Fri fra jobb for ultralyd, hjelp!

mer rettigheter har de jo, men hvis man skal brukes som sykevikar så vil de jo ikke kunne få vite vaktene i forkant.. sier seg jo selv

Ja, leste litt fort. :happy:

Men som ringevikar har man lov til å si nei til tilbud om jobb. Hadde rett og slett takket nei den dagen jeg ble spurt om jeg var opptatt med ultralyd :happy:

Men som ringevikar har man lov til å si nei til tilbud om jobb. Hadde rett og slett takket nei den dagen jeg ble spurt om jeg var opptatt med ultralyd :happy:
Det var det ts lurte på, om hun har rett til å si ja til vakter for så å komme med at hun har ul den ene dagen (at hun ikke har råd til å si nei til alle vakter som blir påvirket) :)
Jeg følte at jeg var nødt til å si nei til vakter da jeg hadde slike avtaler, men aner ikke selv hva som er rett :p

Det var det ts lurte på, om hun har rett til å si ja til vakter for så å komme med at hun har ul den ene dagen (at hun ikke har råd til å si nei til alle vakter som blir påvirket) :)
Jeg følte at jeg var nødt til å si nei til vakter da jeg hadde slike avtaler, men aner ikke selv hva som er rett :p

i vår kommune må vi som er fast ansatte legge legetimer ++ til dager hvor vi ikke har jobb, dersom vi jobber redusert...
hvis vi først leier inn vikarer så er er det faktisk krise ifht folk.. og da kan vi ikke leie inn vikar som er borte 2 timer i løpet av arbeidsdagen.. da må vi jo egentlig leie inn en ekstra vikar i de timene - og betale to vikarer for de to timene..

Såklart noe helt annet for de som er leid inn for flere faste dager eller en periode

Det er så kinkig situasjon, jeg forstår så godt begges situasjoner. For selvsagt bør tilkallingsvikarer få mer rettigheter, men som forelder til barnehagebarn eller pårørende til noen på sykehjem ville jeg ikke vært fornøyd hvis mitt barn eller besteforelder ikke hadde fått det tilbudet som trengs fordi tilkallingsvikaren som tok vakta ikke kunne være på jobb allikevel og man heller ikke kan kalle inn to vikarer pga første vikaren skal få lønn.

Somregel er man jo flere på jobb og klarer seg uten en person over en kort periode, ansatte har jo pauser også. Jeg tok ikke pausen den dagen jeg var borte i 2 timer. Vet ikke om jeg har krav på det, men for min egen del var det ikke noe behov da den halvtimen kjøretur jeg hadde på vei tilbake var mer enn nok avslappende og jeg fikk tid til å spise.

Det er jo flere ting som spiller inn på om det blir greit eller ikke og det varierer så ekstremt fra barnehage til barnehage. Jeg har vært steder hvor man er alt for få voksne i forhold til barn og jeg har vært steder hvor man er veldig mange voksne i forhold til barn. En gang var det bare meg og en fast ansatt på sikkert 14 barn. Første gang jeg var der. Da fikk jeg beskjed om at jeg egentlig ikke fikk pause, men det er jo ikke lov en gang. Så jeg forstår godt hva du mener. Jeg hadde klikka om jeg hadde fått vite at det bare hadde vært så få på jobb der jeg hadde hatt mitt eget barn.

Det er heldigvis ytterst få barnehager jeg har opplevd noe negativt i og det er somregel mer enn nok voksne i forhold til barn. Opplever jeg noe negativt så gir jeg også beskjed til arbeidsgiver.

Last edited:

Da mister jo jeg en hel dag med lønn som jeg trenger... Jeg har jo ikke en jobb for morroskyld. Lønna er så crap at jeg trenger alle dagene jeg kan få..

