Thale er allerede 2 uker, tiden flyr virkelig! Tenkte det virkelig var på tide å få ut fingeren så her er endelig min fødselshistorie
Advarsel - sykt lang, glad i detaljer
Den starter vel mandag 7.august, da slimproppen kom i to runder. Etter litt googling fant jeg ut at fødsler ofte starter ila ei uke hvis den ryker. Dagene gikk og var like skuffet hver gang jeg våknet uten at noe hadde skjedd.
Fredag 11.august var var jeg på et kjøpesenter for å spise lunsj med søskene mine med partnere og barn som var samlet i byen for et selskap på lørdagen.
Satt på et lekerom og hadde ubehag/stikk i nedre del av magen, men tenkte ikke noe mer over det da jeg hadde hatt menslignende smerter før.
Jeg drar fra kjøpesenteret ca kl 14.15. Når jeg satt meg i bilen stakk det skikkelig og begynte å gå fra ubehagelig til vondt. Etter å ha gjort et par æren slapp jeg av broren min og dama i byen ca kl 15, og vendte snuten hjem. Da begynte det å gjøre skikkelig vondt, satt i bilen og jamra: auauauau. Så går det opp for meg; Disse smertene er annerledes.... de kommer jo i tak. Det er topper og daler og de kommer jevnt og trutt!! Whaat?! Er dette rier?
Sendte melding til sambo at jeg trodde jeg hadde rier, men at det ikke trenger å bety fødsel. Fikk til svar: "Så kult!"
Kom hjem og heiv meg i senga og tok på en rietellern da de kom ganske jevnt. Kom 3 rier på 10 minutt, hvor de varte ca 1 min, og slik gikk det i en halvtime. Begynner å gjør jævelsk vondt, puta var blaut av tårer. Sambo kommer hjem ca kl 16 og vi bestemmer oss for å ringe føden.
Møter ei mega muggen JM som bare: Første gangs og hatt rier i 1,5 t...ja dere kan jo komme ned hvis dere føler for det... Da ville ikke jeg dra ned, men var litt blod i bindet så vi bestemte oss for å kjøre ned likevel. Så kunne vi heller snu hvis det dabbet av.
Kom inn ca 16.30 og la meg på undersøkelsesbordet. JM hjalp meg å roe meg og med pustinga så jeg håndterte riene mye bedre. Etter 15-20 min hvor hun hadde kjent på magen at jeg hadde sammentrekninger, så sjekket hun åpninga. Da hadde jeg 2 cm, og sa at jeg fikk tildelt et rom. Vi innlosjerte oss på rommet, og jeg ble sjekket igjen ca 17.15 og hadde 3-4 cm åpning. Fikk akkupunktur jeg måtte sitte med i 20 min, og så hoppet jeg i badekaret og lå jeg ca 45 min. Ble sjekket da jeg kom opp ca 18.20, og 4-5 cm åpning.
Riene begynte å ta seg veldig opp igjen og var veldig vonde, selv med pustinga. Begynte å spørre om epidural, men JM ville jeg skulle prøve en time til uten. Så begynte jeg å kaste opp på grunn av smertene
Hun skulle sjekke med anestesilegen, og sa det kunne ta 20 min før han var ledig. Heldigvis så var han ledig med en gang, og fikk epidural ca kl 19 og ble koblet på ctg.
Nå var jeg en lykkelig kvinne, og hadde fine og jevne rier med epidural. Kjente ingenting, og bare koste meg. Brukte tiden til å spise og drikke mye og ladet litt opp. JM sa hun trodde det ble fødsel før kl 12 siden det gikk så fort.
Kl 20.45 ble jeg sjekket igjen og hadde 8, nesten 9, cm åpning. Kl 21.45 var jeg 9 cm og vannet mitt gikk da hun undersøkte. De bestemte seg for å skru ned epiduralen for den funka for godt. Jeg var veldig nummen i beina, og halvveis lam i det venstre beinet og hadde ikke helt førlighet. JM og sambo måtte hjelpe meg å flytte beinet rundt
Begynte jeg å kjenne riene på 1/3 av nedre mage (på høyre side) og fikk tilbake følelsen i høyre bein.
Så ble fødsele litt hardere. Ble sjekka kl 23.30, men fortsatt bare 9 cm. Så nå hadde fremgangen stagnert.
Tror det var rundt denne tiden jeg spydde som en gris igjen. Fylte flere poser
00.30 var jeg endelig 10 cm og hadde full åpning. Frøkna va ikke komme langt nok ned i bekkenet, men jobbet med saken. Gikk litt i prekestolen for å hjelpe til.
Hadde litt nedpress, men det gikk fort over.
Ca kl 02.45 fikk jeg lov til å presse. Hadde ikke nedpress, og kjente lite til riene, så var litt vanskelig å vite når jeg skulle presse. JM sa jeg gjorde en kjempejobb til tross for utgangspunktet! 1t og 10 min med pressing så var Thale endelig ute, den 12.august kl 03.58. Hun ble tørket, og lagt på brystet. Jeg hulket som et lite barn. Så nydelig og perfekt ❤
Så ble fødselen helt jævelig! Jævla morkaka satt fast.
Først så prøvde JM å få den ut, pressa og trykte på magen. Det ballet på seg, og på et tidspunkt stod en JM og håndmelket meg, ei prøvde å legge Thale til det andre brystet og go siste holdt på å rote nedi der. Etter en halvtime måtte de tilkalle lege, og hun var mye mer hardhendt. Trykte, dro og styrte. Jeg begynte å bli veldig sliten og lei. De gav Thale til sambo, og jeg måtte prøve å presse. Klokken gikk og det begynte å nærme seg en time. De sa at da måtte man legges i narkose og så må de inn å hente den. Jeg ville ikke det, så sa de skulle prøve alt anna først. Så satt de riestimulerende drypp, og riene tok seg opp igjen. Jeg var utslitt og klarte ikke å puste skikkelig og jeg gråt. Så ble smertene veldig intense igjen og jeg begynte å brekke meg voldsomt. Da kjente jeg morkaka skøyt ut som et prosjektil, og at den kom med masse blod. Mista vel 1,2 l blod til sammen, og ble derfor flyttet til barsel. Fikk en pose jerntilskudd, og så to poser blod da blodprosenten fortsatte å falle.
Nå har vi det supert alle tre, og mammalivet er slitsomt og fantastisk på en og samme gang ❤