Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei,

Jeg jobber som barnehageassistent. Det vil si at jeg jobber i forskjellige barnehager alt etter behov og at jeg får oppdrag på kort varsel og ikke har en fast arbeidsplan. Somregel får jeg jo tilsendt oppdrag hver dag, men det hender at jeg ikke er rask nok til å godta eller at det er litt for langt borte. Det er også dager jeg ikke får oppdrag og går uten jobb.

I og med at jeg ikke har en fast turnus/arbeidstid så lurer jeg på dette med svangerskapskontroller og ultralyd. Til nå har jeg måttet unngå å ta oppdrag de dagene jeg har ultralyd fordi jeg bor litt på landet og ofte må kjøre et stykke. Så da er det worst case 1t 10min med bil en vei, 30 min for ultralyden/svangerskapskontrollen + ventetid. Så det går jo fort 3 timer. Min arbeidsdag er på 7,5 time og jeg er ofte i barnehager som faktisk har behov for at jeg er på jobb alle de timene.

Det står jo over alt at man har krav på permisjon med lønn for ultralyd/svangerskapskontroll, men jeg har rett og slett ikke samvittighet til å si ja til et oppdrag når jeg vet at jeg blir borte nesten halve dagen. I tillegg så skal man jo være tilgjengelig når man er vikar så jeg vil jo måtte si jeg er tilgjengelig og så si etterpå at jeg bare er tilgjengelig halve dagen. Likevel er det en skikkelig lav lønn og jeg har egentlig ikke råd til å ikke få vakter de dagene jeg skal ha kontroll.. Nå er det ultralyd jeg skal på, får ekstra på grunn av risikosvangerskap, så har jeg fått et oppdrag som går over de neste to dagene, men jeg har en ultralyd på dag nr. 2. Jeg føler jo at jeg skal ha krav på å si ja til det oppdraget og få fri med lønn de timene jeg blir borte, men jeg vet ikke helt hvordan det er med typen jobb jeg har og jeg vet ikke helt hvordan jeg isåfall skal si eller kreve det. Blir skikkelig stressa!

Er det noen som har vært borte i noe lignende? Eller vet hvordan jeg kan håndtere dette?
 
Ta kontakt med fagforening?

Jeg sendte en melding til arbeidsgiver og forklarte hvordan jeg føler det og spurte om deres standpunkt. Tenkte å ringe arbeidstilsynet i morgen også.
Så langt har jeg jo ikke spurt arbeidsgiver om fri, det er jeg som til nå har sagt at jeg ikke kan jobbe fordi jeg skal på kontroll og de har bare sagt ok. Jeg syntes bare det er veldig dumt at jeg skal gå glipp av en dag med arbeid og når jeg ikke vet hvilke rettigheter jeg har så kjenner jeg jo veldig på det. Det er jo samvittigheten min som er verst, for det er jo barnehagen og barna det går ut over :(
 
Hvem er din arbeidsgiver? Er du ansatt med kontrakt om X% jobb eller er du tilkallingsvikar?
 
hvis du har ett oppdrag som går over flere dager/uker får du vel fri med lønn. Men har du oppdrag på en dag og du vet du blir borte flere timer den dagen så blir det jo annerledes. Du blir jo leid inn fordi de trenger folk da noen andre er borte. Kanskje noe annet hvis du har ett oppdrag, og i ettertid får en time til noe, men å si ja når man vet man blir borte høres iallefall rart ut at skal gå an.
 
Ikke helt samme situasjon her, jeg er fast ansatt i barnehage, men vi får kun fri med lønn for ordinær ultralyd ifølge sjefen min. Alt annet må legges utenom arbeidstid, men det er jo ikke så lett. Så lenge det er i ytterkantene går det som regel greit. Jobben din og kontrakten sier helt sikkert hva man har rett på fri med lønn til :happy:
 
Ikke helt samme situasjon her, jeg er fast ansatt i barnehage, men vi får kun fri med lønn for ordinær ultralyd ifølge sjefen min. Alt annet må legges utenom arbeidstid, men det er jo ikke så lett. Så lenge det er i ytterkantene går det som regel greit. Jobben din og kontrakten sier helt sikkert hva man har rett på fri med lønn til :happy:
AML paragraf 12-1 sier at alle svangerskapskontroller skal være lønnet hvis de ikke kan taes utenfor arbeidstid. Folk som jobber 8-4 ish må derfoe ha fri.
Bare tull at det kun er OUL som er betalt. Oppfølging med lege/jordmor skal også være dekt.
 