Det er akkurat det som er! Til nå har jeg følt at jeg har måttet si nei fordi jeg får dårlig samvittighet og føler meg til bry for alle, men likevel skal ikke det at en er gravid være ugunstig i arbeidslivet. Så man har krav på det. Da jeg skrev dette innlegget var jeg ekstremt usikker i forhold til meg selv og min samvittighet og hva jeg skulle gjøre, men jo mer jeg har snakket om det jo mer sint har jeg blitt for at dette skal ligge på meg. Det er en grunn for at vi har det regelverket som vi har i norge rundt graviditet og arbeid. Man skal ha like rettigheter uavhengig av om man er gravid eller ikke, så jeg har lagt det mer bak meg og kommer fra nå til å kreve det. Blir jeg sykemeldt på grunn av graviditeten så får jeg jo ingen verdens ting på grunn av at jeg er ringehjelp, med mindte jeg har fått et langt oppdrag. Selv om jeg så hadde jobbet 100% i flere måneder. Heldigvis har jeg ingen plager så langt (6mnd). Det er ikke alltid barnehagene får vikarer heller, så jeg tenker det er bedre jeg er der 2 timer mindre enn at de ikke får vikar i det hele tatt.

i vår kommune må vi som er fast ansatte legge legetimer ++ til dager hvor vi ikke har jobb, dersom vi jobber redusert...
hvis vi først leier inn vikarer så er er det faktisk krise ifht folk.. og da kan vi ikke leie inn vikar som er borte 2 timer i løpet av arbeidsdagen.. da må vi jo egentlig leie inn en ekstra vikar i de timene - og betale to vikarer for de to timene..

Såklart noe helt annet for de som er leid inn for flere faste dager eller en periode[/QUOTE/]

Poenget er at du ikke skal oppleve ugunst i forbindelse med svangerskap. Kvinner skal ikke oppleve at det går ut over arbeid bare fordi det er vi som er satt til å videreføre populasjonen. Går på likestilling og har ingenting med hvilken type jobb du har å gjøre. Jeg har en drittjobb, men det var det jeg hadde når jeg fant ut at jeg var gravid. Ny jobb får jeg ikke da jeg har termin i juli og alle intervjuene jeg har vært på har spurt om jeg kan jobbe sommerferien. Kan ikke akkurat sitte der å lyve. Som gravid trenger jeg de pengene ekstra mye.

Selvfølgelig forstår jeg at man skal legge timene til dager man har fri om man har en fast stilling. Da har man jo fri selv om man vil det eller ei. Jeg er tilgjengelig for arbeidsgiver 100%, jeg har ingen dager de ikke kontakter meg å spør om jeg er ledig for jobb. Jeg får vakter hver dag med mindre jeg selv kontakter dem å sier jeg ikke kan jobbe en dag. Det hender de ikke har oppdrag til meg, eller at jeg er for treig til å svare, men jeg er fremdeles tilgjengelig for arbeid. Så det er litt vanskelig å legge de timene til dager jeg ikke har jobb da jeg ikke vet hvilke dager jeg ikke har jobb...

Må barnehagen ha ekstra vikar den tiden jeg er borte så er det ikke barnehagen som betaler for det. Det er ikke barnehagen som er min arbeidsgiver og det er arbeidsgiver som isåfall skal dekke det. Det er somregel også mer enn nok voksne i forhold til barn i de barnehagene jeg blir leid inn i, så det er sjeldent det er krise. Barnehagen får jo også beskjed på forhånd at jeg har en time, så er det krisetilstand for dem, så må de jo bare si i fra, så kanskje de kan fikse noe.

Det er akkurat det som er! Til nå har jeg følt at jeg har måttet si nei fordi jeg får dårlig samvittighet og føler meg til bry for alle, men likevel skal ikke det at en er gravid være ugunstig i arbeidslivet. Så man har krav på det. Da jeg skrev dette innlegget var jeg ekstremt usikker i forhold til meg selv og min samvittighet og hva jeg skulle gjøre, men jo mer jeg har snakket om det jo mer sint har jeg blitt for at dette skal ligge på meg. Det er en grunn for at vi har det regelverket som vi har i norge rundt graviditet og arbeid. Man skal ha like rettigheter uavhengig av om man er gravid eller ikke, så jeg har lagt det mer bak meg og kommer fra nå til å kreve det. Blir jeg sykemeldt på grunn av graviditeten så får jeg jo ingen verdens ting på grunn av at jeg er ringehjelp, med mindte jeg har fått et langt oppdrag. Selv om jeg så hadde jobbet 100% i flere måneder. Heldigvis har jeg ingen plager så langt (6mnd). Det er ikke alltid barnehagene får vikarer heller, så jeg tenker det er bedre jeg er der 2 timer mindre enn at de ikke får vikar i det hele tatt.
Hvis du blir sykmeldt får du gjennomsnittlig lønn av de 3 siste mnd. Så der er du sikret.

