fryse ned navlestreng

Lenore0315

Glad i forumet
Marsmellows-15
Vi har bestemt at navlestrengen til babyen skal fryses ned. Det virker som om dette ikke er veldig vanlig her... Når vi var på UL, så spurte jeg dem der. Hun trodde jeg pratet om å fryse ned mine egg, og hans sædceller. Dette var altså i Haugesund, virker ikke som de har veldig peiling der. Nå tenker vi om vi er nødt til å bo en mnd tid i Oslo for å få gjort dette?

Noen som har gjort det, erfaring med det? Hørt noe, kan noe?

Excuse me- damn that autocorrect.

Last edited:
Vi har bestemt at navlestrengen til babyen skal fryses ned. Det virker som om dette ikke er veldig vanlig her... Når vi var på UL, så spurte jeg dem der. Hun trodde jeg pratet om å fryse ned mine egg, og hans sædceller. Dette var altså i Haugesund, virker ikke som de har veldig peiling der. Nå tenker vi om vi er nødt til å bo en mnd tid i Oslo for å få gjort dette?

Noen som har gjort det, erfaring med det? Hørt noe, kan noe?

Aldri hørt om. Kan jeg spør hva formålet med dette er?:)

♡Overgangen feb/mars♡

Det har jeg aldri hørt om, kan du fortelle litt mer om det, selv om du egentlig selv spør om mer info da :P

Trodde ikke dette ble gjort i Norge jeg?

Altså grunnen til at vi ønsker å gjøre det er fordi min sønn ble syk - leukemi, og måtte ha stamcelletransplantasjon. denne transplantasjonen blitt mindre smertefull og mindre risiko ved å bruke sine egne stamceller, som da var hentet fra navlestreng, han måtte derfor ha donor. Dette er en av tingne stamceller kan brukes til, altså kreftbehandling og ulike blodsykdommer. I fremtiden vil en også kunne bruke det til enda mer, det er tross alt stamcellene. Veldig vanlig i andre land, men virker ikke som vi er der her i Norge, Jeg får nok ta noen runder med biobanker rundtom.
Spennende er det, koster litt, men det skal vi stå i...
Som dere skjønner har vi fått oss en støkk, heldigvis hadde min sønn en vanelig vevstype og fikk donor ganske fort, men jeg vil ikke stole på det igjen. Så ønsker veldig gjerne å investere i dette for fremtiden til mitt barn. Dere kan jo søke og lese litt om det :)

Trodde ikke dette ble gjort i Norge jeg?
Jo du må vel søke, men selve lagringen er i Brussel tror jeg... Litt usikker. :

Navlestrengsblod kan være en alternativ kilde til stamceller fra fødte mennesker. Det er først og fremst et tilbud der egnede celler fra benmarg ikke finnes blant familiemedlemmer eller i benmargsregistre. Celler fra én navlestreng vil med dagens teknologi bare inneholde nok stamceller til personer under 30 kilo.I dag er det behov for 50- 60 stamcelletransplantasjoner pr. år i Norge. For rundt en femtedel av disse pasientene finner man normalt ikke en egnet giver fort nok til å redde livet. Statistisk sett vil to til fire av disse være barn, men til nå har det lykkes å finne giver til alle aktuelle barn i Norge.I flere land, blant andre Sverige og USA, har man opprettet blodbanker med navlestrengsblod.

Jo du må vel søke, men selve lagringen er i Brussel tror jeg... Litt usikker. :

Søkte på Google og leste nå at lagringen er i Brussel ja. Man må visst betale selv. Høres lurt ut!