Hvem er din arbeidsgiver? Er du ansatt med kontrakt om X% jobb eller er du tilkallingsvikar?
Er ansatt i Adecco med 20% stilling, men kun fordi det er det minste de har lov å ha. Siden jeg begynte i oktober så er det minste jeg har jobbet vært 50%. Jeg har vært en del syk etter jeg ble gravid på grunn av nedsatt immunforsvar og når man jobber i barnehage så blir man jo tørket snørr på og hosta i annsiktet flere ganger daglig, så har ikke kunnet jobbe like mye.

Det er egentlig utrolig at en slik stilling er lovlig i norge, for de sender meg oppdrag hver eneste dag utenom i rolige perioder, så de har jo tydeligvis behov for meg hver dag. Det hender jeg sier nei hvis det blir en times kjøretur hver vei, for det er crap lønn og de betaler ikke kjøring.
Sånn sett har jeg nesten en 100% stilling uten noen av rettighetene fordi jeg ikke vet før dagen før hvor jeg skal være, men jeg får oppdrag hver dag.

Det er ikke spesifisert i aml hvor stor stilling du skal ha, kun at man skal gjøre sitt beste for å legge utenfor arbeidstiden. Det kan jo ikke jeg gjøre når jeg får oppdrag dagen før jeg skal dit. Jeg tar jo alt jeg kan få av arbeid, så da kan det jo ikke akkurat legges utenfor arbeidstiden...
 
hvis du har ett oppdrag som går over flere dager/uker får du vel fri med lønn. Men har du oppdrag på en dag og du vet du blir borte flere timer den dagen så blir det jo annerledes. Du blir jo leid inn fordi de trenger folk da noen andre er borte. Kanskje noe annet hvis du har ett oppdrag, og i ettertid får en time til noe, men å si ja når man vet man blir borte høres iallefall rart ut at skal gå an.

Jeg har ikke fått noen lengre oppdrag siden jeg starta i oktober. Selv om de sa det var ganske normalt å få. Avtalte et selv med en barnehage tidligere, men hun som var sykemeldt kom tilbake. Ellers får jeg somregel 1 dag av gangen så blir jeg ofte kalt tilbake til de samme barnehagene. Likevel jobber jeg jo nesten 100% bare at jeg ikke vet hvor jeg skal før dagen før. Ta denne uken f.eks, jeg har jobbet hver dag denne uken utenom mandagen fordi jeg satt søndagen på et tog uten dekning så oppdragene de sendte meg ble tatt først av noen andre.

Jeg snakket forresten med dem og krevde arbeid selv om jeg hadde time. Den ene barnehagen som hadde spurt direkte etter meg som vikar fikk valget mellom meg som ville bli borte 2 timer i løpet av dagen, eller ingen vikar i det heletatt, da ble jeg oppringt påvei ut ra med at de da heller klarte seg uten. Så det går tydeligvis ikke alltid på behov.. De hadde heldigvis et nytt oppdrag til meg da i en annen barnehage som heller tok vikar som måtte bort enn å ikke ha vikar. Så jeg fikk arbeid og det gikk greit å dra på kontrollen.

Jeg syntes likevel det er en j*vlig situasjon å bli satt i når jeg jobber 100% uten å ha noen som helst rettigheter og må krangle meg til det på grunn av omstendighetene. Nå har jeg en vanlig svangerskapskontroll på mandag igjen, så føler meg skikkelig dritt fordi det er så mye styr med dette. Den er heldigvis ikke så langt borte så tar kortere tid.
 
Ikke helt samme situasjon her, jeg er fast ansatt i barnehage, men vi får kun fri med lønn for ordinær ultralyd ifølge sjefen min. Alt annet må legges utenom arbeidstid, men det er jo ikke så lett. Så lenge det er i ytterkantene går det som regel greit. Jobben din og kontrakten sier helt sikkert hva man har rett på fri med lønn til :happy:

Når du har et risikosvangerskap så skal alle ultralydene regnes som en ordinær ultralyd. Hadde du hatt en ultralyd som du valgte ekstra selv så hadde jeg forstått det.
 
Er ansatt i Adecco med 20% stilling, men kun fordi det er det minste de har lov å ha. Siden jeg begynte i oktober så er det minste jeg har jobbet vært 50%. Jeg har vært en del syk etter jeg ble gravid på grunn av nedsatt immunforsvar og når man jobber i barnehage så blir man jo tørket snørr på og hosta i annsiktet flere ganger daglig, så har ikke kunnet jobbe like mye.