Jeg sa igså nei , skulle bare mangle tenker jeg

Såklart noe helt annet for de som er leid inn for flere faste dager eller en periode
Enig

Du får vel et gjennomsnitt av det du har jobbet? Jeg fikk gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste mnd :) det teite var at jeg slet med bekken, og prøvde tilrettelegging. Det gikk ikke, så da ble det snakk om sykemelding. Som vikar taper man på å bli delvis sykemeldt, så jeg ble fullt sykemeldt fra jeg var ca 5mnd på vei med begge mine. Jeg kunne kanskje ha klart å jobbe litt, si 20%, men da hadde jeg tapt ganske mange tusen hver mnd (også i permisjonen).

Jeg hadde ikke samvittighet til annet :p men sa at jeg kunne jobbe, men hadde time hos typ jm kl 14, måtte da gå kl 13.30. Noen ganger fikk jeg vakta, andre ganger prøvde de noen andre :)

Hvis du blir sykmeldt får du gjennomsnittlig lønn av de 3 siste mnd. Så der er du sikret.

Gud det viste jeg ikke, tusen takk for at du informerer! Har foreløpig veldig fin form og sliter ikke med noen ting annet enn at jeg blir raskere syk og evig med halsbrann. Så får bare krysse fingrene for at det holder seg :)

Da er dere veldig heldige i forhold til økonomi. Jeg har ikke råd til å si nei... Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å ha en så ustabil lavlønnet jobb heller, men noen ganger så må man. Får ikke jobb som gravid, selv hvor mye loven sier at man skal bli vurdert likt.

Jeg hadde ikke samvittighet til annet :p men sa at jeg kunne jobbe, men hadde time hos typ jm kl 14, måtte da gå kl 13.30. Noen ganger fikk jeg vakta, andre ganger prøvde de noen andre :)

Det er jo egentlig ikke lovlig da, at de velger noen andre. Jeg syntes det er dumt at den samvittigheten skal ligge på oss. Er du en person som ikke var tilgjengelig alle dager og ikke jobbet alle dager så forstår jeg selvfølgelig, da har du ikke krav på det heller. Men jobber du tilsvarende 100% så skal du ha krav på det. Jeg har ikke samvittighet til det jeg heller, men jeg føler ikke jeg har et valg. For jeg kan ikke gå en dag uten jobb. Det er risiko nok å ikke få nok oppdrag.

Det er jo egentlig ikke lovlig da, at de velger noen andre. Jeg syntes det er dumt at den samvittigheten skal ligge på oss. Er du en person som ikke var tilgjengelig alle dager og ikke jobbet alle dager så forstår jeg selvfølgelig, da har du ikke krav på det heller. Men jobber du tilsvarende 100% så skal du ha krav på det. Jeg har ikke samvittighet til det jeg heller, men jeg føler ikke jeg har et valg. For jeg kan ikke gå en dag uten jobb. Det er risiko nok å ikke få nok oppdrag.
Jeg var tilkallingsvikar på et sted, jeg var en stabil arbeidstaker frem til jeg ble sykemeldt. Jeg skrev meg opp på liste over alle vakter jeg hadde mulighet til å jobbe, så ringte de hvis de trengte meg (typ ved sykdom og kort varsel). Søkte også vakter på nett (lengre frem i tid).

Noen ganger var det slik at tre andre sluttet litt tidlig, og da var de helt nødt til å få inn noen som kunne gå lang vakt :)
Jeg var på "overtid" ifht å kunne søke om å få fast stilling, men det passet egentlig greit for oss at jeg var vikar da eldste ikke hadde begynt i bhg da jeg gikk gravid med minsten :) da jeg gikk glipp av vakter pga timer hos lege o.l, overførte samboer ekstra til felleskontoen, så det ordnet seg greit for vår del.

