to ledige fødestuer. Natt til 1. pinsedag må vite! Kun føde 1 er åpen!

Tbc
 
Men som med storesøster så tar riene seg voldsomt opp etter at jm har sjekket åpning. De hagler på og er neppe lengre i mellom enn 2 min til å begynne med, og 1 min etter en stund.

Jeg får klyster og blir deretter flyttet til fødestue - da er klokka rundt 04.00 tror jeg. Etter innskriving osv får jeg det for meg å etterlyse epidural. Det er jo tidlig, men slikt kan jo ta tid vet jeg.

Det viser seg at jeg sa please i siste liten, anestesiteamet skulle til å gå på hviletid, så om jeg skulle ha så måtte det bli nå. Vi var jo alle litt skeptiske til om det ville føre til at alt stoppet opp, men jeg måtte ta sjansen.

Epiduralen ble satt ferdig 04.35, og det var like himmelsk som jeg husker det med storesøster. En god rus!!! Og en etterlengtet pause. Jeg får så lite som mulig, kjenner fortsatt gode rier i underlivet, men de er levelige. Jeg kjenner på en måte hvordan mormunnen strekker og beveger seg.

Jeg blir sjekka ca 05.30 og har da 7 cm. Jm går i mellom to rom og jeg blir bedt om å dra i alarmen om jeg får pressetrang. Et kvarter senere sjekker de igjen til 9 cm og går ut igjen, men 5 min etterpå må mannen trekke i snora for meg (kjenner jeg ble forbanna fordi han ikke forstod hva jeg sa 3 ganger. "Trekk!! Trekk! Trekk. Snora!!!").

Full åpning og det ble litt att og frem med å finne frem ting, men jeg fikk lov til å presse så sant jeg sa fra først. Prøvde først på siden, men jm insisterte på ryggleie pga jeg ytret litt engstelse for oppriving av arrvev i mellomkjøttet - da hadde ho best kontroll.

Jm dreiv og rota med fingrene når ungen krona, midt i verste pressinga og jeg rope at hun skulle gi faen med den fingeren, hvorpå hun insisterte på at hun ikke gjorde noe (mannen sladret senere). Hun gav seg ikke, og det var sikkert helt rett av henne :)

Jeg trengte litt kjeft av jm for å presse. Jeg var for forsiktig og kjente dårlig pressriene fordi det presset så mye hele tiden. Så det ble til at han ble presset ut med og uten rier.

Gutten var dønn rolig hele veien og kom ut kl. 06.17. Han tok puppen med én gang nesten! Men alle var litt sjokka over størrelsen - over 4700 gram! Dette kunne jo gått galt! INGEN ante at han var så stor!

Klokka 08.00 blei vi nærmest jaga ut av rommet - flere fødende på vei! Jeg gikk opp selv og dytta vogna. Herlig følelse!
 
Venstre puppen min er lite populær hos småen, nett som den var hos søstera. Med litt mer ammeerfaring denne gangen, kan det se ut til å løse seg: mage-mot-mage! Evt naturlig amming. Babyen finner veien selv ved å kravle, lukte, smake og søke etter brystet. Da blir han ikke så rasende, kanskje fordi han instinktivt kjenner oppgaven sin som å finne brystet og ikke bare bli ført til det?

Veldig interessant, må se om ikke dette virker!
 
Mandag ble småen forkjøla. Tirsdag (24.05) kveld/natt til onsdag ble han lagt inn på barneklinikken. Og her er vi ennå.

RS-virus i mai, makan til uflaks!! Han ligger på O2 og har en fæl slimhoste som han får inhalasjon for. Ingen feber, heldigvis. Men en sliten gutt som sover seg igjennom det meste av legevisitter og blodprøver, og det blir så som så med amming. Tung og rask pust (oppi 60+ per minutt)

Første døgnet pumpet jeg ikke, men har måttet gjøre det nå senere for at ikke melka skal forsvinne. Det veies og måles alt som går i ham, minst 70 ml hver 3. time. Det betyr tvangsforing med flaske av en sovende baby mange ganger - andre ganger er han rasende sulten og spiser grådig av puppen - men han gir seg for fort - bare 50-60 ml. Puppen har som regel mer å gi, så 70 ml stemmer nok som hans EGENTLIGE behov ifht det han har lagt opp til av produksjon hos meg.

Det er kjedelig, men trygt og godt å være her.
 
Vi reiste hjem i går. Nitrist på isolat men trygt å ha småen overvåka. Han er såpass bra nå at jeg er ikke mer enn normalt bekymra. Dvs sjekker stadig vekk at han puster. Holder fortsatt på sånn med storesøster...
 
På tide med et dagbokinnlegg.

Det har vært litt av en uke! Siden vi kom hjem fra barneklinikken har søvnmønsteret til småen blitt helt ute å kjøre. Han er driiiitrøtt og vil ligge på puppen hele dagen (har ikkr kjent antydning til spreng på en uke) og våkner etter max 10 min hvis han fortsetter å sove når jeg legger ham ned.

På kveld/natt sover han 2-3 timer i strekk, feks i går sovnet han 19.45 og sov til 22.30, fikk pupp og sov til 1.30. Så var han urolig til kl 3, lå på brystet mitt og sov til kl 4, fikk da en god ammeøkt og han sovnet såpass at jeg fikk lagt ham i senga mellom meg og pappaen. Etter det ble det sparsomt med sammenhengende søvn på oss begge frem til ca 9.30 (jeg pga dårlig plass og han pga stadig lyst på pupp). Da fikk han pupp og sov til 11. Nå er kl. 13.30 og han har sovet et par minutter innimellom, han er så trøtt at han sjegler.

Uten å underslå timer så anslår jeg at han sover 10 timer i døgnet. Han skal vel ha noen flere timer enn det?

Han gråter ikke, virker ikke å ha det vondt utover at han er veeeeeeldig trøtt.

Jeg har masse melk, så det er heller ikke problemet.

Han raper og gulper litt når han har hatt en lengre soveøkt (dvs 1 time eller mer) og det er litt fullere i puppen (han drikker VELDIG aktivt, sup-svelg-pust-sup-svelg-pust, LENGE!

Når jeg triller vogna kan han ligge i halvsøvne, men han sover ikke. Sparker med beina og vifter med armene så snart han mister smokken (som han gjør stadig vekk). Uten smokk gjør han det hele tiden.

Måtte dette gi seg snart!
 
Back
Topp