Frukt og grønnsaker

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg prøver å gå ned i vekt, og har kommet til den konklusjonen at jeg må få i meg mer frukt og grønt. Jeg må prøve ut nye ting, men hva? Har dere noen tips til sunne og gode ting jeg kan spise?

Jeg kan nevne at jeg er sær i matveien.
Jeg liker: eple, banan, agurk, appelsin, gulrot hodekål, kålrabi og rotselleri.
Jeg spiser i tillegg: blomkål, brokkoli, potet, crispysalat, bladspinat, brekkbønner, asparges, paprika og vårløk/purreløk/hvitløk.
Jeg liker ikke: løk, Mango, avokado, pasjonsfrukt, tomat, søtpotet, erter, kinakål, isbergsalat, så squash og mais.

Jeg spiser sjeldent frukt, får slim i halsen av det. Spiser som regel blomkål, brokkoli og gulrot til middag, men lite av det. Tolererer smaken, men det frister ikke til å spise mer.

Hva kan jeg prøve ut? Hvordan får man grønnsaker til å smake godt?

Støtter Smoothie ideen - mange fine oppskrifter på nettet, så du finner sikkert en blanding du vil like :)

Så heller ikke druer eller melon på listen din - det går det mye av her, spesielt vannmelon

Du kan ovnsbake grønnsaker til middag. Da kan det være lettere å få i seg mer grønnsaker :)
Bruk bloggen til hun reklamedama på bama.no, mange fine tips der :)

Vi har mest salat som tilbehør til middag da jeg ikke er så glad i kokte grønnsaker.

Synes det er mye lettere å spise masse rå grønnsaker/salat, gjerne med dressing eller fetaost, enn å spise varme grønnsaker. :)

Vi har mest salat som tilbehør til middag da jeg ikke er så glad i kokte grønnsaker.

Synes det er mye lettere å spise masse rå grønnsaker/salat, gjerne med dressing eller fetaost, enn å spise varme grønnsaker. :)
Omvendt her :p synes salat er godt til feks lunsj. Men grønnsaker er bedt til middag. Som feks blomkålmos! Naaaaam!!! :D

Støtter Smoothie ideen - mange fine oppskrifter på nettet, så du finner sikkert en blanding du vil like :)

Så heller ikke druer eller melon på listen din - det går det mye av her, spesielt vannmelon
Oida, glemte de, druer og vannmelon er godt! Kanskje jeg kan lage fruktsalat av eple, banan, drue, melon og appelsin. Det har faktisk ikke slått meg før nå :-D

Jeg har ikke stavmikser e.l. Så smoothie blir vanskelig. Er ikke glad i konsistensen heller, men er smaken god så får det stå til.

Jeg spiser lite salat, siden jeg ikke har så mye å ha i den. Typisk består en salat her av crispysalat, ost, bogskinke og agurk. Det er litt lite føler jeg. Dressing spiser jeg ikke.

Jeg er sær, men jeg har forbedret meg masse. Pleide ikke å spise grønnsaker i det hele tatt før. Nå spiser jeg det, men vil gå over til å faktisk like det :-D

Omvendt her :p synes salat er godt til feks lunsj. Men grønnsaker er bedt til middag. Som feks blomkålmos! Naaaaam!!! :D
Har du prøvd å ha i rotselleri? Skikkelig nammenam! Hadde jeg hatt talent for å koke grønnsaker så hadde jeg lagt mer av det :-P

Hvorfor? Pga blodsukkeret? Jeg foretrekker grønnsaker over frukt, men det er litt styr med å tilberede det istedet for å bare ta seg et eple.
Fordi det blir gjort om til sukker i kroppen din.
Så like "ille" sånn sett som vanlig sukker. Postive er jo alle vitaminer ect da. Men ville prøvd å begrense til max en om dagen :)

Ikke prøvd! Hvor mye sånn ca? Like mye som
Blomkål? :)
Jeg har tatt det litt etter dagsform igrunn. Men jeg bruker nok mer blomkål enn selleri, siden det er så mye mer blomkål på en bukett enn en ferdig skrellet selleri.

Fordi det blir gjort om til sukker i kroppen din.
Så like "ille" sånn sett som vanlig sukker. Postive er jo alle vitaminer ect da. Men ville prøvd å begrense til max en om dagen :)
Vitaminer finner man i grønnsaker :-D Men da fortsetter jeg som før med frukt da. Spiser ikke frukt hver dag, bare et par ganger i uka sånn ca.

Vitaminer finner man i grønnsaker :-D Men da fortsetter jeg som før med frukt da. Spiser ikke frukt hver dag, bare et par ganger i uka sånn ca.
Da er det nok ikke noe stress. Så kan du heller begynne å se på det om det feks stagnerer :)

Liker du forskjellige woksauser? Sursøt saus, svart bønnesaus, teriaki osv... Hjemmelaget eller på pose. Jeg steker kylling og grønnsaker og har over saus, det er jo supergodt! Serverer gjerne med nudler eller ris til/i. Ellers blander vi grønnsaker i alt mulig her, i pastasauser og i gryter.

Jeg rasper ofte gulrot og eple og steker det. Hiver oppi litt vann og en kyllingbuljongterning og krydrer med salt, pepper og ingefær. Hvis du liker ingefær, så er dette helt knall! Godt tilbehør til kylling eller svin, og kjapt å lage. :)

Forresten, hjemmelaget tomatsaus er jo supersunt, har lite kalorier, og du kan snike oppi f.eks. gulrøtter eller andre ting du vil få i deg mer av. :)

Back
Topp