Men er lettet for å ha noe fast å gå til nå, slitsomt å være tilkallingsvikar :Heartred

Jeg var tilkallingsvikar på et sted, jeg var en stabil arbeidstaker frem til jeg ble sykemeldt. Jeg skrev meg opp på liste over alle vakter jeg hadde mulighet til å jobbe, så ringte de hvis de trengte meg (typ ved sykdom og kort varsel). Søkte også vakter på nett (lengre frem i tid).

Noen ganger var det slik at tre andre sluttet litt tidlig, og da var de helt nødt til å få inn noen som kunne gå lang vakt :)
Jeg var på "overtid" ifht å kunne søke om å få fast stilling, men det passet egentlig greit for oss at jeg var vikar da eldste ikke hadde begynt i bhg da jeg gikk gravid med minsten :) da jeg gikk glipp av vakter pga timer hos lege o.l, overførte samboer ekstra til felleskontoen, så det ordnet seg greit for vår del.

Men er lettet for å ha noe fast å gå til nå, slitsomt å være tilkallingsvikar :Heartred

Ja da er det litt annerledes. Samboeren driver å bygger på og pusser opp huset vårt som var ganske gammelt da han kjøpte det. Viste seg å være ekstremt mye mer arbeid enn antatt fordi grunnstrukturen var så dårlig. Huset var ikke isolert i det heletatt. Så 3/4 av huset måtte bygges nytt. Så han går i minus hver måned på grunn av det. Jeg må jobbe så mye som mulig for å kunne få grei nok inntekt fra foreldrepenger da mest mulig av hans går til å få huset ferdig. Lønna mi er så sinnsykt lav at jeg årlig får mindre enn de som har laveste sats av uføretrygd... Så jeg er veldig avhengig av å få all den jobben jeg kan. Det kommer jo perioder der jeg ikke får arbeid, og dager det ikke er oppdrag, så jeg må tenke litt forover. Det er absolutt ikke en jobb jeg hadde hatt dersom dette hadde vært en planlagt graviditet og heller ikke en jobb jeg hadde valgt om jeg viste jeg var gravid før jeg starta, men nå som gravid så får jeg ikke en ny jobb fordi alle trenger folk som kan jobbe 100% i sommerferien og da går jeg ut i permisjon. Så uansett hvor dårlig samvittighet jeg får så er jeg nødt til å måtte tenke på meg selv :( Jeg kommer til å søke meg jobb i permisjonen så får jeg forhåpentligvis noe bedre :)

Ja da er det litt annerledes. Samboeren driver å bygger på og pusser opp huset vårt som var ganske gammelt da han kjøpte det. Viste seg å være ekstremt mye mer arbeid enn antatt fordi grunnstrukturen var så dårlig. Huset var ikke isolert i det heletatt. Så 3/4 av huset måtte bygges nytt. Så han går i minus hver måned på grunn av det. Jeg må jobbe så mye som mulig for å kunne få grei nok inntekt fra foreldrepenger da mest mulig av hans går til å få huset ferdig. Lønna mi er så sinnsykt lav at jeg årlig får mindre enn de som har laveste sats av uføretrygd... Så jeg er veldig avhengig av å få all den jobben jeg kan. Det kommer jo perioder der jeg ikke får arbeid, og dager det ikke er oppdrag, så jeg må tenke litt forover. Det er absolutt ikke en jobb jeg hadde hatt dersom dette hadde vært en planlagt graviditet og heller ikke en jobb jeg hadde valgt om jeg viste jeg var gravid før jeg starta, men nå som gravid så får jeg ikke en ny jobb fordi alle trenger folk som kan jobbe 100% i sommerferien og da går jeg ut i permisjon. Så uansett hvor dårlig samvittighet jeg får så er jeg nødt til å måtte tenke på meg selv :( Jeg kommer til å søke meg jobb i permisjonen så får jeg forhåpentligvis noe bedre :)
Lykke til med jobbsøking når den tid kommer:happy:

Jeg var selv tilkallingsvikar i barnehage, hadde fast stilling på 20%. En dag i uka.
Ved sykdom og behov ble jeg ringt inn ekstra.
Var jeg selv syk fikk jeg lønn for min faste dag, og om jeg evt hadde blitt satt opp på vaktlista frem i tid. Ble jeg ringt inn på grunn av sykdom og ble syk selv fikk jeg ikke lønn.
Det sier seg jo litt selv. En arbeidsgiver kan ikke betale dobbel sykelønn på samme vakten og i tillegg måtte lønne en vikar.
Det er kjipt å være tilkallingsvikar, det er få rettigheter.
Litt usikker på dette men mener at om du har jobbet i en viss stillingsprosent over tid så har du krav på å få den stillingsprosenten fast. Da har man også krav på å få vakter en viss tid i forveien. Men det er kanskje litt vanskelig i den type jobb du har.
Er det ikke en mulighet å gjøre avtale selv med forskjellige barnehager? Så har du kanskje mulighet for å få noe fast etterhvert? Og lønnen vil kanskje være bedre om de lønner selv også?

Jeg var selv tilkallingsvikar i barnehage, hadde fast stilling på 20%. En dag i uka.
Ved sykdom og behov ble jeg ringt inn ekstra.
Var jeg selv syk fikk jeg lønn for min faste dag, og om jeg evt hadde blitt satt opp på vaktlista frem i tid. Ble jeg ringt inn på grunn av sykdom og ble syk selv fikk jeg ikke lønn.
Det sier seg jo litt selv. En arbeidsgiver kan ikke betale dobbel sykelønn på samme vakten og i tillegg måtte lønne en vikar.
Det er kjipt å være tilkallingsvikar, det er få rettigheter.
Litt usikker på dette men mener at om du har jobbet i en viss stillingsprosent over tid så har du krav på å få den stillingsprosenten fast. Da har man også krav på å få vakter en viss tid i forveien. Men det er kanskje litt vanskelig i den type jobb du har.
Er det ikke en mulighet å gjøre avtale selv med forskjellige barnehager? Så har du kanskje mulighet for å få noe fast etterhvert? Og lønnen vil kanskje være bedre om de lønner selv også?

Blir jeg på søndag spurt om å jobbe mandag, men våkner opp syk så får jeg likevel betalt for den dagen. Du må ha jobbet så så mye for å ha krav på å bruke egenmelding da, men likevel.

Noen må gjøre denne jobben også, den er enormt viktig og man skal ikke straffes for det. Jeg blir ringt inn hver dag da, selv om jeg ikke har kontrakt på mer enn 20%. Selv om jeg i teorien jobber mellom 50 og 100 prosent så kan jeg ikke få justert kontrakten fordi det er en tilkallingsstilling. De vet like lite som meg hvor stor etterspørselen er så de kan ikke garantere meg en større stilling, selv om det over tid viser seg at de har behovet så er det likevel «flytende» og usikkert, det varierer fra periode til periode.

Jeg har i hvert fall lært at det er ingen andre enn deg selv som passer på at du får de rettighetene du har krav på. Så derfor må jeg bare kreve, selv hvor vondt det gjør.

Det er visse ting man ikke kan gjøre noe med som tilkallingsvikar da. Nå skadet jeg ryggen på jobb av å måtte løfte alle barna opp etter sovetid på grunn av en annen fast ansatt som hadde vondt i ryggen. Jeg kan ikke si ja til en vakt når jeg vet at jeg ikke klarer å jobbe bare for å så ta ut egenmelding. Så derfor måtte jeg si nei til den vakten. Det er utrolig feil egentlig i forhold til arbeidsmengden min, for i teorien har jeg vakter hver dag og burde blitt kompensert for det selv om de vaktene ikke blir planlagt mer enn en dag i forveien. Ekstremt kjipe penger da jobben er grunnen til skaden i utgangspunktet, men sånn er det. Det er min egen feil for at jeg gikk i denne fella. Det skulle egentlig bare være en midlertidig jobb mens jeg søkte på andre ting, men så fant jeg ut at jeg var gravid og rundt jul var det ingen jobber å søke på og når det først dukket opp noen var jeg såpass langt på vei at jeg ikke blir vurdert lenger enn et intervju. Så bare ekstremt dårlig timing og flaks.

Back
Topp