Søkte på Google og leste nå at lagringen er i Brussel ja. Man må visst betale selv. Høres lurt ut!
ser også det er laget en rapport fra norske helsemyndigheter, utredningen kom frem til at de ikke ville anbefale en slik bank i norge... jaja, de har ikke hatt syke barn i familien de kanskje. det bør uansett få være et valg mener jeg. De skal nå bestemme alt o. ;(

Har også lyst til å gjøre det, og kan gjerne ta opp lån for å ha råd. Selv om feriepengene neste år kan dekke det:) når vi har fått en syk datter så kan det skje igjen og synes det er bra å være på en litt sikrere side da.. Må høre på sykehuset vårt om de vet noe om det;) stavanger har iallefall vært borti det for der har di sine sykepleiere som tapper navlestrengen. De man må kontakte for å gjøre det var det jo link til i et gammelt avisutklipp som noen andre viste her tidligere;)

Prinsesse juli 10
Endelig, Mars 2015

Dette hadde jeg aldri hørt om før. Takk for å gjøre oppmerksom på det !!

Da skal jeg sjekke litt i Stavanger. Vi flytter en mnd om så er altså. Takk :)

Excuse me, Damn that autocorrect!

Stamceller kan i framtiden brukes til mye annet enn det brukes til i dag. Jeg skrev en oppgave om dette på universitetet. Det kan blant annet brukes til å dyrke organer, vev til å reparere skader osv. Stamceller er vel celler som ikke har blitt tildelt en funksjon enda slik at det kan bli til hjerteceller, hudceller osv. Dette høres nok litt sykt ut, men dette er teknologi som allerede finnes. Dere som er interessert kan google regenerativ medisin. Dette er utrolig spennende synes jeg!
Nå ble jeg nysgjerrig på å gjøre noe sånt selv. Kan du ikke holde oss oppdatert på det du finner ut, Lenore?

Stamceller kan i framtiden brukes til mye annet enn det brukes til i dag. Jeg skrev en oppgave om dette på universitetet. Det kan blant annet brukes til å dyrke organer, vev til å reparere skader osv. Stamceller er vel celler som ikke har blitt tildelt en funksjon enda slik at det kan bli til hjerteceller, hudceller osv. Dette høres nok litt sykt ut, men dette er teknologi som allerede finnes. Dere som er interessert kan google regenerativ medisin. Dette er utrolig spennende synes jeg!
Nå ble jeg nysgjerrig på å gjøre noe sånt selv. Kan du ikke holde oss oppdatert på det du finner ut, Lenore?
Ja det skal jeg gjøre, jeg fant den danske og belgiske siden som driver på med dette privat. Skal legge ut de linkene. Så må jeg nok sjekke litt med leger ol, Han ene legen her på riksen var veldig imot det. Men snakket kun kort om det. Er en investering, og tror det ikke koster så mye. Mellom 15 og 25k. Hadde vært spennende å lest den oppgave de da. Er den publisert? :)

Ja det skal jeg gjøre, jeg fant den danske og belgiske siden som driver på med dette privat. Skal legge ut de linkene. Så må jeg nok sjekke litt med leger ol, Han ene legen her på riksen var veldig imot det. Men snakket kun kort om det. Er en investering, og tror det ikke koster så mye. Mellom 15 og 25k. Hadde vært spennende å lest den oppgave de da. Er den publisert? :)

Nei, det var "bare" en semesteroppgave jeg hadde i et fag. Men uansett handler oppgaven mer om teknologien de bruker i regenerativ medisin og da 3D printere spesielt (jeg gikk maskin). Det ligger to veldig gode foredrag på TED talks som jeg kan finne linker til hvis du er interessert?

ja veldig gjerne :)

Det jeg fant her...https://mit.stemcare.dk/Product/default.aspx ser ud so m du bestiller en fødselspakke, dette for at jordmora skal høste stamcellene, så sendes de vel til dem da? for nedfrysing... 18k for 18 år... kan det være så enkelt.
Har bestilt litt gratis brosyrer ol fra dem, så hadde vært stas om det ordnet seg. :)

da har jeg altså sendt mail til jordmora som kommer å tapper, og regner med hun gir meg mer info...
mail add deres i norge er no@cryo-save.com
:) spennende.

Back
Topp