Det er egentlig utrolig at en slik stilling er lovlig i norge, for de sender meg oppdrag hver eneste dag utenom i rolige perioder, så de har jo tydeligvis behov for meg hver dag. Det hender jeg sier nei hvis det blir en times kjøretur hver vei, for det er crap lønn og de betaler ikke kjøring.
Sånn sett har jeg nesten en 100% stilling uten noen av rettighetene fordi jeg ikke vet før dagen før hvor jeg skal være, men jeg får oppdrag hver dag.

Det er ikke spesifisert i aml hvor stor stilling du skal ha, kun at man skal gjøre sitt beste for å legge utenfor arbeidstiden. Det kan jo ikke jeg gjøre når jeg får oppdrag dagen før jeg skal dit. Jeg tar jo alt jeg kan få av arbeid, så da kan det jo ikke akkurat legges utenfor arbeidstiden...

Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?
 
Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?
Det er vel ikke krav om å vite arbeidstidene 2 uker i forveien når det er vikarjobbing?
 
Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?

Er man tilkallingsvikar så brukes man som regel ved sykdom og da kan man ikke leie de inn 14 dager før - så her tror jeg nok ikke det finnes noe regelverk. I vår kommune er økonomien så dårlig at vi skal unngå vikarinnleie så langt det lar seg gjøre.. dette gjør at selv om en ansatt er syk, la oss si en uke, så må vi hver morgen telle over hvor mange barn og voksne som er på plass etter frokost før vi vurderer om vi kan leie inn vikar, og eventuelt hvor mange timer vi har råd til å leie inn vedkommende.
 
Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?
Generelt har tilkallingsvikarer lite rettigheter å spille på. Jeg vet ikke hvordan reglene er andre steder, men i mitt yrke (helsevesenet) så har man krav på gjennomsnittberegning av det man har jobbet ila det siste året:)
 
Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?

De reglene gjelder ikke denne typen stilling dessverre. Har signert kontrakt og var klar over det på forhånd, så det er lovlig. Var i en desperat situasjon etter ny jobb og fant ut en uke etter at jeg sa opp min gamle jobb at jeg var gravid. Hadde jeg vist det en uke før hadde jeg aldri sagt opp :(

Er ikke medlem i en fagforening.
 
Hvis du har kontrakt på 20% stilling, men i praksis jobber over 50% så skal kontrakten din settes opp til minst 50%. Jobber du 100% så SKAL vikarbyrået gi deg en kontrakt på 100%... Du har også krav på å få vite arbeidstidene dine 2 uker i forveien.

Er du medlem av en fagforening?

om man er tilkallingsvikar har man ikke krav på å vite to uker i forveien.
 
Generelt har tilkallingsvikarer lite rettigheter å spille på. Jeg vet ikke hvordan reglene er andre steder, men i mitt yrke (helsevesenet) så har man krav på gjennomsnittberegning av det man har jobbet ila det siste året:)

Nå har jo tilkallingsvikarer begynt å fått mye mer rettigheter de siste årene. :happy:
Det er vel ikke krav om å vite arbeidstidene 2 uker i forveien når det er vikarjobbing?

Nja. Det spørs litt på yrket. :happy:
 
Nå har jo tilkallingsvikarer begynt å fått mye mer rettigheter de siste årene. :happy:


Nja. Det spørs litt på yrket. :happy:
Okey, jeg fikk nettopp fast jobb selv etter 7år som ferdig utdannet, vært tilkalling siden 2013 :)
Samboer har vært så oppgitt over meg og lite rettigheter da det kom til meg og rettigheter. F.eks ble jeg sykemeldt to uker etter operasjon, men eneste vakter jeg hadde da var min faste helg (så da tapte jeg endel penger på å ikke kunne stille som vikar) :shy:
 
Nå har jo tilkallingsvikarer begynt å fått mye mer rettigheter de siste årene. :happy:


Nja. Det spørs litt på yrket. :happy:

mer rettigheter har de jo, men hvis man skal brukes som sykevikar så vil de jo ikke kunne få vite vaktene i forkant.. sier seg jo selv
 
Det er så kinkig situasjon, jeg forstår så godt begges situasjoner. For selvsagt bør tilkallingsvikarer få mer rettigheter, men som forelder til barnehagebarn eller pårørende til noen på sykehjem ville jeg ikke vært fornøyd hvis mitt barn eller besteforelder ikke hadde fått det tilbudet som trengs fordi tilkallingsvikaren som tok vakta ikke kunne være på jobb allikevel og man heller ikke kan kalle inn to vikarer pga første vikaren skal få lønn.
 
Back
Topp