Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei,

Jeg jobber som barnehageassistent. Det vil si at jeg jobber i forskjellige barnehager alt etter behov og at jeg får oppdrag på kort varsel og ikke har en fast arbeidsplan. Somregel får jeg jo tilsendt oppdrag hver dag, men det hender at jeg ikke er rask nok til å godta eller at det er litt for langt borte. Det er også dager jeg ikke får oppdrag og går uten jobb.

I og med at jeg ikke har en fast turnus/arbeidstid så lurer jeg på dette med svangerskapskontroller og ultralyd. Til nå har jeg måttet unngå å ta oppdrag de dagene jeg har ultralyd fordi jeg bor litt på landet og ofte må kjøre et stykke. Så da er det worst case 1t 10min med bil en vei, 30 min for ultralyden/svangerskapskontrollen + ventetid. Så det går jo fort 3 timer. Min arbeidsdag er på 7,5 time og jeg er ofte i barnehager som faktisk har behov for at jeg er på jobb alle de timene.

Det står jo over alt at man har krav på permisjon med lønn for ultralyd/svangerskapskontroll, men jeg har rett og slett ikke samvittighet til å si ja til et oppdrag når jeg vet at jeg blir borte nesten halve dagen. I tillegg så skal man jo være tilgjengelig når man er vikar så jeg vil jo måtte si jeg er tilgjengelig og så si etterpå at jeg bare er tilgjengelig halve dagen. Likevel er det en skikkelig lav lønn og jeg har egentlig ikke råd til å ikke få vakter de dagene jeg skal ha kontroll.. Nå er det ultralyd jeg skal på, får ekstra på grunn av risikosvangerskap, så har jeg fått et oppdrag som går over de neste to dagene, men jeg har en ultralyd på dag nr. 2. Jeg føler jo at jeg skal ha krav på å si ja til det oppdraget og få fri med lønn de timene jeg blir borte, men jeg vet ikke helt hvordan det er med typen jobb jeg har og jeg vet ikke helt hvordan jeg isåfall skal si eller kreve det. Blir skikkelig stressa!

Er det noen som har vært borte i noe lignende? Eller vet hvordan jeg kan håndtere dette?
 
Ta kontakt med fagforening?